Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Galet lågt pris på 3182

Startat av SuperMario, 01 Juni 2010 kl. 21:16

Föregående ämne - Nästa ämne

thompabompa

Citat från: Record skrivet 10 Juni 2010 kl. 21:31
Då är det bara att vi håller stenkoll på S@H sidan, och hoppas på att nån tabbar sig snart igen... ;D ;D

Jag har byggt ett litet script som crawlar igenom hela shop.lego.com en gång i halvtimmen dygnet runt, tar ut alla produkter och priser och ser om priserna har ändrats, eller om nya produkter har lagt tills.
Om några ändringar hittas skickas ett mejl.

Jag har låtit scriptet gå i en vecka nu för att se om det fungerar, vilket det verkar göra. Det är lite finjusteringar kvar innan allt lirar. Om systemet verkar hålla sig stabilt tänkte jag att det får posta mejlen till en mejllista som vem som helst här kan anmäla sig till.

SuperMario

Perfekt!!  ;D

Bra tänkt och fint jobbat!!! ;)

mechamike

Citat från: Carl T skrivet 10 Juni 2010 kl. 16:49
Jag råkade förresten ut för något konstigt i går när jag satt och ändrade land fram och tillbaka i shoppen och tittade från två olika datorer. Plötsligt hade jag det nya svenska priset men i pund. Testade inte att gå vidare till kassan, men jag tror jag verkligen skulle ha fått betala £1099 per flygplats.

Det där har hänt mig med en gång.. När jag gick till kassan hade jag fått mitt svenska pris i en annan valuta. (som tyvärr inte var fördelaktig) Så jag fick stänga ner och gå in igen för att få ett pris jag hade råd med.

Efteråt satt jag och försökt fippla för att se om det går att lura systemet åt andra hållet så att man vinner på det men tyvärr så funkade det inte.  

Thompabompa , hojta till när det är klart, jag vill gärna va med på den maillistan..  :D

?

micke

Citat från: thompabompa skrivet 11 Juni 2010 kl. 10:47
Citat från: Record skrivet 10 Juni 2010 kl. 21:31
Då är det bara att vi håller stenkoll på S@H sidan, och hoppas på att nån tabbar sig snart igen... ;D ;D

Jag har byggt ett litet script som crawlar igenom hela shop.lego.com en gång i halvtimmen dygnet runt, tar ut alla produkter och priser och ser om priserna har ändrats, eller om nya produkter har lagt tills.
Om några ändringar hittas skickas ett mejl.

Jag har låtit scriptet gå i en vecka nu för att se om det fungerar, vilket det verkar göra. Det är lite finjusteringar kvar innan allt lirar. Om systemet verkar hålla sig stabilt tänkte jag att det får posta mejlen till en mejllista som vem som helst här kan anmäla sig till.

Den listan är jag gärna med på!
Mvh
Micke

Finns på Cuusoo som Micke

Tobbe Arnesson

Det finns riktigt dåligt skrivna webbshoppar där artikelsidan innehåller priset. Priset ges till webbläsaren som sedan ger det till kassasystemet (istället för att hämta priset från intern databas hämtas det alltså från kundens webbläsare).

Låter man trafiken gå genom en egen liten proxy kan man där pausa trafiken och ändra priset till säg hälften innan man köper.

Än mer intressant blir det om man sätter ett negativt pris innan man knappar in kreditkortet, är allt automatiserat bör man få pengar insatta och varor skickade...

Har aldrig gått hela vägen med detta då det sannolikt är olagligt och om inte annat högst omoraliskt.

Det ni skriver om valutan får en ju att undra hur välfungerande s@h är...
Blogg: Robotkampen

Fredrik

Citat från: jesse skrivet 10 Juni 2010 kl. 17:55
Lego ringde precis efter att jag hade lagt en order på 2 flygplatser i går (9/6). 'Totalsumman stämmer inte, vi får inte någon täckning på beloppet!!!?' -'Vad stämmer inte?', 'du har ju beställt 2 flygplatser samt en limo och polisheli', -'hur fan kan det bli 2800:-??'..... nu är det några sekunders tystnad 'jaha ja du kanske beställde under tiden vi hade fel pris på webben' ???? Skojar du... ere dax att vakna nu? 10 dagars försäljning til 1/3 dels pris. Nu får du fixa till min beställning enl. specifikation, jag är inte ansvarig för er prissättning på webben, och som kund har jag alltid rätt. -'Jag ska försöka få igenom detta köp', var deras sista ord. Bra jobbat, mer tabbar hos webredaktionen på Lego underlättar vårat (swedbrickarna) liv... Leve Lego.

Tror inte det skulle fungera ifall man ändrar n¨ån slutsuma till mindre, då blir det förmodligen som Jesse skrev, nån märker att nåt har blivit fel och lego ringer...

Carl T

Citat från: Tobbe Arnesson skrivet 11 Juni 2010 kl. 13:49
Det ni skriver om valutan får en ju att undra hur välfungerande s@h är...

När det hände mig nu sist kan det haft att göra med att priset ändrades just då och att de förmodligen uppdaterar existerande varukorgar på samma gång. Hur det kan ha lett till konstigheter med valutan har jag svårt att se, men det skulle möjligen vara om ens valda land kan tillfälligt skilja sig från varukorgens. Men som du säger vore det både grovt omoraliskt och rimligen olagligt att utnyttja en bugg av det slaget, så det är mest en kul liten gåta.
När jag plockade isär bitar lärde jag mig att reddish brown tar allting bokstavligt.

sweMezza

Om systemet verkar hålla sig stabilt tänkte jag att det får posta mejlen till en mejllista som vem som helst här kan anmäla sig till.

Bra jobbat och räkna med att jag vill vara med på den listan!

Vilket språk skrev du skriptet med?

baok

Klart felsatt pris, vilket de dessutom har upptäckt nu då priset nu är 1099:-

Jaja, han beställa två stycken innan de ändrade.

thompabompa

Citat från: sweMezza skrivet 11 Juni 2010 kl. 18:51
Om systemet verkar hålla sig stabilt tänkte jag att det får posta mejlen till en mejllista som vem som helst här kan anmäla sig till.

Bra jobbat och räkna med att jag vill vara med på den listan!

Vilket språk skrev du skriptet med?

ASP/vbscript med ASPtear för att dra in sidorna. Sen har jag bara lagt scriptet som ett cronjob.

AndersI

Varför inte låta skriptet posta i en tråd här? Varför krångla till livet med ytterligare en lista?
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

Melmac

Det var en väldigt bra ide. Borde ju absolut vara möjligt om man skapar ett konto till boten.

Nextuz

Citat från: Melmac skrivet 12 Juni 2010 kl. 15:22
Det var en väldigt bra ide. Borde ju absolut vara möjligt om man skapar ett konto till boten.

Det skall inte vara några som helst problem =)
Hojta till på PM så kan vi ordna nått bra =)

thompabompa

Citat från: Nextuz skrivet 12 Juni 2010 kl. 19:51

Ja, om det går att lösa så att boten kan skicka ett email till nån adress och att detta email sedan automatiskt trycks in här, så why not.

Men; även om boten redan nu fungerar så sitter jag och väntar på att det ska göras ytterligare någon uppdatering av s@h så att jag kan kolla att allt fungerar. Jag tror inte att någon här är intresserad av en galen bot som spottar in felaktiga inlägg här i forumet ;-)

Och om boten skickar information om någon prissänkning innan allt är helt automatiserat, så skriver jag såklart ett manuellt inlägg om det ;-)

Nextuz

Citat från: thompabompa skrivet 12 Juni 2010 kl. 21:51
Citat från: Nextuz skrivet 12 Juni 2010 kl. 19:51

Ja, om det går att lösa så att boten kan skicka ett email till nån adress och att detta email sedan automatiskt trycks in här, så why not.

Men; även om boten redan nu fungerar så sitter jag och väntar på att det ska göras ytterligare någon uppdatering av s@h så att jag kan kolla att allt fungerar. Jag tror inte att någon här är intresserad av en galen bot som spottar in felaktiga inlägg här i forumet ;-)

Och om boten skickar information om någon prissänkning innan allt är helt automatiserat, så skriver jag såklart ett manuellt inlägg om det ;-)

Man skapar en tråd där bara boten kan skriva exempelvis.. =)