[WIP] Von Ankas Pengabinge

Startat av Muede, 13 Januari 2015 kl. 21:23

Föregående ämne - Nästa ämne

Muede

Citat från: Majkel skrivet 13 Januari 2015 kl. 22:50
Kul att du är igång! Cirkeln ser bra ut, har du kommit fram till hur du ska göra med ev öppningsbarhet?

Planen är att man skall kunna lyfta bort hela framsidan. Början på den syns på sista bilden.

Sedan skall man kunna dra ut varje våning. (12 st) Detta skall göras genom att det är en skåra på insidan av väggen. Sedan kommer det även vara en skåra i den stora väggen mellan kontorsdelen och valvet, så våningsplanen kommer vila på båda kortsidorna och bakersta långsidan.

Detta leder till en del svårigheter då jag vill att varje våningsplan skall kunna hålla sin egen vikt. Först testade jag med 3 lager plates men det sviktade alldeles för mycket.
På första bilden ser man våningsplan ett byggt med hjälp av snottade 1x8 bricks. Det svajar lite, men funkar nog. Testade också att bygga en snottad våning med 2x4 bricks men det blev inte lika stabilt. (dubbelt så många skarvar som 1x8 bricks och det är väl i skarvarna som det glappar lite..)
Det bästa hade väl varit 2x8 bricks men då drar det iväg då det behövs ca 340 st för varje våning...
Varje våningsplan är ca 104 x 33 studs.

Citat från: EpsilonEta skrivet 14 Januari 2015 kl. 13:13
Oj, vad stor. Även om du gör ett golv att lägga pengarna på kommer det gå åt en hel del guldbitar att täcka ca 60 x 100 studs.
Don Rosas serier var anledningen till att jag fortsatte prenumerera på Kalle Anka. (slutade läsa när han gick i pension)
Tänker du göra den engelska originalet med $-tecken eller den svenska JvA varianten?

Tänkte nog bygga ett fuskgolv en bit upp i bingen för att sedan täcka någon cm med 98138 i pearl gold. Sedan blanda upp med lite sedlar (3069bpx7) och annat smått och gott som typ 10169.

Det blir den engelska $-symbolen.
Jag har läst mig till att det endast är i Europa som cirkeln är gul, medans den i USA är betongfärgad som resten av bingen. Men jag tycker det "poppar" bättre med gult.
/ Muede

BeardedNerd

Inte hardcore nog. Guldkromade Pirates-mynt är det som gäller, hela vägen ner :D

Myko

Citat från: BeardedNerd skrivet 14 Januari 2015 kl. 21:52
Inte hardcore nog. Guldkromade Pirates-mynt är det som gäller, hela vägen ner :D

Original från 90-talet.

MartinAberg

Ser galet stort ut!
Stor igenkänningsfaktor :D

jalex

Stort bygge och kul idé! Ser fram emot att följa.
Mina MOCs på Flickr, Instagram, Twitter

kalle

Jag har alltid drömt om att simma runt i den där och spotta guldmynt:) grymt bygge!!!

Muede

En liten uppdatering:

Cirkeln är nu nästan klar. Har börjat klura på dollartecknet.

Har nog bestämt mig för en lösning med våningsplanen nu. Kommer ha dom snottade med 1x8 bricks. 1800 vita beställda i bulken. Det räcker i alla fall till 4 våningsplan..

/ Muede

Eigenbrötler

hur har du löst cirkeln? kanten runt med bricks?
Ta en titt i min butik, jag kanske har bitarna du behöver?
 ▶▶▶𝕰𝖎𝖌𝖊𝖓𝖇𝖗𝖔𝖙𝖑𝖊𝖗𝖘◀◀◀

Muede

Bifogade fel förstabild..

Cirkeln är gjord av två cirklar byggda av massa 1x2 plates och 1x2 tiles. Sen har man fått pussla skarven mellan lbg bricks och gula bricks bakom.
/ Muede

jalex

Mina MOCs på Flickr, Instagram, Twitter

Skrytsson

Cirkelformen är mycket imponerande!

swestar

Mina Egna Byggen flickr
Instagram

Kvarnbacka

Maffigt! Följer utvecklingen med stort intresse  :)