Andlis PF-IR-hackning

Startat av andli, 16 januari 2015 kl. 17:59

Föregående ämne - Nästa ämne

andreaseldh

Menar du att TLG:s originalmottagare redan är förberedda för 16 kanaler, men att TLG än så länge bara säljer sändare med 8 kanaler?

andli

I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

Majkel

Får man komma med ett förslag: att man ser vilken hastighet man har ställt in på de olika kanalerna.  Alltså inte bara en stapel utan en stapel plus en siffra.
sändaren du använder, går den att köpa till överkomligt pris?

andli

Ja visst kan du få en siffra med :)

Tror det kan vara svårt att köpa överhuvudtaget, och priset lär inte vara så privatpersonsvänligt, det är ju industriklassade prylar..
Och man har ju egentligen bara behovet på utställningar i storlek med LW, eskilstuna odyl...

Blir det bra kanske det går att knåpa ihop en enklare IR sändare...

edit: kan ju för övrigt meddela att jag försökte provköra mitt windowshack idag, men inget hände.. Han bara ta en dump med oscilloskopet innan jag behövde springa med tåget, och vi hann knappt lämna sthlm C förrän jag insett vad jag gjort för fel. Jag hade satt alternativadress biten, klantigt! Så imorgon lär det funka :)
I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

andli

Det funkar! och det är imponerande rappt i responsen.
Drar man scrollbaren upp och ner följer motorvarvet med samtidigt, och detta med 8 kanaler aktiverade (4 mottagare).

Så det bör inte gå långsammare när man ska uppdatera 16 kanaler, nu vill jag ha ett jättetåglandskap och prova på!
Ett enda lok utan spår känns lite klent!

TorstenHorssten

andli

Tack :)

Tänkte jag skulle prova "Single pin Mode" kommandot idag, men jag får det inte att funka... (för att styra 32 leds)

Dock konstatera jag att om man skickar kommandon tillräckligt tätt till en IR-mottagare, så kommer lysdioden slockna :)
(Jag trodde först mitt batteri hade tagit slut...)

Nilsson.calle

Intressant läsning, hänger inte riktigt med alla tekniska detaljer, men det verkar vara riktigt intressant att kunna styra med fler än de åtta kanalerna.
Blir spännande att följa fortsättningen.

andli

Nu har jag provkört med tre ir-mottagare och det fungerar alldeles utmärkt :D

Intressant att notera är att de två mottagarna från INTE är märkta V2, är alla V2 nuförtiden tro?

andreaseldh

Citat från: andli skrivet 14 februari 2015 kl. 18:56
Intressant att notera är att de två mottagarna från INTE är märkta V2, är alla V2 nuförtiden tro?

Jag har gjort samma upptäckt med märkningen. Den äldsta mottagaren jag har är märkt V2, men de två jag köpt senare från Lego S@H saknar märkning.

Eigenbrötler

Nu har jag provkört med tre ir-mottagare och det fungerar alldeles utmärkt :D

snarare tvärtom, V2 var en och  grej, så man kunde köra två L motorer obehindrat.

Jag tror det kan uppstå problem med V2 och två M motorer av en för mig obegriplig anledning, men elektronik är för mig magi så någon som kan magi kanske förstår bättre...

Hittade en enkel beskrivning av problemet:
CitatIt happens because the V2 delivers more current but then overloads itself and the protection kicks in.
I've decided just to stick with the old ones for multiple m-motors.
Ta en titt i min butik, jag kanske har bitarna du behöver?
 ▶▶▶𝕰𝖎𝖌𝖊𝖓𝖇𝖗𝖔𝖙𝖑𝖊𝖗𝖘◀◀◀

andli

Citat från: andreaseldh skrivet 14 februari 2015 kl. 19:17

Jag har gjort samma upptäckt med märkningen. Den äldsta mottagaren jag har är märkt V2, men de två jag köpt senare från Lego S@H saknar märkning.
Men på sah står det att det är V1 man får ...

andreaseldh

Citat från: andli skrivet 14 februari 2015 kl. 19:59
Men på sah står det att det är V1 man får ...

Nej, jag menade bara att jag hade gjort samma förbryllande upptäckt att märkningen försvunnit. Lyssna på Eigenbrötler, han vet medan jag bara gissar!

andli

Det stämmer inte, min V2 kommer från ett tågset...
Men men det är i alla fall den nya mjukvaran i mina V1or med..

Nextuz

Citat från: andli skrivet 15 februari 2015 kl. 07:33
Det stämmer inte, min V2 kommer från ett tågset...
Men men det är i alla fall den nya mjukvaran i mina V1or med..
Bara o skruva isär o jämföra :)