LEGO Marvel Superheroes UCS Avengers Helicarrier

Startat av o0ger, 22 November 2014 kl. 19:09

Föregående ämne - Nästa ämne

o0ger

Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

o0ger

Tiles som är fästa i clips? Är detta verkligen tillåtet i LEGOs design guidelines?

Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Myko

Det är plates man inte får fästa. Studden tar emot innan kopplingen hamnar i "viloläge" så att säga.

Eigenbrötler

Jag gillar den, fast den är för liten för pengarna och har för många figurer.
Ta en titt i min butik, jag kanske har bitarna du behöver?
 ▶▶▶𝕰𝖎𝖌𝖊𝖓𝖇𝖗𝖔𝖙𝖑𝖊𝖗𝖘◀◀◀

o0ger

Citat från: Myko skrivet 29 Januari 2015 kl. 17:04
Det är plates man inte får fästa. Studden tar emot innan kopplingen hamnar i "viloläge" så att säga.
Jag tror inte att Superkalle håller med ;)

Myko

Man får ju göra skillnader på kopplingar som förstör bitar, dessa är aldrig tillåtna, och kopplingar som är svåra för barn eller håller ihop dåligt. Här kan man nog göra undantag från reglerna lättare beroende på målgrupp och sammanhang.

humlan

Den där är ett allvarligt yttre hot mot min ekonomi :P
För övrigt behöver jag en ny signatur.....

Superkalle

Jag får nog hålla med Myko i detta fall att tekniken är legal, men inte kanske dock pga att studs i vanliga plates "är i vägen".

Tiles är tunnare än plates (3.17 mm mot 3.2 mm) och har rundande kanter på översida samt "groves" på undersidam. Det gör att de passar in bättre.

Dessutom har clipsen i just 1x1 tiles modified med clip ändrats lite under åren. De gamla var ganska bastanta och tillät inte mycket flex, vilket de nya gör. Sist men inte minst så var de gamla clips-bitarna gjorde av ABS, medan de nya är av PC, som har mycket bättre hållfasthet.

Men vad jag kan komma ihåg på rak hand, är det är första gången jag ser denna tekniken i ett officiellt set. Däremot har ju tiles suttit i händerna på minifigs (tillverkade i POM....ännu starkare än PC) i åratal - så själva grundtekniken är inte ny.

Men det är intressant att detta händer. LEGO har ju lite tidlösheten som grundpelare, dvs att bitar som gjordes 1958 passar lika bra med dem som görs idag. Hur blir det då om barn ser denna teknik, och sedan klämmer dit en tile i en av de gamla 1x1 clip-bitarna? Lite smör på det, så är risken stor att biten spricker. Intressant utveckling helt klart. Kan vara att denna teknik i Helicarriern är ett undantag (för målgruppen som Myko sa) - vi får se om det kommer fler set med denna teknik.  :)

PS: Jäklar vad fräcka de där små mikroplanen var med svepta vingar. Genialiskt.

Lews

o0ger

Citat från: Superkalle skrivet 29 Januari 2015 kl. 19:46
Men vad jag kan komma ihåg på rak hand, är det är första gången jag ser denna tekniken i ett officiellt set. Däremot har ju tiles suttit i händerna på minifigs (tillverkade i POM....ännu starkare än PC) i åratal - så själva grundtekniken är inte ny.

Men det är intressant att detta händer. LEGO har ju lite tidlösheten som grundpelare, dvs att bitar som gjordes 1958 passar lika bra med dem som görs idag. Hur blir det då om barn ser denna teknik, och sedan klämmer dit en tile i en av de gamla 1x1 clip-bitarna? Lite smör på det, så är risken stor att biten spricker. Intressant utveckling helt klart. Kan vara att denna teknik i Helicarriern är ett undantag (för målgruppen som Myko sa) - vi får se om det kommer fler set med denna teknik.  :)

Jag har inte heller sett detta i ett officiellt set tidigare. Det är därför det är så intressant. Kanske beror på den nya biten. AFOLs har ju hållt på med den här tekniken i decennier.

När får vi se detta i LDD? ;)

Anders67

Läckert, älskar hur lego gör sina modell presentationer på youtube, av designern själv. Det bygger förtroende och autensitet.

Magnus den store

Inte min kopp te men vägplattan lär användas i micropolis-byggen.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

swestar

Citat från: Anders67 skrivet 29 Januari 2015 kl. 21:36
Läckert, älskar hur lego gör sina modell presentationer på youtube, av designern själv. Det bygger förtroende och autensitet.
+1
Mina Egna Byggen flickr
Instagram

BeardedNerd

Jamie och Marcos är alltid kul att se - de har alltid de största och mest spännande byggena, och det syns alltid att de är upphetsade över att få visa dem. Som stora barn - på bästa möjliga sätt.

Jag skulle gärna se videor på precis allt som släpps, eller åtminstone en liten notis om vem som har designat vad. Sitter t ex Jamie och gör geniala små City-set emellanåt eller har han enbart de där fem gigantiska D2C-seten varje år?

Jag inbillar mig att jag kan se vissa tekniska lösningar som återkommer i helt olika teman och då skulle det kunna vara samma designer, men det är förstås svårt att veta. Jag menar, det är inte omöjligt att Astrid designade Heartlake Hair Salon men bara för att markiserna har samma gula runda plates som belysning som Palace Cinema betyder det egentligen ingenting.