[MOC] Röd stuga med vita knutar, version 2

Startat av erik1107, 23 December 2014 kl. 15:54

Föregående ämne - Nästa ämne

erik1107

Japp, på bilderna ovan har jag använt den tekniken med 30244070. Då blir det enklare att bygga stabilt eftersom tiles:en på 4070 inte "skär in" i fasaden utan står ut från den. Men det var därför knutarna blev fula. Nu försöker jag få till det bra utan 3024 och det blir helt klart snyggare vid knutarna. Det blir nu lite trixigare att fästa fönstren snyggt, men jag har hittat en lösning som jag tror ger hyfsad stabilitet utan att man inskränker på insidans utrymme allt för mycket så att det går att bygga en snygg insida på väggen sen också.

Gideon

Riktigt snygga väggar! Kan dock kanske tycka att det är något för breda plankor för skalan på huset och kan inte låta bli att fundera på hur en SNOTad lösning med t ex en snedställd tile som stack ut mellan varje bredare planka hade sett ut?
Tak byggt av 1x2 tiles (medium dark flesh/dark orange?) ser riktigt bra ut, skulle dock kanske rekommendera att höja varje rad en plate ovanför raden nedanför (förstår man vad jag menade nu?)
Regionansvarig Gävle-Dala
Flickr   Instagram

erik1107

Ja, håller med om att de blir för breda i den skalan, förhoppningsvis blir det snyggare i nästa storlek. Snedställd tile har inte slagit mig! Det ska jag fundera på :)
Jag förstod hur du menade med att höja en plate för varje rad, det är också en bra idé som är värd att klura på, en första tanke är att det kan bli svårt att få till gavlarna snyggt då, men helt klart värt att testa lite utifrån den idén, tack!

Gideon

Citat från: erik1107 skrivet 29 December 2014 kl. 00:52
Jag förstod hur du menade med att höja en plate för varje rad, det är också en bra idé som är värd att klura på, en första tanke är att det kan bli svårt att få till gavlarna snyggt då, men helt klart värt att testa lite utifrån den idén, tack!
I en större skala där vindskivorna går att bygga 2 studs breda bör det gå utmärkt att ha lite tjockare underliggande struktur på taket. 1x2 tiles ger också möjligheter att förskjuta varannan "kolumn" något om man har en lite mer avancerad underliggande struktur (och lyckas dölja denna).
Regionansvarig Gävle-Dala
Flickr   Instagram

erik1107

Här kommer version 2!
Det finns en del detaljer jag funderar på att ändra, men i stort känner jag mig väldigt nöjd med min först MOC. Även om jag just nu känner mig ganska klar med den tar jag jättegärna emot förslag på vad som kan bli bättre! Framför allt tak finns det ju många lösningar på, men säkert även mycket annat (trädet, marken, verandan tänker jag själv på).

Man kan ta av taket men jag är inte klar med insidan än, om en eller två BL-orders så borde den vara klar och då kommer jag lägga upp bilder på den också.

footos

Majkel

Trevligt och snyggt bygge! Om jag skulle ändra på något så vore det trädet som dels ser lite för tjockt ut i förhållande till höjden och kronan ser lite platt ut.

Selander

Vilken uppdatering !!! Det här har du gjort fint.

Ett par saker som jag skulle prova att modda:
-Taket till farstukvisten ser för högt ut.
-För många blomstjälkar, försök skapa mer variation i gräsmattan.

Sollan

AndersI

Mycket trevligt - får "Vill ha!"-känsla.
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

swestar

Mycket trevlig uppdatering, bra klossat!  :)
Mina Egna Byggen flickr
Instagram

erik1107

Tack för alla kommentarer! Kul att ni gillar bygget.
Jag håller med om att trädet är för platt, och jag ska prova idén att ta bort lite blomstjälkar.
Angående verandans takhöjd håller jag med om att den ser lite för hög ut, jag får klura lite, spontant har jag ingen bra idé på hur det kan åtgärdas på ett bra sätt. Gör jag det plattare genom att ha en trubbigare vinkel måste jag ändra vinkelskivorna. Sänker jag taket måste jag byta ut eller sänka ned pelarna i marken. Båda de detaljerna gillar jag dock.

vid närmare eftertanke:
Jag tror eventuellt att jag ska testa att ändra vinkeln på verandataket. Har ni någon idé om vad jag skulle kunna ha för bit i toppen så att det inte blir en ful skarv där?

andreaseldh

Är det massvis med 4073 staplade och lagda på sidan som bildar taknock?

Peter S

Citat från: erik1107 skrivet 23 Januari 2015 kl. 21:03
Sänker jag taket måste jag byta ut eller sänka ned pelarna i marken. Båda de detaljerna gillar jag dock.
Du kan också göra svarvade pelare av valfri höjd genom att varva runda bricks och tiles efter eget huvud (ev också minifig-huvuden om du våga ha dem ännu tjockare).

Sockerbit

Riktigt fint hus med många snygga detaljer. Trädgården skulle kanske behövas trimmas lite bara. Något färre växter.