Andlis PF-IR-hackning

Startat av andli, 16 januari 2015 kl. 17:59

Föregående ämne - Nästa ämne

greenman

Uteffekten på sändaren har ju ingen mer hur många enheter du ska styra att göra, bara för hur stor yta du ska täcka. 30mW är nog mer lagom än 30W.

andli

30mW lär inte täcka några större ytor, räknar och tänker jag inte helt fel är min sticka på ca 300mW peak.

Visst man hade kunnat nå långt om man fokuserat strålen, men det är ju precis motsatsen till det jag vill. Jag vill ha ett system som täcker in en större yta med fixerad taksändare och gärna klara lägen där det inte är "line of sight" med, det är ju tråkigt om alla lok stannar i tunnlarna för att IR timeoutar...

I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

Magnusengstrom

Citat från: andli skrivet 18 januari 2015 kl. 08:42
det är ju tråkigt om alla lok stannar i tunnlarna för att IR timeoutar...

Varför skulle tågen stanna i tunnlarna? det ända man använder ir på legos PF är för att ändra farten inte hålla den. Man sätter farten på tåget och den kör det tills man ändrar eller batteriet tar slut.

andli

Magnus: det beror på vilket ir kommando du skickar!
Jag kan se stora fördelar med att enheterna stannar om man tappar kontakten. Skulle min sändare gå ner går det inte att stoppa motorer som ligger i det alternativa addressområdet med ir fjärren utan man måste brytas strömmen.
I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

greenman

Och hur ska du kunna stanna tågen när din sändare har stannat, tunnel eller icke tunnel?

Det känns som du har rört till det rejält för dig, jag fattar inte en smack av vad du försöker göra ens.

andli

Jag tycker det är glasklart 8)
Projektet handlar inte om att på enklaste/billigast(för andra) sätt få PF styrbart från datorn, det handlar om att få två befintliga kommersiella HW-infrastrukturer att klara av legos protokoll. Vill man ha det billigast möjliga finns det en uppsjö arduino projekt på nätet att kolla på. Att bara skicka 38 kHz modulerad ir är inte direkt något magiskt.

De stannar pga att det IR kommandot jag skickar ut har en timeout, har inte mottagaren tagit emot ett paket på 1.2 sekunder kommer den att stanna. Denna timeout sitter alltså i legos ir-receiver. Kommandot jag använder i motsatts till legos "tågfjärr" använder absoluta värden, legofjärren skickar ut "öka/minska" hastigheten.

Här är Ir protokolspecen för den som vill se vilka kommando som finns
http://cache.lego.com/Media/Download/PowerfunctionsElementSpecsDownloads/otherfiles/download9FC026117C091015E81EC28101DACD4E/8884RemoteControlIRReceiver_Download.pdf
(Jag skickar alltså "Combo PWM mode", sist i specen)
Man kan ju också notera att det verkar gå att styra C1/C2 individuellt per kanal, så ska man bara styra belysningspunkter skulle man kunna få till 32 styrda punkter!

Nextuz

Citat från: andli skrivet 18 januari 2015 kl. 16:41
Jag tycker det är glasklart 8)
Projektet handlar inte om att på enklaste/billigast(för andra) sätt få PF styrbart från datorn, det handlar om att få två befintliga kommersiella HW-infrastrukturer att klara av legos protokoll. Vill man ha det billigast möjliga finns det en uppsjö arduino projekt på nätet att kolla på. Att bara skicka 38 kHz modulerad ir är inte direkt något magiskt.

De stannar pga att det IR kommandot jag skickar ut har en timeout, har inte mottagaren tagit emot ett paket på 1.2 sekunder kommer den att stanna. Denna timeout sitter alltså i legos ir-receiver. Kommandot jag använder i motsatts till legos "tågfjärr" använder absoluta värden, legofjärren skickar ut "öka/minska" hastigheten.

Här är Ir protokolspecen för den som vill se vilka kommando som finns
http://cache.lego.com/Media/Download/PowerfunctionsElementSpecsDownloads/otherfiles/download9FC026117C091015E81EC28101DACD4E/8884RemoteControlIRReceiver_Download.pdf
(Jag skickar alltså "Combo PWM mode", sist i specen)
Man kan ju också notera att det verkar gå att styra C1/C2 individuellt per kanal, så ska man bara styra belysningspunkter skulle man kunna få till 32 styrda punkter!

Spännande ju :) vilka möjligheter det finns

andli

Ahh, idag tror jag att jag fixade det problem som har stoppat mig från att färdigställa det här projektet i två år!
VHDL koden är "lagad" och det verkar som att det nu går att sända ut 38kHz modulerad IR med våra transivers!

Och jag tror att jag är på god väg att få till koden i "basstationen" med, torrhackade ihop den på tåget hem idag.

Sen är det bara någon typ av PC applikation med, så man kan styra det hela på ett snyggt sätt. Idag måste man räkna ut vilken sträng man vill sända manuellt och knappa in den i ett program i hex :)

Det är attans synd att tågträffen i Eskilstuna krockar med PreO upptakten...

Selander

Citat från: andli skrivet 21 januari 2015 kl. 22:03

Det är attans synd att tågträffen i Eskilstuna krockar med PreO upptakten...

Ja synd för dem, för du menar väl att det är till Eskilstuna du kommer och visar detta för en hängiven åhörarskara  :P

andli

Hur många fallgropar ska det vara i det här projektet?
Nollor funkar bra att sända, men 1or och start/stop tycker transivern att det är för långt mellan...
Tyder jag dock koden till den rätt, ska det dock bara vara en parameter att ställa om, vi får väl se imorgon:)

selander: Tyvärr inte, får väl se till att presentera det online istället :)

andli

Ahh, det gick ju till slut!

Nu når jag 45 m (för sen tar vårt kontor slut) och på det avstånd behöver jag inte line of sight utan jag kan vända legos mottagaren 180 grader bort från sändaren och låta signalen reflektera mot den vita väggen istället :)

Mot .net världen för att göra ett grafiskt skal till det hela!

Nextuz

Helgrymt ju :D
Kan man grilla korv samtidigt? :P

andli

Har knåpat vidare på gui:et, stora knappar så det ska vara körbart via en touchskärm.
Men då blir det tight att få in 8x2 kanaler.

Just nu är det ren funktion före  utseende, så som det blir när en embedded programmerare försöker göra gui :)

Tur jag får min L350F snart så jag får i alla fall två mottagare till, lite svårt att prova med bara en...

andreaseldh

Det där ser ju riktigt bra ut, att kunna styra 8 tåg från en central plats. I början av tråden nämns 16 tåg, var det en missuppfattning av antalet möjliga kanaler?

andli

Nä, anledningen att det blev 8 var att skärmen tog slut och jag tyckte 8 räckte i första provversionen.

"Problemet" med att köra 16 är att dessa extra 8 mottagare måste konfigureras upp för att köra i den alternativa adressrymden.
Men för att alla tåg på samma kanal inte ska hamna där gäller det att avgränsa vem som ser kommandot.
Så man har två val,
*antingen startar man de mottagare som ska hamna i den alternativa adressrymden först och konfigurerar dessa, sen startar man de andra.
Om någon enhet av de i den alternativa adressrymden får slut på ström under dagen kommer man behöva starta om alla för att få rätt på det hela. Osmidigt.
* eller så har man en liten svart låda med en liten egen sändare som man bara använder för att konfigurera upp mottagare som befinner sig i boxen. Detta är min plan, men eftersom jag än så länge bara äger en mottagare så är det inte så prioriterat än...

Det enda som nämns tidigare i tråden som jag inte provat i praktiken är kommandot för att köra 32 st lysdioder...