Minifigurer och dekaler custom made

Startat av shiftaltcmd, 10 Mars 2015 kl. 19:20

Föregående ämne - Nästa ämne

dalle

Snyggt. Skölden med Dalavapnet är snyggast.  :)

Nextuz

shiftaltcmd

Citat från: dalle skrivet 06 April 2015 kl. 20:38
Snyggt. Skölden med Dalavapnet är snyggast.  :)

En till mas som har utvandrat?

Lite tjockare pilar bara så blir det perfekt.

Odidoma

Citat från: Magnus den store skrivet 06 April 2015 kl. 20:31
Snyggt! Det där är något som jag velat göra länge. Kanske inte hela vapnet men åtminstone en egen sköld. Swebrick borde också ha en egen sköld. Kanske inte med en Legokloss som den skölden du gjort. Det blir lite otidsenligt för att passa i en medeltida miljö. Färgschemat rött, vitt, svart kan däremot funka.
en riktig Swebricksköld låter som en bra idé!

shiftaltcmd

Med Sagan om Ringen hamnar jag i gråzonen. Sälja går nog inte men väl att göra för privat bruk.
De ljusgrå sköldarna är de som är lättast att få tag på. Men kontrasten blir för liten mellan vitt och ljusgrått. Mörkgrått hade fungerat bra.
Jag ökade tjockleken på de vita linjerna då de var för tunna i de första försöken. Skölden i mitten har en jämn svart yta, nån sorts reflektioner när jag fotade som ger ljusa fläckar.

Prins Valiant med det röda hingsthuvudet är en klassiker. Vore kul att göra en större del av Riddarna runt det runda bordet.

Game of thrones är mer fantasy än realism. Vapnen bryter mot många riktlinjerna/reglerna som finns kring vapen.
Starks varg är riktad åt fel håll. Antingen ska man titta rakt ut eller mot fienden. Sköldar bärs på vänster arm och då ska blicken också vara åt vänster. Blir ett problem idag då en del kommuner sätter sina vapen på bilarna. På den högra bildörren ska blicken också vara framåt.
Men man kan kanske tänka sig att Starks ska skydda ryggen på riket. Precis som Göteborgs vapen som egentligen är felvänt.
Inom heraldiken använder man sig av färger, rött, blått, grönt och svart. Kompletterat med metallfärger, guld och silver (gult och vitt). Man lägger alltid en färg på metallfärg för att få maximal kontrast. Aldrig färg mot färg, Grön bakgrund och blått motiv ger för dålig kontrast. Undantag är mindre detaljer tex röda klor mot en blå kropp.
Targaryens röda drake mot svart bakgrund får för dålig kontrast. Det ser läckert ut på en skärm som sänder ut ljus, men det fungerar inte verkligheten då flaggor och sköldar bara reflekterar ljus.

För att lyckas i minifigurskala så behöver jag ta bort många detaljer, främst linjerna i vargen och drakarna som blir för små och pluttiga. Enorm skillnad på vargen och hästhuvudet.

robban

oj nu händer d grejer..

Gondor sköldar är man ju sugen på.
Varning för starka scener och känsliga läsare varnars för allmänt språk

swestar

Ser för j-a bra ut trycken på sköldarna. En fråga, går det att få till tryck på rundare former(exempelvis minifigurs huvuden)?
Mina Egna Byggen flickr
Instagram

shiftaltcmd

Citat från: swestar skrivet 16 April 2015 kl. 17:06
Ser för j-a bra ut trycken på sköldarna. En fråga, går det att få till tryck på rundare former(exempelvis minifigurs huvuden)?

Det har jag inte testat ännu. Det finns på att-göra-listan. Misstänker att öga, näsa, mun skulle fungera men öron och polisonger kommer inte att bli bra. Då får man nog ta genomskinlig vinyl och göra en dekal.

shiftaltcmd

Gjort lite tågdekaler till en swebrickare.
Kanske nån mer som är intresserad.

För några år sedan gjorde jag några SJ-dekaler, främst loknumren. Den tog jag från ett foto jag hittade och bytte sen ut numret.
Nu hittade jag en gammal ritning, så jag ritade av den och nu kan man stoppa in vilken text man vill. Det tar bara några sekunder att byta årtal, loknummer ... Färgerna ska vara mörkgrå och nåt mässingsliknande, går också snabbt att ändra.
I så liten skala blir trycket bättre om man har solida färger som man får när man ritar, istället för ett foto. Ytorna ser "renare" ut och texten blir skarpare.
Typsnittet är mycket likt SJs original, är nog bara ett proffs som kan se skillnaderna.

Översta bilden, så såg de gamla dekalerna ut.
Ritningen jag hittade.
Statens järnvägar.
Swebricks järnvägar.

Kwagge

Ozp

Skafte

Anders67

I mitt flöde på facebook så kom det upp något jag inte sett innan, som kan vara intressant om man vill göra custom prints.
Nagelstämpling - teknik att överföra färg och mönster med hjälp av en tryckdyna dvs padprinting som lego använder.
https://youtu.be/8U-pk9Kwgsw
https://m.lightinthebox.com/sv/c/stampel-bildbrickor_5521?prm=1-2.3.54.0