The Texas Longhorn Cattle Train

Startat av DaRePo, 18 September 2014 kl. 08:03

Föregående ämne - Nästa ämne

DaRePo

Här kommer senaste tillskottet till min tågsamling - ett boskapståg!

Idén uppkom när jag fick Legos senaste godståg (set 60052) i present.

Dubbla diesellok med var sin 9V motor, 8 vagnar och 24 boskap. Tåglängd: 1,8 m

Jag gillar verkligen dessa Longhorns!

Tågutflykt i Bregott-fabriken ...

Huvudfoting

Läckert.

Gillar lååååånga tåg. Hur gjorde du, köpte du många set eller har du köpt extra vagnar på bricklink?

DaRePo

Citat från: Huvudfoting skrivet 18 September 2014 kl. 17:29
Läckert.

Gillar lååååånga tåg. Hur gjorde du, köpte du många set eller har du köpt extra vagnar på bricklink?

Kul att höra att det finns fler som gillar låååånga tåg....

Det hade blivit alldeles för dyrt att köpa extra sets, särskilt i mitt fall som inte är intresserad av PF och de nya rälsen. Så jag valde att beställa numrerade påsar direkt från Lego för att - som jag trodde - spara tid. Det blev dock mycket strul eftersom många delar ligger utanför de numrerade påsarna som är avsedda för loket och varje vagn. Flera samtal/kontakter med Legos kundservice och ganska lång väntetid. Det hade kanske varit enklare - men också mycket tidskrävande - att lista alla ID numren samt antal och beställa via BL. Min erfarenhet är dock att det kan vara svårt att hitta en BL säljare som har alla delar vad gäller så pass nya sets (och som i det här fallet med en hel del helt nya bitar). Och tvingas man dela upp det på flera säljare så blir det ju också mer fraktkostnader.

Apropå Lego och PF. Det verkar helt uppenbart att Lego numera har inget som helst intresse att lansera nya tåg - och då i synnerhet nya lok - som enkelt skulle kunna anpassas till 9V, trots att det handlar om samma spårvidd. Det har blivit allt krångligare att modifiera de nya loken och anpassa de till 9V. Och "svinnet" med alla PF grejer och plasträls som medföljer i de nya sets blir allt större. Det verkar som att vi gamla 9V nördar helt enkelt inte finns på kartan längre, i alla fall inte på Lego's. Trist.

Något som möjligtvis är ännu mer anmärkningsvärt är det faktum att det närmast är omöjligt att utrusta de nya loken/tåg med PF-belysning. Tycker personligen att denna belysning är helt ok - och betydligt bättre jfr med de synnerligen påvra belysningar från 9V tiden - även om man som 9V fantast måste koppla den till 9V batterier och strömbrytare vilket tar mycket plats (se mina bilder från Dm3:an och Horizon Express).
Dieselloket i set 60052 går inte att utrusta med PF-ljus om man inte är beredd till omfattande modifieringar av hela loket samt bygga en extra vagn som rymmer alla kablar. Man kan ju undra om Lego redan räknat bort PF-belysningen som ett tågtillbehör?

Sorry, nu är vi inne på ett annat ämne ...

AndersI

Citat från: DaRePo skrivet 18 September 2014 kl. 18:06Och "svinnet" med alla PF grejer och plasträls som medföljer i de nya sets blir allt större.

Fast sånt går ju att sälja vidare...
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

Nextuz

Citat från: AndersI skrivet 18 September 2014 kl. 21:47
Citat från: DaRePo skrivet 18 September 2014 kl. 18:06Och "svinnet" med alla PF grejer och plasträls som medföljer i de nya sets blir allt större.

Precis...
Vilken mottagare är det med Version 2?

Ozp

Citat från: Nextuz skrivet 19 September 2014 kl. 00:21

Precis...
Vilken mottagare är det med Version 2?

Den har väl slutats tillverkas? Tror det är den nya version 1

carlmagnuso

Kan man köpa numrerade påsar? I så fall är det guld, ibland vill man bara ha delar av ett set.
Berätta, hur gör man?  :D :D :D

Edit: Snyggt tåg, gillar själv låååånga tåg :)

DaRePo

Citat från: carlmagnuso skrivet 19 September 2014 kl. 08:27
Kan man köpa numrerade påsar? I så fall är det guld, ibland vill man bara ha delar av ett set.

Det går inte att köpa numrerade påsar men du kan beställa delarna med hjälp av dem.

Kontakta Legos kundtjänst i Sverige och ange set- och påsnumret/-en till det/de aktuella objekt/-en. När de slår in numret/-en i sitt system så får de upp samtliga ID på de delar som ingår i påsen/-arna, inklusive antal och lagerstatus. Sedan gör de i ordning en order åt dig.

Problemet är att de numrerade påsarna inte innehåller samtliga delar du behöver för att kunna bygga komplett/-a extra lok och/eller vagnar. Stora bitar, specialdelar och liknande finns i regel i en separat påse som saknar nummer, eller som följer med löst i kartongen.

Så här skall du göra: när du sätter ihop lok, vagnar etc. anteckna noga de delar som du använder och som inte finns med i den/de numrerade påsen/-arna. I någon av bygginstruktionshäften som medföljer hittar du alltid en komplett sammanställning över samtliga delar - med ID och antal - som ingår i det aktuella setet. Kontakta sedan kundtjänst och ange påsnummer/-ren samt ID och antal på de delar som du hämtat från den icke numrerade påsen - och så fixar de en order åt dig. Det är nog det smidigaste sättet jag kan komma på - kanske inte det billigaste ...

Alternativet är att göra själv en lista över samtliga delar som tillhör ett objekt (lok, vagn etc.) och beställa antingen hos BL eller on-line hos Lego, men det är ett hästjobb ...

Sedan tycker jag fortfarande det är anmärkningsvärt att Lego inte kommit på en smidigare lösning. Det finns ju säkert många - precis som du och jag - som gärna vill köpa extra lok/vagnar utan att behöva köpa ett komplett set till. Jag har diskuterat detta med Lego´s kundtjänst två gånger. Mitt förslag var/är att de kunde bifoga ett litet dokument i förpackningen/kartongen med ett serienummer och ett antal koder alt. artikelnummer för att kunna beställa kompletta uppsättningar för de objekt man vill köpa extra.

Trots att de tyckte att det var en bra idé så har ingenting hänt. Ibland tycker jag att tiden stått stilla hos Lego ....

Memmla

Citat från: DaRePo skrivet 19 September 2014 kl. 11:53
Citat från: carlmagnuso skrivet 19 September 2014 kl. 08:27

Det går inte att köpa numrerade påsar men du kan beställa delarna med hjälp av dem.

Kontakta Legos kundtjänst i Sverige och ange påsnumret/-en till det/de aktuella objekt/-en. När de slår in numret/-en i sitt system så får de upp samtliga ID på de delar som ingår i påsen/-arna, inklusive antal och lagerstatus. Sedan gör de i ordning en order åt dig.

Problemet är att de numrerade påsarna inte innehåller samtliga delar du behöver för att kunna bygga komplett/-a extra lok och/eller vagnar. Stora bitar, specialdelar och liknande finns i regel i en separat påse som saknar nummer, eller som följer med löst i kartongen.

Så här skall du göra: när du sätter ihop lok, vagnar etc. anteckna noga de delar som du använder och som inte finns med i den/de numrerade påsen/-arna. I någon av bygginstruktionshäften som medföljer hittar du alltid en komplett sammanställning över samtliga delar - med ID och antal - som ingår i det aktuella setet. Kontakta sedan kundtjänst och ange påsnummer/-ren samt ID och antal på de delar som du hämtat från den icke numrerade påsen - och så fixar de en order åt dig. Det är nog det smidigaste sättet jag kan komma på.

Sedan tycker jag fortfarande det är anmärkningsvärt att Lego inte kommit på en smidigare lösning. Det finns ju säkert många - precis som du och jag - som gärna vill köpa extra lok/vagnar utan att behöva köpa ett komplett set till. Jag har diskuterat detta med Lego´s kundtjänst två gånger. Mitt förslag var/är att de kunde bifoga ett litet dokument i förpackningen/kartongen med ett serienummer och ett antal koder alt. artikelnummer för att kunna beställa kompletta uppsättningar för de objekt man vill köpa extra.

Trots att de tyckte att det var en bra idé så har ingenting hänt. Ibland tycker jag att tiden stått stilla hos Lego ....

Nu blev jag nyfiken.

Hur är priserna om man beställer på detta sätt? Hade ingen aning om att man kunde beställa direkt från kundtjänst, funkar det även via mail om man vill slippa ringa?
Korna till exempel, är de tokdyra att köpa styckvis (som när man försöker hitta dem i butiker som säljer lösa delar).

DaRePo

Du betalar enligt Lego's prislista.

Vet inte om man kan göra det via mail. Ring - de är både duktiga och trevliga!

En ko komplett kostar ca 41 kr, varav ko-kroppen står för 38,60 kr.

Memmla

Ah okej :) Skall garanterat kollas upp när det väl kan tänkas bli dags.

DaRePo

Om man nu vill hålla på med sånt.... Att köpa ett set för nästan 2000 spänn och behöva kränga 30 - 50 procent av inköpsvärdet för sådant man inte har någon användning av - hur kul är det?

Lego är säkert mycket medveten om att det finns ett intresse hos köparna av olika tågset att komplettera med extra lok och vagnar.
Jag vet ingenting om Lego´s affärskultur och sortimentstrategi - men i denna fråga tycks den ju vara synnerligen okänslig och enkelspårig: vill du ha extra grejer så får du väl köpa extra set. Punkt. Annars får du väl plocka ihop och beställa delarna bäst sjutton du vill - intresset från vårt (Lego´s) sida är synnerligen begränsat. Produkten finns ju ändå bara kvar i sortimentet i två år efter lansering.

Jag minns att jag lade ner drygt 5 timmar för att få ihop en beställning för 2 st. extravagnar till HE - det var nära att jag tappat sugen.

Visst är det kul med Lego - att bygga: ja, att lägga ner en massa tid och energi för att få ihop en beställning: nej!

Det sitter säkert någon ekonominisse där som räknat ut att det skulle bli för dyrt alt. olönsamt att hålla på med färdiga tilläggsset till tåg.
Och Legotåg - det kan väl knappast vara ett strategiskt segment att satsa på, med begränsat tillväxt osv osv... Några nya tåg vartannat år får räcka ...

Och Lego 9V? History and burried ....

Det är dessa attityder som stör mig - och som jag troligtvis får leva med så länge jag tycker det är kul.

Peter S

Jag minns när jag var liten att man kunde köpa enstaka vagnar till tågen. Det borde väl vara lättsålda set även idag, eller är hela tåg-konceptet stendött idag och upprätthålls genom konstgjord andning? Se bara på den oväntade händelsen att Märklin gick i graven...
Förra gången en enskild vagn gick att köpa var 2005: .
Dessförinnan: High Speed Train car 2004: (vad bra att man kunde bygga höghastighetståg i valfri längd!).
2002 fanns 4 vagnar och ju längre tillbaka man går desto fler.

Egentligen tycker jag det vore intressantare som produkt än dessa eviga polisjakter som kommer varje år. Problemet är bara att det krävs en grundinvestering innan man kan komplettera med enstaka vagnar och där faller kanske hela tanken.

När jag tittade på bilderna från kommande set 2015 såg jag ingenting som lockade. Är vi fel målgrupp trots allt?

DaRePo

Citat från: Peter S skrivet 19 September 2014 kl. 16:17
Jag minns när jag var liten att man kunde köpa enstaka vagnar till tågen. Det borde väl vara lättsålda set även idag, eller är hela tåg-konceptet stendött idag och upprätthålls genom konstgjord andning? Se bara på den oväntade händelsen att Märklin gick i graven...
Förra gången en enskild vagn gick att köpa var 2005: .
Dessförinnan: High Speed Train car 2004: (vad bra att man kunde bygga höghastighetståg i valfri längd!).
2002 fanns 4 vagnar och ju längre tillbaka man går desto fler.

Egentligen tycker jag det vore intressantare som produkt än dessa eviga polisjakter som kommer varje år. Problemet är bara att det krävs en grundinvestering innan man kan komplettera med enstaka vagnar och där faller kanske hela tanken.

När jag tittade på bilderna från kommande set 2015 såg jag ingenting som lockade. Är vi fel målgrupp trots allt?

Intressant läsning!

Jag minns också dessa vagnar - och köpte faktiskt några av dessa själv. Jag kommer också ihåg vagnar som såldes i Legopåsar på e-bay i Tyskland (t.ex. till IC-tåget) men har ingen aning vad de kom ifrån.

Vet alldeles för lite om Legos övriga sortiment och temata så jag kan inte uttala mig om detta. Kan dock lätt sympatisera med dina kommentarer.

Läste någon gång en lång tråd på EB med kommentarer och synpunkter vad gäller Legos syn på tåg, och det lät inte särskilt uppmuntrande. Det verkar som Lego ser på tåg som ett marginalsegment där man gör begränsade satsningar, främst på några enstaka nya tågset. Det har t.ex. skrivits spaltmetrar om behovet att differentiera rälsgeometrin, men förutom flexible tracks (wow...) har ingenting hänt.

Jag har tidigare redogjort för min syn på Legos beslut att gå över till PF - men som gammal 9V nördare är jag ju jävig...

Vet inte hur Lego definerar målgruppen för sitt tågsegment. Någonstans handlar det ju ändå om köpkraft - "deep pockets" - och viljan att göra grundinvesteringar, precis som du säger.

Är vi "gamlingar" som hållit på med Lego tåg i över 20 år och gjort grund- och andra investeringar under alla dessa år fel målgrupp? En intressant fråga till Lego ....! På sätt och vis har de ju redan svarat med tanke på det som kommit ut under senare år och det som är i pipeline. Och vi som håller på med 9V räknas väl numera bara som dinosaurier ....

Personligen är jag inte särskilt optimistisk vad gäller Legos framtid inom tågsegmentet. Om man inte är beredd att satsa mer, och kanske differentiera/anpassa sitt sortiment och utbud mer för bredare kundsegment - såväl befintliga som nya - så finns en uppenbar risk att Legotåg sakta kommer att tyna bort och snart är ett minne blott. Att bara lansera nybörjarsets håller inte i längden...

Då återstår väl bara att köra LDD och/eller att köpa legobitar och annat tillbehör på BL och bygga nya tåg efter egna idéer och/eller efter befintliga förebilder, såväl i Sverige som utomlands. Inte så tokigt i och för sig ...

Och här finns det ju verkligen några tungt meriterade tågbyggare - även i Sverige - som t.ex. Selander, för att bara nämna en.

ByggareDan

Gillar ju också ditt kotåg, när man ser det så här på ett bord är det svårt att förstå dess längd, men i jmf är ju malmbanan 3 ggr så lång, så bredvid ett sånt ekipage ser ju det mesta smått ut, och om man ställer något av Legos original tåg med vagnar måste ju kotåget se enormt ut.
Vore ju trevligt att kunna se något av dina tåg körandes på riktigt.

/ByggareDan