Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Har någon moddat 42030?

Startat av andreaseldh, 23 Maj 2015 kl. 16:11

Föregående ämne - Nästa ämne

andreaseldh

Nu har jag äntligen tagit reda på hur alternativmodellen till ser ut och jag har två invändningar:

• Flaket läcker som ett såll
  • Endast en bakaxel
Känner någon här på forumet till någon som har moddat sin 42030 för att åtgärda detta?

Nextuz

Citat från: andreaseldh skrivet 23 Maj 2015 kl. 16:11
Nu har jag äntligen tagit reda på hur alternativmodellen till ser ut och jag har två invändningar:

• Flaket läcker som ett såll
  • Endast en bakaxel
Känner någon här på forumet till någon som har moddat sin 42030 för att åtgärda detta?

Det finns en volvodumper med en axel :) Fast den har större bakhjul :P

http://www.volvoce.com/constructionequipment/corporate/en-gb/AboutUs/history/products/articulated%20haulers/Articulated%20Haulers%20Volvo/pages/Volvo%20A25D%204x4%20with%20D9%20engine.aspx?wbc_purpose=Basic

Superkalle

Har inte försökt modda själv, men det är ju egentligen som upplagt för att göra om till en "riktigt" 6x6, så det vore kul att se någon försöka.

Som Nextuz skriver finns faktiskt en 4x4 modell. Som nörd-kuriosa kan nämnas att den dock aldrig tillverkades i den F-revision som anges på LEGO-modellen. Den fanns visserligen tillgänglig som specialbeställning i denna version, men tillverkades som sagt aldrig - så LEGO versionen är unik på det sättet  ;D

4x4:an såldes ganska bra till Japan, där man använde den i tunnelbyggen. Ibland har den extra "5:e hjul" så att man kan svänga runt den kring sin egen axel i de trånga gångarna. Bilder på detta finns om man klickar vidare i länken som Nextuz gav (scrolla ner så finns PDF-dokument). Den versionen hade också kunnat vara ett coolt modd-bygge.

Nextuz

Ja jädra ja :) ser ut o vara 2st hjul med hydraulmotorer på, riktigt smart :D

andreaseldh

Ja, det var verkligen en läcker manöver!

ByggareDan

Smart lösning på vändningsproblemet i trånga utrymmen, vore ju häftigt om någon byggde denna dumper med fullt motoriserade funktioner inklusive "vändhjulen"

/ByggareDan

pehter aka ibbe

Tycker att b-modellen inte är lika klockren som 350:n så jag har inte ägnat någon tanke åt det.
Men om du är intresserad av en riktigt fin dumper så titta på Articulated Hauler 6x6 av designer han.
Är sugen på att bygga den men jag har en del andra ideer som ligger högre på min lista för stunden  8)

Instruktioner till en del av mina byggen.   Flickr