tips på färg/bit till vattentorn.

Startat av kalle, 22 Januari 2015 kl. 15:16

Föregående ämne - Nästa ämne

kalle

jag vill bygga detta vattentorn men funderar på vilka bitar/färg jag ska använda till teglet. först va jag inne på legos tegel bit men det blir dyrt och monotomt. nu funderar jag på att bygga den med 1x2 plates i 3 olika färger som dom olika tegelstenarna har.
vet dock inte vilken färg jag skall välja som "dominerande" färg.
tar gärna emot tips!

Larry Lars

Vet inte vilka färger, men tror du är inne på rätt spår när du skippar den tegel-mönstrade biten. Sådana här byggen får ofta liv från oregelbundheter och variation. Den solida tegelmönstrade jätteklossbyggnaden, som ledsamt nog snabbt blivit en favorit bland AFOLs, tenderar att bli livlös.

Går du på idén med olikfärgade plates kan du ju bryta upp monotonin med att slänga in en mönstrad bit här och där.
Kolla gärna in mina byggen på Flickr!

Mirandir

Som Larry Lars skriver så är du inne på rätt spår. Till mitt vattentornsbygge använde jag 1x2 klossar och bröt upp ytan med inslag av plates i snarlika färger.

Vad gäller färgval så lutar jag nog lite åt Dark Orange som huvudfärg med dark red och reddish brown.
Legobloggen: http://legobloggen.com

Lews

Citat från: Mirandir skrivet 22 Januari 2015 kl. 16:55
Som Larry Lars skriver så är du inne på rätt spår. Till mitt vattentornsbygge använde jag 1x2 klossar och bröt upp ytan med inslag av plates i snarlika färger.

Vad gäller färgval så lutar jag nog lite åt Dark Orange som huvudfärg med dark red och reddish brown.

Släng in lite Medium Dark Flesh också.

Etzel

Citat från: Lews skrivet 22 Januari 2015 kl. 17:25
Citat från: Mirandir skrivet 22 Januari 2015 kl. 16:55

Släng in lite Medium Dark Flesh också.
Bra färg, men det finns knappt några plates alls i den färgen tyvärr.
Jag skulle ta lite små plates med Dark Tan som komplement till Dark Orange och Reddish Brown

Lews

Citat från: Etzel skrivet 22 Januari 2015 kl. 17:46Bra färg, men det finns knappt några plates alls i den färgen tyvärr.
Jag skulle ta lite små plates med Dark Tan som komplement till Dark Orange och Reddish Brown

Tänkte mera om han skulle använda några 3004 också och inte bara plates.

kalle

jag har nu räknat ut att det kommer gå åt 9072 st 1x2 plates till den teglade delen. om jag inte räknat bort för fönster och dylikt.... så låt säga 6000st. blir tungt att ta den i dark orange då.

jag vill så jävla gärna bygga det där tornet. antar att det inte finns några sparvägar till det perfekta vattentornet! Ni är till jävligt stor hjälp ska ni veta!!!! Tack som f**

kalle

blev en bricklink beställning på lite andra prylar. men det återkommer vi till senare:)

andreaseldh

Lite off topic: Var står tornet och är det Ferdinand Boberg som ritat det?

Silence101

Citat från: andreaseldh skrivet 23 Januari 2015 kl. 00:32
Lite off topic: Var står tornet och är det Ferdinand Boberg som ritat det?

Gamla vattentornet i Katrineholm (Mogetorp??)
1907 stod vattentornet på plats - 49,2 m högt med en cistern som rymde 250 kbm. Tornet ritades av Ivar Tengbom, som även har ritat Stockholms Konserthus
Peter Karlsson, Region Syd
It all seems so stupid, it makes me want to give up.
But why should I give up when it all seems so stupid?

kalle

Hekt rätt silsilencer.  Du ser det när du passepasserar med tåget vid katrineholmstågstation:)

kalle

lyfter en gammal tråd. nu har första upplagan kommit så jag I stort ser hur mycket plates det går åt.
håller för närvarande på o bygger ett annat vattentorn i plast så detta får bli under nästa år.
försökte laborera lite med olika färger på platesen men uppfatta det som att det blev för mycket. vad tycker ni? behövs det verkligen brytas av i andra färger när det är så djävulsk med små plattor?
då jag inte riktigt har ro till att laborera med detaljer i studio så har jag jag gjort en grov prototyp, detaljerna får komma i plast sen.

kalle

Magnus den store

Citat från: kalle skrivet 23 December 2019 kl. 18:19
försökte laborera lite med olika färger på platesen men uppfatta det som att det blev för mycket. vad tycker ni? behövs det verkligen brytas av i andra färger när det är så djävulsk med små plattor?
då jag inte riktigt har ro till att laborera med detaljer i studio så har jag jag gjort en grov prototyp, detaljerna får komma i plast sen.

Jag tycker att det funkar bra med en färg. Använder du bara plate 1x2 kommer du ändå ha lite struktur, skuggor och ljuspunkter som framträder på grund av bitarnas toleransskillnader och de pyttesmå vinkeldifferenser som uppstår. Om du går vidare med två eller tre färger är det heller inget som du behöver laborera med. Det räcker gott att blanda 5-20 % av en annan färg i samma låda och låta slumpen avgöra.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

kalle

Nu har jag börjat laborera i plast.