Hur ofta händer det att det saknas nån del i en mf-påse?

Startat av mossarp, 07 Mars 2015 kl. 12:26

Föregående ämne - Nästa ämne

mossarp

Jag köpte ett gäng Simpsonspåsar på Nille i dag och hade turen att få 9 olika (!) på 10 påsar utan att klämma
Den andra påsen jag öppnade innehöll Mr. Burns men i påsen fanns inte hans gröna radioaktiva stav.
Jag är noga och öppnar alltid legopåsar över en bricka.
Sedan vecklade jag ut pappret för att kontrollera att den inte hade fastnat nånstans.

Det är första gången jag fått en mf-påse som saknar en del så jag undrar om det är nån annan som upplevt detta?
Det är ju lättare när de kontrollväger påsarna att upptäcka felaktiga när de innehåller så få delar...eller?

skitkid

Surt!

Har bara fått set med saknade bitar, aldrig CMFs.
/skitkid

andreaseldh

På Legos hemsida kan man beställa saknade delar, men tyvärr är just denna del slut i den färgen. Men det finns gott om dem på BrickLink!

http://www.bricklink.com/search.asp?itemID=93080&colorID=108

BeardedNerd

Det är väl snarare svårare, den väger 0.2 gram.

skitkid

När jag fått saknade delar i ett set har jag använt legos hemsida, där det finns ett formulär man kan fylla i om man saknar bitar. Man skriver in vilket land, vilket set och vilken bit. lego levererade hem bitarna inom en vecka utan klydd.
/skitkid

darthmortar

Nu när man köper lego så ofta som man gör märker man också av hur ofta innehåll saknas. Men hör man av sig till Lego så har det aldrig varit några problem, mer än att jag en gång fick fel bit som ersättning.
Sex små legobitar kan kombineras på 915 miljoner olika sätt. Själv kan jag kombineras på 12 olika sätt.

mossarp

Jo jag har ju fått en och annan saknad bit i ett set som jag då beställt från Lego men som jag nämnde tidigare aldrig har nån del saknats i en minifig-påse därav min fråga.

Kan även nämna motsatsen. När dottern byggde Elsas slott så visade det sig att det hade skickats med 26  ;D bitar för mycket.
Tror inte jag har upplevt så många extra bitar tidigare speciellt då hela setet endast innehåller 292 bitar.
Det var till och med någon större bit som var extra.
(...och ja...jag kontrollerade att hon inte byggt fel även om hon aldrig gör det.)

Record

Jag har aldrig sknat bitar i MF påsar, de första serierna var det tillochmed extra bitar med i, vilket de slutat med.

I övrigt så är det ytterst sällan som det fattas bitar i set, minns inte när det hänt senast, måste säga att man förvånas över hur väl det stämmer, med tanke på produktionstakten.
Friskt satsat, hälften vunnet..

Risgrynsgrot

Jag har köpt ganska många påsar, säkerligen över 200 st, och det har aldrig fattats några bitar. Däremot har jag fått en extra Maracas en gång.

Set har jag också köpt många, och jag har enbart saknat bitar en enda gång (dessutom har jag fått med någon/några extra bitar ett par 4-5 gånger)

LEGO har en skrämmande hög standard!

mossarp

Själv har jag råkat ut för att det fattdes delar i ett POTC set och ett IJ set.
Trots att jag köpte IJ NIB förra året så ersatte Lego det utan knussel.

Tja...jag får väl köpa en Mr. Burns till.
De kostar ju bara 10:- på Nille och han är lätt att hitta.

Annars får jag väl vara glad....radioaktiva grejer är inte att leka med så det var kanske tur att den saknades.  ::)

Stigge72

Jag har aldrig själv saknat bitar i CMF-påsar, men har för mig att jag läst i någon annan tråd att Lego inte kunde ersätta bitar ur dem påsarna, utan bara kunde skicka en ny påse (som kan innehålla samma eller en annan figur, men samma serie).

Saknat bitar i andra set har jag råkat ut för, om än sällan, men det finns ofta något annat med istället, som antagligen väger ungefär lika mycket.

Den värsta grejen hittills var nog en 16x32-basplatta som var krokig...

Kvarnbacka

Citat från: Stigge72 skrivet 14 Mars 2015 kl. 08:29
Jag har aldrig själv saknat bitar i CMF-påsar, men har för mig att jag läst i någon annan tråd att Lego inte kunde ersätta bitar ur dem påsarna, utan bara kunde skicka en ny påse (som kan innehålla samma eller en annan figur, men samma serie).

Det har jag varit med om. Jag fick en ond robot i stället för en tomteluva.

BeardedNerd

Citat från: mossarp skrivet 10 Mars 2015 kl. 12:46
Jo jag har ju fått en och annan saknad bit i ett set som jag då beställt från Lego men som jag nämnde tidigare aldrig har nån del saknats i en minifig-påse därav min fråga.

Kan även nämna motsatsen. När dottern byggde Elsas slott så visade det sig att det hade skickats med 26  ;D bitar för mycket.
Tror inte jag har upplevt så många extra bitar tidigare speciellt då hela setet endast innehåller 292 bitar.
Det var till och med någon större bit som var extra.
(...och ja...jag kontrollerade att hon inte byggt fel även om hon aldrig gör det.)

Lego skickar alltid med en extra i varje påse av alla pyttesmå bitar (1x1 tiles, plates, cheese slopes, vissa vapen etc). När det är flera påsar och många småbitar (som i Elsas) blir det en hel del extra.