[WIP] Von Ankas Pengabinge

Startat av Muede, 13 Januari 2015 kl. 21:23

Föregående ämne - Nästa ämne

MartinAberg

Säger som alla andra: Grym cirkel!
Återigen är jag förundrad över storleken på bygget.
Blir bingen 1 kubikmeter?

EpsilonEta

Riktigt coolt bygge
Citat från: MartinAberg skrivet 26 Januari 2015 kl. 10:39
Blir bingen 1 kubikmeter?
Jag uppskattade bredden till ca 100 studs vilket blir ca 80 cm så en hel kubikmeter blir det inte men ett ruskigt stort bygge är det.
Min karaktär i Bortom Sol är: <a href="http://www.swebrick.se/wiki/index.php?title=Louise_Tellarian_%28Bortom_Sol%29">Liiz </a>

Muede

Den blir 112 studs *112 studs * ca 100 bricks.

Det är planen i alla fall..  ;D
/ Muede

swestar

Citat från: Muede skrivet 26 Januari 2015 kl. 20:22
Den blir 112 studs *112 studs * ca 100 bricks.

Det är planen i alla fall..  ;D
Inte större?  ;) :)
Mina Egna Byggen flickr
Instagram

Muede

Citat från: swestar skrivet 26 Januari 2015 kl. 21:30
Inte större?  ;) :)
Det blir så dyrt att fylla den med pengar då... ;)

Tänker bygga ett "fuskgolv" en bit upp i bingen. Sedan kanske ha ett lager med "pengar" som är två bricks tjockt.

Har gjort ett litet test:
En volym på 4 studs x 6 studs x 2 bricks kräver ca 100 98138 i pearl gold.
Detta innebär att en volym på 104 studs x 70 studs x 2 bricks --> ( (104 x 70) / (4 x 6) ) x 100 =  30333 st
Den här snubben har faktiskt 52000 till salu för endast 25 öre st.
Det skulle bara bli 7583 spänn...  ::)

Ingen annan som har enorma mängder 98138 liggandes?

Eller nåt annat förslag på billiga pengar? :)
/ Muede

Majkel

Swemezza blev ju överlycklig över sina round tile 2x2 4150 i pearl gold som han ovetande köpte i Skaerbaeck, så honom ska du nog inte fråga... Men någon annan kanske fick samma högvinst?
Jag fick mest telefonlurar i grälla färger o de kanske inte passar?

sweMezza

Citat från: Majkel skrivet 27 Januari 2015 kl. 22:17
Swemezza blev ju överlycklig över sina round tile 2x2 4150 i pearl gold som han ovetande köpte i Skaerbaeck
::)

Men allvarligt, kan du tänka dig att fylla med round tile 2x2 4150 i pearl gold så har jag många. VÄLDIGT många. Minns inte exakta antalet men det var väl typ 6 000 st.

EpsilonEta

Citat från: sweMezza skrivet 28 Januari 2015 kl. 09:11
Citat från: Majkel skrivet 27 Januari 2015 kl. 22:17
Swemezza blev ju överlycklig över sina round tile 2x2 4150 i pearl gold som han ovetande köpte i Skaerbaeck
::)

Men allvarligt, kan du tänka dig att fylla med round tile 2x2 4150 i pearl gold så har jag många. VÄLDIGT många. Minns inte exakta antalet men det var väl typ 6 000 st.

Det måste ju gå att täcka "golvet" med.
Gör ett gult golv med lite oregelbundet mönster av 2x2 round tile (behövs bara ca 1500 för att göra två lager). Sprid några 1x1 round tile främst för att täcka skarvarna.
Min karaktär i Bortom Sol är: <a href="http://www.swebrick.se/wiki/index.php?title=Louise_Tellarian_%28Bortom_Sol%29">Liiz </a>

lingonfil

I just detta fall så är ju studs nästan att föredra framför tiles. Den finns inte så många plates i guld. 60474 är den största. Du skulle kunna göra ett golv av två lager av dem och sedan strössla med lite sedlar, lösa mynt, pengasäckar etc.

Utamningen blir att få till ett böljande hav av mynt.

Skafte

Jag tänkte också plates när jag fick syn på en 4073 i pearl gold idag. Varva med såna och tiles kanske?

Muede

Citat från: Skafte skrivet 28 Januari 2015 kl. 17:25
Jag tänkte också plates när jag fick syn på en 4073 i pearl gold idag. Varva med såna och tiles kanske?

4073  är ju typ gratis!

Jag tänker att allt större än 1x1 blir lite för stort för att vara små mynt i bingen. (undantaget legos dollarsedlar och guld/silvertackar)

Men täcka botten med pearl gold plates och sen strössla med massa 1x1 plates round och 1x1 tiles round i pearl kanske?
Och slänga in lite sedlar tackor och säckar.
Och nån hög med sedlar..
Och en liten plogbil så Joakim kan knuffa runt på sina pengar.. :)

/ Muede

Muede

Update!
/ Muede

Magnus den store

Stort och mäktigt bygge. Ska bli kul att följa. Väggarna på Don Rosas ritningar ser dock lite klena ut. Med tanke på innehållet skulle jag bygga pengabingen som ett fartygsskrov med vattentäta skott, men jag är ju inte JvA.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Skrytsson

Fruktansvärt snyggt. Synd att ankorna inte finns gjorde som detaljerade minifigurer...

Hur bra sitter cirkeln fast i fasaden? Hur många studs är den fastsatt på?

Anders Nolberger

Galet! och väldigt snyggt. Ska bli kul att se på riktigt när det blir klart.