Lego monorail behövs för evaluering av forskningsresultat

Startat av tn, 08 Oktober 2014 kl. 06:26

Föregående ämne - Nästa ämne

tn

Jag är forskare och behöver samla in data för att evaluera en ny metod för att göra sensor fusion. För att samla in datat behöver vi bygga olika banor längs vilka sensorerna rör sig på ett kontrollerat sätt. Vi skulle därför snarast behöva få tag på ca. 10 meter spår för LEGO Monorail 6990, samt ett tåg, och ett LEGO Mindstorm NXT 2.0 set. Vi behöver endast denna utrustning i ett par månader och skulle därför helre låna eller hyra den än köpa den. Vi håller till på KTH i Stockholm. Eftersom Monorail ej längre produceras och jag inte kunde hitta den på Blocket eller Tradera i Sverige, så vänder jag mig till er som landets främsta experter på Lego. Jag är tacksam för alla rekommendationer och tips som leder till att vi kan låna, hyra, eller köpa denna utrustning. Vänligen kontakta mig på tn@ee.kth.se.

mechamike

Monorail spår tillverkas tyvärr inte längre, och är dessutom VÄLDIGT dyrt att få tag på begagnat, jag är ytterst tveksam till att om någon mot förmodan skulle ha 10 meter skulle våga låna ut den till ett gäng studenter ;) Stöldrisken är rätt hög map nostaligfaktor och prisbild!

Här kan du kolla priserna på monorail. http://www.bricklink.com/search.asp?pg=3&colorID=9&itemID=1905&sz=10&searchSort=P . 20-60 dollar för EN rak bit på 15 cm..

Personligen skulle jag (om jag hade så lång sträcka) inte låna ut det utan en deposition på återanskaffningsvärdet inc alla frakter och ett saftigt påslag för att sitta och tråla på Bricklink om det skulle försvinna.

Sen skulle jag nog inte säga att monorail rör sig på ett kontrollerat sätt, men ni kanske inte har så höga toleranskrav?
Skulle satsa på vanligt Lego tåg om kraven nu inte är större, eller kolla prisbilden på gamla märkelin tåg, eller kontruera ett eget rälssystem=

?

marpe

Du har rätt i att det inte är någon mening att köpa via Blocket. Håller med Mecha. Monorail slutade tillverkas 1994. Snittpriset för 1 st beg. rak lång skena är 137 kr. BL. avg. EU källa. 10 meter hittar du nog inte.

Hur ser kravspecen ut för rälsen? Du har vänt dig till rätt forum för att hitta en alternativlösning.

Edit: Språkfel.

Swe_mckvack

Lite föjdfrågor för att kunna komma med bra lösningar
Är det en rak sträcka eller en cirkel/oval?
Behöver det vara upphöjt från marken eller kan det ligga direkt på ett golv?
Är det mycket vikt som ska transporteras?

Alternativlösning 1-  för rakt spår
Vanlig räls med kuggbitar i mitten för drivningen
3743 Technic, Gear Rack 1 x 4 ~1kr/cm
53401 Track Plastic (RC Trains) Straight ~1kr/cm

Edit: meter->cm

torso

Citat från: Swe_mckvack skrivet 08 Oktober 2014 kl. 09:34
3743 Technic, Gear Rack 1 x 4 ~1kr/meter

Det priset ser lite lågt ut. 4 kr/st är mer rimligt och för 10 meter krävs 313 st. Plus bitar under att hålla fast dem med. Det går dock inte bygga kurvor med dessa.

Sensor fusion låter som att det kräver både kurvor och höjdskillnader. Monorail är mycket riktigt det enda spårsystem av lego som erbjuder detta och så länge ni undviker raksträckorna kan det vara överkomligt. Det finns att köpa på BrickLink. Om ni inte behöver dem när ni är färdiga borde det inte vara alltför svårt att sälja dem.

tn

Tack för era snabba och raka svar från vilka det är uppenbart att vi behöver hitta en alternativ lösning. Låt mig precisera varför monorail spåret var vårt första hands alternativ så att ni förstå kriterierna:
1. Kuggarna gör det möjligt att med bestämma position längs spåret med hög nogrannhet (osäkerheten bör vara mindre än 2 mm) och garanterar tillförlitlig framdrivning.
2. Spår bitarna är solida vilket gör banan stabil och gör det enkelt att beräkna dess exakta form.
3. Det är möjligt att bygga en bana med höjdskillnader och kurvor som t.ex. påminner om F1 banan i Austin (http://trackreviewers.com/reviews/circuit-of-the-americas-austin/)
4. Det är enkelt att bygga olika banor.
Sensorerna som vi kommer att köra runt väger ca 100-350g. Vi tänkte använda servomotorerna från NXT 2.0 för att både köra runt sensorerna eftersom dessa servomotorer enkelt kan programeras att ge olika hastighet och acceleration vid valda tillfällen och har en i sammanhanget tillräkligt exakt räknare av antalet varv som motorn roterat.

Tacksam för era rekommendationer!

AndersI

Rokenbok har en leksaksmonorail som fortfarande tillverkas, jag vet ingenting om stabilitet etc.

http://www.rokenbok.com/shop/monorail
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

Swe_mckvack

Intressant uppställning!
Det kan vara värt att kolla på duplotåget, där finns kurvor och höjdskillnader, bara positioneringen som saknas. På raksträckorna borde det inte hända så mycket och vid stigning är det kuggar i rälsen som möter kuggar i tåget så att det inte ska slira. Använd nxt ljus/färgsensor mot olikfärgade bitar längsbanan så får man bort eventuella skillnader.

marpe

Citat från: torso skrivet 08 Oktober 2014 kl. 10:37
Monorail är mycket riktigt det enda spårsystem av lego som erbjuder detta och så länge ni undviker raksträckorna kan det vara överkomligt.
Hmm. Håller inte med där. Kurvor och ramper är också dyra. Kollade du verkligen priset?  :)

Ser snarare ut som om det finns enstaka bitar fördelade på många butiker jorden runt. Inget bra sätt att få ihop 10 m bana.  :)

torso

De verkade finnas gott om dem under 30 kr/st, men jag jämförde inte med hur många som skulle behövas. Räknade heller inte på frakten, så jag får nog ställa mig i skamvrån.

Att bygga en kurva av samma längd med andra bitar under 30 kr kan ju också vara svårt. Dessutom lär dessa bitar tappa mer i värde än monorailspår. Därför kändes det möjligt att vara överkomligt.

Det stora problemet är dock att man måste använda monorailmotorn för att köra på spåren, så det verkar inte vara en fungerande lösning ändå.

marpe

Är budgeten tillräckligt stor för att komma nära önskemålen? Rätt legobitar är dyrare än vad många externa frågeställare tror.  :)

mechamike

Det är nog inte så lätt för icke insatta att förstå att priset på lego kan diffa så mycket, Ett kilo lego inköpt på blocket vs det kilo lego du behöver för att bygga din modell är ju en milsvid skillnad.

Jag tycker det är kul att man vänder sig till oss och vill använda Lego i olika varianter (och den här förfrågan känns ju lite mer rolig än de två killar vars X-jobb gick ut på att man ville att föreningens medlemmar skulle låna ut sitt lego för att bygga bar-inredning med som skulle åka runt mellan olika städer under ett års tid.. eller TV programmet som hade en budget på 2-3 tusen och ville ha en modell på ett par hundra tusen bitar 2-3 meter lång) ::)
?

tn

AndersI: Hur stora är Rokenbok kuberna? Hur stabilt är ett sådant spår? Det är trots allt 350g som skall fraktas runt och det får ej svaja mer än 1mm.

Vår budget är ca 5000kr och vi skulle behöva få banan byggd inom en vecka om det är möjligt. Att köpa enskilda bitar bestälda från hela världen är logistiskt lite knepigt. Om någon av er ser försäljare inom EU som har åtminstone 1 meter räls så klistra gärna in en länk till dem.

AndersI

Citat från: tn skrivet 08 Oktober 2014 kl. 16:38
AndersI: Hur stora är Rokenbok kuberna? Hur stabilt är ett sådant spår?

Inte den blekaste aning - var bara en googleträff på "toy monorail" för att se om det fanns något bra alternativ.
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

andreaseldh

Nu ger jag mig in i debatten. Om det bara är ett ombyggbart tågset med höjdskillnader som efterfrågas, skulle jag rekommendera Duplo! Som det verkar tidigare i diskussionen måste monorailloket byggas om för att fungera med EV-3. Då kan man väl lika gärna bygga om ett Duplo-lok? Och vi behöver ju heller inte begränsa oss till det vi kallar "legala byggtekniker". Jag vet inget om upplösningen på Legos ljussensor, men jag skulle gissa att om man använder tekniken med ljussensor och randigt underlag, behöver man inte samtidigt använda kuggstångsräls och räkna antalet varv. Men givetvis kan de båda systemen komplettera varandra, och att bygga Lego-kuggstång utmed en raksträcka Duplo-räls är hur enkelt som helst. Det faktum att Duplo-rälsen är i produktion gör ju inköpet busenkelt, bara att ringa Legos kundtjänst, så tror jag de är tillmötesgående!