Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Preskriberat?

Startat av o0ger, 23 November 2014 kl. 20:32

Föregående ämne - Nästa ämne

o0ger

När jag var runt 12-13 år så gjorde jag nåt dumt med mitt LEGO. Jag klippte sönder bitar. Jag vet, det är dödsstraff på det, men så är det. Varför gjorde jag det? För att det gick, och för att jag saknade vissa bitar. Detta var alltså nån gång på sent 80-tal. Detta var vad jag gjorde:

- klippte av "tratten" på en svart 3959 , för att få en pistol. Det var ju jätteviktigt när man lekte hemlig agent.

- klippte av antennen på en 3962a . Det blev en skitsnygg bergsprängare.

- Klippte av skaften och knoppen på en 3731 . Det blev en perfekt mikrofon. När man lekte rockband.

- Klippte "såklart" isär en 4081a . För att få en smidig stud-reversal.

Är jag ensam om detta? Någon annan som har något liknande att erkänna?
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

dalle

Det fick mig och tänka på när jag och en kompis lekte Dallas med legot. För att få minifigsen att ligga med varandra så tyckte vi det blev mer realistisk om killen hade något mellan benen.  Det löstes genom att vi bröt av staven inuti en gul 1x2 och stoppade den mellan torson och benen.

o0ger

Citat från: dalle skrivet 23 November 2014 kl. 20:47
Det fick mig och tänka på när jag och en kompis lekte Dallas med legot. För att få minifigsen att ligga med varandra så tyckte vi det blev mer realistisk om killen hade något mellan benen.  Det löstes genom att vi bröt av staven inuti en gul 1x2 och stoppade den mellan torson och benen.
Fast just den delen såg man ju aldrig i Dallas :)
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

dalle

Citat från: o0ger skrivet 23 November 2014 kl. 20:51

Vi la till det som utelämnades i serien.  :)

qbert

Minifigs som mål vid luftgevärsskytte. Minns även att flertalet minifigs fick åka (fasttejpade i) påskraket.

:(

Four shalt thou not count, neither count thou two, excepting that thou then proceed to three. Five is right out.

Roger Brickjet

En och annan (ev. alla) av mina 4479 "tappade" den runda framdelen och blev då såklart vapen. I ärlighetens namn var det faktiskt en ganska dåligt konstruerad bit som alldeles för lätt gick sönder, den nya varianten 93106 är väldigt hållbar i jämförelse men saknar stud och hål till min stora besvikelse.

boba johan

Jag brukade lägga sköldar med handtaget neråt på strategiska ställen för att få pistoler. Trist bara när farsan limmade ihop dom igen. Konstigt nog så "släppte" limmet :)

lindyhep

Citat från: dalle skrivet 23 November 2014 kl. 21:25
Citat från: o0ger skrivet 23 November 2014 kl. 20:51

Vi la till det som utelämnades i serien.  :)

Tack dalle....jag som alltid funderat var ditt nick kommer ifrån ;D

Det där med luftgevär har dalmasarna ägnat sig åt nog nyligen gör att det inte skall kännas preskriberat ännu....Fast utifrån bilderna så tror jag faktiskt inte nån minifig fick sätta livet till...

Själv minns jag inget sånt jag gjort. Tror det värsta var att rita egna "klistermärken" som fästes med tejp. Några finns fortfarande kvar.

Larry Lars

Kan inte minnas att jag medvetet bröt sönder bitar, men det som ändå gick sönder kunde få en särskild plats i varje lek som vapen eller liknande. Då har jag mer på mitt samvete när det gäller svart tusch. Gula bricks 2x4 målades i ena änden för att få dykartubens karaktäristiska utseende. Ljusgrå tiles 2x2 fick siffror som hastighetsbegränsande vägmärken.

Bland saker som det rynkas på näsan åt idag har vi ju även det här med att plocka isär figurer. Jag var väl 10 år när Fabuland lanserades som småbarnslego. Jag och min yngre bror samlade på oss en massa set vars figurer vi plockade isär. Med armarna från vanliga minifigurer skapade vi sedan en slags hybrid-figur.

I enfärgade "overaller" rattade sedan apor och grisar bilar och rymdskepp i en skala där det gick att vara mycket mer detaljrik. Minns att jag var 15 när vi vann en legotävling på "Lek & Hobby" i Avesta. Vårt vinnande bidrag var en rymdraket med 19 knoppars diameter och fabuland-gubbar som rymdfarare i inredda våningsplan planerade enligt raketen i Tintin.
Kolla gärna in mina byggen på Flickr!

erik1107

Jag tog vad jag minns aldrig medvetet sönder bitar, men mot slutet av mitt legobyggande hade jag precis börjat med warhammer, så då målade jag rustningar, hjälmar och plymer i guld och silver.

mange

Pajade aldrig lego medvetet, det är man alltid rädd om, men har ett roligt minne om det från när jag var liten, jag fick i julklapp. När pappa och jag byggde den några dagar senare gjorde vi ett litet misstag, missade att det skulle vara en 3738 i stället för 3034 på ett ställe. När misstaget upptäckes hade inte min pappa tålamodet att riva och bygga upp modellen igen, utan sa att han kunde fixa det ändå. Han kom tillbaka några minuter senare, han hade borrat hål i en 3034 :)

Studley Heinsbergen

Har definitivt gjort mig skyldig till o0gers två förstnämnda. Bland min barndoms lego finns även en mängd vita bricks vars ena sida är målade med grön tusch... TÄNK vad dagens ungar har det lätt. :)

Stigge72

Inte heller jag har något minne av att förstöra bitar medvetet, men visst hände det att bitar gick sönder ändå, t ex flaggor (flaggstänger) och vägskyltar. De flaggstänger jag minns (och i viss mån fortfarande har kvar) blev rätt krokiga, och har väl används som radioantenn på någon bil någon gång. Vägskyltarna kunde användas som ett hyggligt substitut till jumperplates, som jag inte hade särskilt många på den tiden (eventuellt hade jag sådana redan innan de fanns "på riktigt").

Det har hänt att någon sköld och något svärd "tappat handtaget".

Att ha sönder 3959 skulle aldrig falla mig in, de funkade bra som pistoler iaf :) (och med en 1x3-plate eller 1x2 jumper plate så kunde de bli armborst också, långt innan TLC ens kom på idén att göra pilbågar).

Magnus den store

Tack för tipsen. Jag har modifierat massor med bitar och lär fortsätta med det så länge jag har Lego. De vanligaste ändringarna brukar vara att jag spraymålar hela bitar, raderar detaljer på trycket eller skär lite i bitarna så att de passar mina behov. Exempelvis är hillebarden ett vapen som jag ofta ändrat. Skaftet har blivit lite kortare och huvudet är kapat på mitten så att jag har en skäggyxa.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

andreaseldh

Jag var mycket rädd om mitt Lego som barn och förstörde aldrig något medvetet. Mina övertramp sträcker sig till följande:

En gång skulle jag bygga en bil som var tvåfärgad svart och röd och målade ena halvan av en röd 3010 med en svart tuschpenna.

När jag behövde ett kugghjul med runt hål, tillverkade jag det av ett x187 som redan hade gått sönder.

När pappa skulle laga ett kylskåp behövde han en platta. Jag ville inte ge honom en snygg, så han fick en som misslyckats i gjutningen. Märkligt att den hade passerat Legos hårda kvalitetskrav. Några år senare behövde ytterligare ett kylskåp en platta, då fick han en som hade gått sönder.

En favoritsysselsättning var att konstruera växellådor. Dessa märktes upp med handskrivna klisterlappar satta på 3068b.

En sak har ännu inte inträffat: Jag planerar att täcka ett bord med basplattor som underlag för min tågräls. Planen är att borra hål och fästa basplattorna med skruv.