The Texas Longhorn Cattle Train

Started by DaRePo, 18 September 2014 kl. 08:03

Previous topic - Next topic

DaRePo

Quote from: ByggareDan on 19 September 2014 kl. 19:00
Gillar ju också ditt kotåg, när man ser det så här på ett bord är det svårt att förstå dess längd, men i jmf är ju malmbanan 3 ggr så lång, så bredvid ett sånt ekipage ser ju det mesta smått ut, och om man ställer något av Legos original tåg med vagnar måste ju kotåget se enormt ut.
Vore ju trevligt att kunna se något av dina tåg körandes på riktigt.

/ByggareDan

Håller med dig. Bilderna gör ju inte riktigt rättvisa, varken vad gäller malm- eller kotåget. Man måste se de på riktigt - och helst i rörelse. Det är faktiskt en makalös syn och upplevelse, särskilt att se de slingra sig fram genom spiralen...

Vi får se. Leif S. har ju verkligen satt press på mig (för att inte tala om utspelet med 72 malmvagnar .... Jag tror han refererar till LKAB's senaste beställning av nya och längre malmtåg med IORE och 72 st. vagnar. Får väl försöka klamra mig fast vid den "gamla goda tiden" med kortare tåglängder, men då pratar vi fortfarande om 65 malmvagnar - visserligen 3-axlade - men ändå...).

Att bygga en lämplig 9V bana i Uppsala eller i Eskilstuna för att kunna köra dessa tåg IRL har jag ingen lust med, det var verkligen jobbigt i Eskilstuna senast det begav sig. Så jag får väl fundera över tänkbara alternativ, t.ex. att ha ett mini-tågmöte i Knivsta - kanske i samband med Legoträffen i början av november. Men då måste jag skjuta upp arbetet med den nya anläggningen i minst 6 veckor till.

Pekblom

Älskar tåget!!

Nästan lite konstigt att TLG inte satsar på merförsäljningen inom produktgruppen tåg.
När man hittar tåg på blocket är det inte ovanligt att det är ett enklare tågset ett dyrare tågset och en station och ibland ett paket extra räls. Allt köpt under en ganska kort tidsperiod. När man pratar med säljaren vilket ganska ofta är föräldrarna och frågar varför? Är svaret ofta att fört fick barnet ett set och älskade det. Tjatade till sig ett till och stationen kom med någonstans där. Det är olika vilket set som kommer först och när stationen dök upp. Sen tröttnar barnet ganska snabbt på tågen som bara går runt runt och har man tur hamnar det i lådan och på blocket men jag antar att många tåg bara blir LEGO-bitar i en stor låda.
Om man tänker sig att man barnet får ett stort tågsätt i julklapp/födelsedagspresent och barnet gillar tåget kommer hen väll naturligtvis vilja ha mer? Då kan det vara svårt att tigga till sig ett helt tåg till direkt men en vagn då och då borde kunna slinka med.
TLG är inga dumsnutar så de vet säkert vad de gör (eller tror att de vet åtminstone) men jag tror att det skulle sälja bra.
Om det är som du skriver att TLG ser tåg som ett marginalsegment där man gör begränsade vinster så är det väll inte så konstigt efter som de är så tråkiga produkter jämfört med när jag var liten.
Samma tänk som jag beskrev förut gäller väll spåren. Om det gick att köpa spår så att man kunde bygga en inner eller ytter kurva skulle barnet naturligtvis vilja ha fler tåg?
Och korningen? Visst, järnvägs korsningar är inte särskilt realistiske men det gör det enkelt att växla över tågen så att det går åt andra hållet och när jag var liten bara älskade vi att låta tågen krocka. Vilket jag så klart aldrig skulle tycka var kul nu  ::)

DaRePo

Quote from: Pekblom on 20 September 2014 kl. 12:51
Älskar tåget!!

Nästan lite konstigt att TLG inte satsar på merförsäljningen inom produktgruppen tåg.
När man hittar tåg på blocket är det inte ovanligt att det är ett enklare tågset ett dyrare tågset och en station och ibland ett paket extra räls. Allt köpt under en ganska kort tidsperiod. När man pratar med säljaren vilket ganska ofta är föräldrarna och frågar varför? Är svaret ofta att fört fick barnet ett set och älskade det. Tjatade till sig ett till och stationen kom med någonstans där. Det är olika vilket set som kommer först och när stationen dök upp. Sen tröttnar barnet ganska snabbt på tågen som bara går runt runt och har man tur hamnar det i lådan och på blocket men jag antar att många tåg bara blir LEGO-bitar i en stor låda.
Om man tänker sig att man barnet får ett stort tågsätt i julklapp/födelsedagspresent och barnet gillar tåget kommer hen väll naturligtvis vilja ha mer? Då kan det vara svårt att tigga till sig ett helt tåg till direkt men en vagn då och då borde kunna slinka med.
TLG är inga dumsnutar så de vet säkert vad de gör (eller tror att de vet åtminstone) men jag tror att det skulle sälja bra.
Om det är som du skriver att TLG ser tåg som ett marginalsegment där man gör begränsade vinster så är det väll inte så konstigt efter som de är så tråkiga produkter jämfört med när jag var liten.
Samma tänk som jag beskrev förut gäller väll spåren. Om det gick att köpa spår så att man kunde bygga en inner eller ytter kurva skulle barnet naturligtvis vilja ha fler tåg?
Och korningen? Visst, järnvägs korsningar är inte särskilt realistiske men det gör det enkelt att växla över tågen så att det går åt andra hållet och när jag var liten bara älskade vi att låta tågen krocka. Vilket jag så klart aldrig skulle tycka var kul nu  ::)

Ännu en intressant läsning! Känner väl igen mig i din beskrivning och ditt resonemang.

Det är ju det som är så fascinerande med tåg - upplevelsen, fantasin och en, som jag tycker, naturlig önskan att bygga mer och få en ännu större upplevelse. Jag tror det gäller både barn och vuxna.

Sedan tror jag också att den största tillfredställelsen ligger i själva byggandet - såväl nybyggande och bygga ut/till - och att köra/krascha (!) tåg/tågen kommer som en bonus (som visserligen har en begränsad livslängd ibland).

Huruvida TLG vet vad de håller på med eller inte vill jag inte spekulera i. Ytterst är det ju kunden som avgör och ger svaret. Din kommentar är bara ytterligare en i troligtvis en lång och växande rad kommentarer från besvikna och frustrerade kunder/Legotåg fantaster som inte längre ser sina önskemål/behov tillgodosedda. Och många har redan valt att kliva av och sälja ut. Har svårt att tänka mig att de kommer tillbaka.

Med tanke på den stenhårda konkurrensen som finns idag på leksaksmarknaden i allmänhet - och leksakstågmarknaden i synnerhet - så borde TLG ha all anledning att vara bekymrad. Antingen är man med och satsar, eller så fattar man ett affärsmässigt/strategiskt beslut att lämna detta segment. Men att hålla på som man gör idag är helt obegripligt (i alla fall för en gammal legotågfantast som jag) - och utgången är dessutom förutsägbart.

Det tragiska i allt detta är TLG´s uppenbara oförmåga - eller ovilja - att inse potentialen i deras tågsegment och det upparbetade värdet i varumärket, samt oförmågan/oviljan att utnyttja och satsa på den! Dagens sortimentstrategi på tågsidan tyder mest på att man är ute efter snabba cash - så länge det nu varar - som inte kräver särskild stora investeringar, med en återbetalning på kanske mindre än ett år. Sådant brukar i affärssammanhang kallas för "cash cow" - kassa-ko ... (Vilken ironi med tanke på inläggets rubrik ...)

Har svårt att se någon långsiktighet i detta - eller så har man redan bestämt sig för en bortre tidsgräns ....?

PS: Det vore faktiskt bra och önskvärt om någon från TLG tog del av dessa synpunkter - och bemötte de ...

andreaseldh

DaRePo

Quote from: andreaseldh on 22 September 2014 kl. 00:15
Vi har ju en ambassadör här i föreningen!

Mycket tack för tipset. Ambassadören är kontaktad ...