Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Vad tycker ni om Bortom Sol?

Startat av lingonfil, 26 Maj 2015 kl. 13:56

Föregående ämne - Nästa ämne

Gideon

Har inte hunnit bygga så mycket som jag velat för detta dels för att jag inte haft mycket tid att bygga alls, och dels för att andra engagemang (främst GoH) har ätit upp min byggtid. Sen har jag fått lite "byggkramp" när det gäller scifi eftersom jag nog har för höga förväntningar på mig själv att prestera bra byggen trots att jag ger mig på nya stilar/tekniker där jag knappt byggt set sedan barndomen...

När det gäller BS generellt så lutar jag nog åt "låt klossarna tala" snarare än långa historier, tycker bättre om att titta på fina byggen än läsa långa historier. En kort historia och/eller beskrivning är dock aldrig fel. Men gillar man att skriva så är det klart att det ska gå fint också :)
Det är såklart bra om allt hänger ihop någorlunda när det gäller teknik/fysik...men eftersom jag vet att det skrämt bort en del så tror jag att vi bör tona ner den aspekten. Ber om ursäkt för att jag själv drev på det lite väl hårt i början :P
Regionansvarig Gävle-Dala
Flickr   Instagram

humlan

Skriver nog mer när jag har tid att tänka mera  :o

Anyways, en sak som jag kommer att tänka på när jag läser folks kommentarer, är att praxis kan vara farligt..

Med det menar jag att några av oss som bygger mest har satsat på storytelling, men det finns inget i BS som säger att man måste bygga så. Men praxis kan få det att verka som att man måste prestera berättelser för att "få vara med".

Så är ju inte fallet!

Kanske man kan peta i utmaningarna, eller nåt liknande, som belönar snyggt byggande?

Jag bryr mig inte i poängen egentligen, jag är en bekräftelseleech, jag postar för att få visa upp och få feedback. Man skulle kunna ha så att man skulle t.ex kunna köpa fördelar med poängen, men då skulle man behöva styra upp allt MYCKET mera, och det skulle imho döda det som är bra i BS.

Tävlingarna och utmaningarna har varit bra, även om "Baren" inte triggat hos mig, ännu. Kommer kanske en ide, vem vet.

F.ö så tycker jag man kan tillåta digitala byggen i freebuilds, men inte i tävlingar :P Men jag är partisk, eftersom jag just börjat lära mig LDD.
För övrigt behöver jag en ny signatur.....

Kvarnbacka

För mig har det bara varit positivt med Bortom Sol. Jag har byggt mer än jag skulle ha gjort annars (fortfarande mindre än jag skulle vilja, men det är en annan sak), antagligen för att min fantasi kräver vissa ramar för att gå igång ordentligt. Det är kul att kunna bygga något med en tillhörande berättelse, även om det (som tidigare påpekats) inte är något krav.
Poängsystem och ev. digitala byggen har jag väl egentligen ingen åsikt om, det skulle inte påverka mig om det ändrades.

lingonfil

Ibland är det bra att ta ett litet steg tillbaka och få en överblick.

När jag gör det med Bortom Sol så ser jag ett par besläktade företeelser. Jag är nyfiken på hur ni ser på dessa. Ska bortom Sol röra sig åt en riktning mot någon av dem? Ser ni något man skulle kunna låna/inspireras av?

Community Builds

Kollektivt byggande med syfte att ställa ut en stor skapelse. Relativt fritt byggande, men höga krav på att synka deltagares bidrag. Ofta landskapsbyggen. Sällan någon story som ackompanjerar.

Legoteman
(ex Classic space, eller Blacktron)
Individuellt byggande. Instruktionsbyggen, moddande och väldigt styrt MOC:ande (med avseende på färg och byggtekniker). Tidigare väldigt lösa backstories, idag desto rikare. Gediget arbete med loggor och koncept och minifigs.

Guilds of Historica
MOC:ande på ett gemensamt tema i ett gemensamt universum. Ofta fokus på minifigs och scener kring dessa. Spelare mutar in sig på ett område på en karta. Gemensamma utmaningar för alla byggare.

Andromeda Galaxy
Liknande GoH men större fokus på spelmekaniker (poäng, pengar, resurser etc). Mer uppstyrda regler och riktlinjer.

Storytelling
(t ex El Barto's serie om Battlestar Galactica på MOCpages)
Vanligt MOC:ande men på ett tema. Fokus ligger på berättelsen, legot illusterar egentligen bara berättelsen.

Legoevents
Interaktionen sker offline. Utställning av MOC:s. Ofta mindre tävlingar och aktiviteter - speedbuild etc. Kan vara både stora eller små.

Legogrupper
Fokus på uppvisande av MOC:s
Löst sammansatta grupper på vissa teman där man postar MOC's och kommenterar varandras byggen.
Ibland så ingår det tävlingsmoment (t ex reverse enginering challange på flickr eller Iron builder på flickr)

Sen finns det en del besläktade grejer som inte har med LEGO att göra:
Avancerade Brädspel (t ex Settlers)
MMORPG (massive multiplayer online roleplaying games)
Alternate Reality Games (t ex Ingress)
Modellhobbyn

Calmcacil

I form av en som nyligen börjat bygga lego igen och alltid byggt efter ritning kan den generella nivån på byggen på forumet vara avskräckande. Jämfört med gigantiska pengabingar och fotorealistiska frukostar skulle mitt klossande knappt komma upp i en viskning och det är mycket därför jag har fastnat för bortom sol. Där kan jag backa upp mitt byggande med en historia och på så vis kanske nå upp i en nivå som är värd att titta på. Jag gillar att hitta på historier och tycker det är en intressant utmaning att bygga scener och utveckla min berättarteknik i detta format.

Jag tycker att backstoryn är intressant och sätter lagom med ramar för att ge valfrihet men inte dränka en i möjligheter.

Personligen finner jag poängsystemet mer begränsande än sporrande. Då mina byggen inte når upp till en speciellt hög nivå känns det inte som att de förtjänar att få en massa poäng när ett supersnyggt rymdskepp skulle få lika många poäng som ett av mina mestadels historia inlägg.

För mig skulle bortom sol inte vara så intressant utan portar, det skulle kännas för ensamt. Jag gillar den gemensamma plattformen och att kunna väva in saker som andra har gjort i min historia.

Vad tycker vi om spelargjorda tävlingar/events? Jag har funderat på att längre fram i min historia ha ett race och att låta spelare bygga motståndare. Eventuellt skulle man kunna ha en omröstning och ju fler röster man får, desto bättre är piloten/teamet.

Vill förtydliga att trots att jag gillar att ha med mycket story i mina byggen ser jag det inte som ett krav och vill inte heller att det ska vara ett. Jag gillar att bortom sol tillåter både enskilda byggen och längre historier. Det är ungefär som ett sandlådespel, det tillhandahåller en plattform som man kan göra vad man vill med och det gillar jag.

humlan

En sak som kan göra det svårt att komma igång med Bortom Sol är just hur öppet det är, man kan ha svårt att veta i vilken riktning man ska dra sina designer i rädsla för att krocka med nån regel man tror finns.

För mycket frihet kan på sitt sätt vara ett problem, nu är dock utmaningar och tävlingar bra sätt att lösa den problematiken.

Ett annat sätt att se på det, är att beskriva Bortom Sol inom ramen för kända sci-fi filmer och tv-serier.

Star Trek

Star Trek är mycket Sience Fact, där teknik ska ha en förankring i verkligheten. Annars handlar det mycket om ett rymdskepp och en besättning. Massiva möjligheter, är de från Samfundet eller är de från en av de fria, eller rent av helt solo? Utforskning, polisiärt, militärt. Bra möjligheter till att bygga rymdskepp, teknologi, planeter, scener. Både stand-alone och storytelling.

Star Wars

Rymdopera, action och häftiga grejjor mer än realism. Kanske inte helt BS, men vem vet vad framtiden innehåller egentligen. Med rymdopera så är friheten större. En begränsning är dock bristen på aliens, än så länge. Oändliga möjligheter att bygga fantastiska skapelser. Tätbebyggda städer, typ Courscant eller vildmark, typ Tatooine.

Firefly

På många sätt känns BS rätt likt just Firefly, med Samfundet som står för struktur och De Fria som lite mera lagomt laglöst land. Mycket möjligheter att bygga scener/miljöer med lite post-apokalyptisk känsla. Sa jag att BS påminner mycket om Firefly? Massor med möjligheter för storytelling. Har du inte sett Firefly, så gör det!

Alien(s)

Det finns alltid utrymme för rymdskräck, även utan monster som blöder syra. Galna forskare, robotar, mutationer, och dylikt. Bra möjligheter till coola scener, med eller utan story.

Det här är ju bara mina dumma tankar och inte någon sorts etablerad sanning. I mina byggen drar jag själv hårt på inspiration från Honor Harrington-böckerna och Star Trek, i synnerhet TOS. Vad som triggar en att bygga är så olika från person till person.

Peter S

Tuben

Jag tycker att BS är en trevlig legobyggaridé, det lutar mot att jag kommer börja vara med snart :) Jag tänker att BS gärna får avveckla poängsystemet och istället ha tävlingar, olika typer av rymd-/planet-slag och olika händelser som kan ge fördelar eller storyutveckling, men inte saker som kväver MOC-byggandet! Jag tycker att BS bland annat ska handla om MOC-byggande, storytelling och uppbyggande av en Sci-fi-värld (där Wikin sammanfattar innehållet)! :) Jag tycker att BS är ett trevligt projekt som jag hoppas börjar bubbla av mer aktivitet snart igen :) Jag tycker att ni moderatorer gör ett bra jobb med BS :)
Gud älskar både dig och mig och vill leva med oss, Bibeln Johannesevangeliet kapitel 3 vers 16 http://www.bibeln.se/las/2k/joh#q=Joh+3%3A16

Gideon

Citat från: humlan skrivet 01 Juni 2015 kl. 14:25
Firefly

På många sätt känns BS rätt likt just Firefly, med Samfundet som står för struktur och De Fria som lite mera lagomt laglöst land. Mycket möjligheter att bygga scener/miljöer med lite post-apokalyptisk känsla. Sa jag att BS påminner mycket om Firefly? Massor med möjligheter för storytelling. Har du inte sett Firefly, så gör det!
Helt klart min största inspiration när jag gav mig in och började diskutera i uppstarten av BS :)
Mörkt och realistiskt, med en gnutta humor ibland...helt rätt känsla för BS tycker jag!
Regionansvarig Gävle-Dala
Flickr   Instagram

EpsilonEta

Nu är jag tillbaka (och återhämtad) från resan och kan börja gå igenom lite feedback.

Citat från: Gideon skrivet 27 Maj 2015 kl. 00:04
Sen har jag fått lite "byggkramp" när det gäller scifi eftersom jag nog har för höga förväntningar på mig själv att prestera bra byggen trots att jag ger mig på nya stilar/tekniker där jag knappt byggt set sedan barndomen...

När det gäller BS generellt så lutar jag nog åt "låt klossarna tala" snarare än långa historier, tycker bättre om att titta på fina byggen än läsa långa historier. En kort historia och/eller beskrivning är dock aldrig fel. Men gillar man att skriva så är det klart att det ska gå fint också :)
Det är såklart bra om allt hänger ihop någorlunda när det gäller teknik/fysik...men eftersom jag vet att det skrämt bort en del så tror jag att vi bör tona ner den aspekten. Ber om ursäkt för att jag själv drev på det lite väl hårt i början :P
Efter att ha spelat lite Andromeda's GATEs har jag bättre förståelse för GoH och liknande spel. Många bygger en vig med olika mycket text till. Några bygger lite mer story ytters få har scener  som förändras som jag i BS. Detta tycker jag är helt OK. Min önskan med BS vore att det är mycket aktivitet, om det är byggen, story eller diskussioner spelar ingen roll.

Angående tekniks- och fysik realism medger jag att jag tar det för seriöst (jag har läst klassik mekanik och allmän relativitetsteori). AG är betydligt mer "mjuk" sci-fi och det går bra ändå.

Citat från: humlan skrivet 27 Maj 2015 kl. 00:34
...några av oss som bygger mest har satsat på storytelling, men det finns inget i BS som säger att man måste bygga så. Men praxis kan få det att verka som att man måste prestera berättelser för att "få vara med".

Så är ju inte fallet!
Håller med. (tror tyvärr att det var jag som började trenden att göra "serie liknande" byggen och skrämd bort vanliga byggare. Sorry!)

Citat
Kanske man kan peta i utmaningarna, eller nåt liknande, som belönar snyggt byggande?

Jag bryr mig inte i poängen egentligen, jag är en bekräftelseleech, jag postar för att få visa upp och få feedback. Man skulle kunna ha så att man skulle t.ex kunna köpa fördelar med poängen, men då skulle man behöva styra upp allt MYCKET mera, och det skulle imho döda det som är bra i BS.
Börjar låta för mycket som AG ;) (och vi röstar på utmaningarna. Det kan fortsätta även om vi skulle avskaffa poängen)

Citat
F.ö så tycker jag man kan tillåta digitala byggen i freebuilds, men inte i tävlingar :P Men jag är partisk, eftersom jag just börjat lära mig LDD.
Om du är partisk och ändå tillåter digitala freebuilds ska det nog inte vara något problem att ändra reglerna. Allt som främjar byggandet i BS

Citat från: Kvarnbackafilm skrivet 27 Maj 2015 kl. 08:23
För mig har det bara varit positivt med Bortom Sol. Jag har byggt mer än jag skulle ha gjort annars.
Tackar. Kul att höra.

Citat från: Calmcacil skrivet 01 Juni 2015 kl. 02:50
I form av en som nyligen börjat bygga lego igen och alltid byggt efter ritning kan den generella nivån på byggen på forumet vara avskräckande. Jämfört med gigantiska pengabingar och fotorealistiska frukostar skulle mitt klossande knappt komma upp i en viskning och det är mycket därför jag har fastnat för bortom sol. Där kan jag backa upp mitt byggande med en historia och på så vis kanske nå upp i en nivå som är värd att titta på. Jag gillar att hitta på historier och tycker det är en intressant utmaning att bygga scener och utveckla min berättarteknik i detta format.
Bra att någon hade nytta av att BS blev väldigt storybaserat.

Citat
Vad tycker vi om spelargjorda tävlingar/events? Jag har funderat på att längre fram i min historia ha ett race och att låta spelare bygga motståndare. Eventuellt skulle man kunna ha en omröstning och ju fler röster man får, desto bättre är piloten/teamet.
BS uppmuntrar till gemensam byggen och allt som bidrar till det uppskattas. Om man har förslag på officiella utmaningar kan man kontakta rådet.

Citat
Vill förtydliga att trots att jag gillar att ha med mycket story i mina byggen ser jag det inte som ett krav och vill inte heller att det ska vara ett. Jag gillar att bortom sol tillåter både enskilda byggen och längre historier. Det är ungefär som ett sandlådespel, det tillhandahåller en plattform som man kan göra vad man vill med och det gillar jag.
Bra sagt. Tyvär tycks det som om öppenheten och friheten gör att många inte vet vad de ska bygga. Vi ska försöka göra mer sigfig relaterade utmaningar i framtiden och även introducera "achievements".

Citat från: Tuben skrivet 07 Juni 2015 kl. 23:07
Jag tänker att BS gärna får avveckla poängsystemet och istället ha tävlingar, olika typer av rymd-/planet-slag och olika händelser som kan ge fördelar eller storyutveckling, men inte saker som kväver MOC-byggandet! Jag tycker att BS bland annat ska handla om MOC-byggande, storytelling och uppbyggande av en Sci-fi-värld (där Wikin sammanfattar innehållet)! :)
Vi får se om vi kan göra något med poängen eller något annat istället. Håller med om din vission om BS.

Citat
Jag tycker att BS är ett trevligt projekt som jag hoppas börjar bubbla av mer aktivitet snart igen :) Jag tycker att ni moderatorer gör ett bra jobb med BS :)
Tack!
Min karaktär i Bortom Sol är: <a href="http://www.swebrick.se/wiki/index.php?title=Louise_Tellarian_%28Bortom_Sol%29">Liiz </a>

humlan

Plockade fram Babylon 5 ur gömmorna, en i mitt tycke bland de bästa sf-serier som gjorts. (och det kommer från jag, värsta trekkern... 8) )

Effekterna känns väldigt gamla, men med tanke på att det var den serien som startade den digitala revolutionen så är det inte sååå illa. Men man ser B5 för mycket bra och välskriven story (JMS skrev själv 92 av seriens 110 avsnitt) och väldigt bra skådespelarinsatser.

Anyways, det jag vill säga är dock.

I B5 så är de noga med att göra Sience Fact, all mänsklig teknik ska "fungera" och de tar full hänsyn till saker som inertia i rymden. Tittar man noga på när små stridskepp (Starfurys) flyger, så vrider skeppens sig mycket mer än de byter riktning. Och de ger bara gas när de vill accelerera, annars så glider det fram utan motstånd i rymden.

Rymdskepp flyger inte som de gör i Star Wars, även om SW är mycket trevligt att titta på.

I spelet Elite: Dangerous så har man löst kopplingen mellan spelbarhet och realism genom att default ha aktiv "Flight Assist". Som går att slå av, utan den så får man flyga i rymden "på riktigt".

En bra genomgång av det kan man läsa här: http://gaming.stackexchange.com/questions/201777/what-does-flight-assist-do-is-there-any-reason-to-disable-it

Nu kräver inte Bortom Sol att man ska ha full koll på Newtons principer för att kunna bygga ett rymdskepp, skeppets datorer kan ju ha Flight Assist  8) Men jag personligen gillar när det blir lite mer Sience Fact. Även om jag inte har den blekaste aning om hur en motor ombord på ett Loke-klass jaktskepp funkar :P

EpsilonEta

Jag har sagt det förut men jag gillar också sciense facts. Vilket kan ha bidragit till att BS är ganska "hård" sci-fi.

Jag hoppas att detta inte avskräcker folk. Rena byggen (utan story) behöver ju inte tänka på hur saker funkar alls och all min story hittills har varit på marken där fysiken är ganska lika vad vi känner till ;)

Även rymdskepps rörelse är inte något man måste kunna eftersom mediet är stillbilder. I Humlans "Havoc" sägs bara att hjältens skepp är det enda i närheten som är snabbt nog att ta sig runt planeten. Sedan knuffar de en asteroid ur sin bana. Inget av detta kräver att man känner till mekanikens lagar (fast jag föreställde mig vilka manövrar som behövdes för att åstadkomma de beskrivna händelserna)
Min karaktär i Bortom Sol är: <a href="http://www.swebrick.se/wiki/index.php?title=Louise_Tellarian_%28Bortom_Sol%29">Liiz </a>

humlan

Citat från: EpsilonEta skrivet 27 Juli 2015 kl. 15:26
Även rymdskepps rörelse är inte något man måste kunna eftersom mediet är stillbilder. I Humlans "Havoc" sägs bara att hjältens skepp är det enda i närheten som är snabbt nog att ta sig runt planeten. Sedan knuffar de en asteroid ur sin bana. Inget av detta kräver att man känner till mekanikens lagar (fast jag föreställde mig vilka manövrar som behövdes för att åstadkomma de beskrivna händelserna)

Jag funderar också hur mycket text ska man lägga in, skulle jag låtit Argus förklara allt, eller hade man tappat tempo? Just den scenen i Havoc så kunde jag inte låta Argus skjuta sönder asteroiden, eftersom de var för nära planeten. Splittrorna hade slagit ned och orsakat än större förstörelse. Så ändra riktning var enda alternativet.

Såg avsnittet Signs and Portents igår, i det finns det en hel del rymdstridsscener. Och det är kul att se skeppen göra manövrar som du aldrig ser i t.ex Star Wars. Som ett skepp, när det var jagat valde att boosta rakt upp, sedan vrida sig runt sin axel och skjuta den oförberedda förföljaren uppifrån. Typ.

Denna videon visar nästan vad jag menar.

I nästa avsnitt av Hämd så kommer det vara lite rymdstrid, måste fundera ut hur jag ska göra det så jag får bra känsla av action :P

EpsilonEta

Mitt tips för att göra en strid mellan rymdflottor vore att använda LDD bilderna som en "kommando skärm" (set inifrån Argus huvvudskepp)
Det är mycket lättare att grafiskt visa vad som händer eftersom skalan inte behöver bli rätt.

Vet inte riktigt hur striden ska gå till. Först fighter och missiler tills skeppen kommer nära nog att skjuta på varandra? Stora rymdskepp gör nog inte så mycket manövrar i alla fall, fast dina skepp kanske är i medelstorlek.
Har du spelat "Master of Orion 3"? Jag har bara kört tvåan en aning och set trean. De har realtids fighting mellan rymdskepp. kanske kan googla.

humlan

Jag har en rätt bra idé på hur jag ska klossa ihop nästa del, kommer bli en hel del roligt eftermontage i Gimp  8)

Och B5 står faktiskt för en stor del av inspirationen även där :D