Lego butik i Mall of Scandinavia i Solna

Startat av Svegon, 16 September 2014 kl. 11:25

Föregående ämne - Nästa ämne

dalle

Citat från: papillion skrivet 02 Oktober 2015 kl. 15:37
Citat från: o0ger skrivet 02 Oktober 2015 kl. 14:30
Citat från: CopMike skrivet 02 Oktober 2015 kl. 13:46
Citat från: Record skrivet 01 Oktober 2015 kl. 20:49
Detta låter som en bra ide, dock tror jag att det kommer försvinna i mängden den dagen, vi i styrelsen/staff, får funderar på hur vi skall ta detta på för sätt, vi är den enda Svenska lug:en, så att vi får en bra relation med butiken och dess personal är av yttersta vikt, de bör få en chans att bekanta sig med begreppet AFOLs osv.
Jag har sagt det förut, antagligen bara muntligt, men jag anser att vi ska kontakta LEGO och erbjuda dom ett möte mellan den kommande personalen och representanter från Swebrick. Där ska vi utbilda dom i vad dom kan tänkas mötas av såsom vuxna som står i timmar och packar bitar på det mest optimala sättet, klämmande på CMF-påsar, frågor om kommande set som dom själva inte vet om, ohemult stora inköp mm - dvs mötet med en Afol! Detta för att grundlägga ett fruktbart "samarbete" framåt.
+1

Hur vet ni att detta inte redan kommer ske? Missförstå mig inte, alla idéer är bra idéer. Men det ni skriver kanske redan är en prio. Jobben söks av Lego, borde inte en av de grundläggande kraven vara: du SKA tycka om Lego, alltså helst vara en AFOL själv. Frågetecken kring hur PaB ska utformas eller hur man "tacklar" vuxna kvinnor/män som klämmer fram rätt CMF-figur borde inte vara ett problem. Det här är nog något som Lego redan tänkt ut när det kommer till intervju. I alla fall när det gäller butikspersonal. Jag håller däremot med er gällande att hålla en nära kontakt med butiken!

/papillion

Var inte så säker på att att det rekyteras personal för att de gillar lego. Den som fått jobbet kan lika gärna fått det för att ha drivit en Hemtexbutik och tycker det gör ont att trampa på bitar. Då kan det vara på sin plats att förklara vår hobby. CopMike vi kör på din idé.

andli

Jobben söks av Lego, borde inte en av de grundläggande kraven vara: du SKA tycka om Lego, alltså helst vara en AFOL själv.

Jag är inte övertygad om att AFOL är de bästa säljarna av lego till barn (och deras föräldrar), vi ska ju inte glömma att AFOL bara står för en 5-10% av legos omsättning. Jag tror ett grundläggande krav ska vara att man gillar barn, inte har problem med stimmiga miljöer och vara en bra och trevlig säljare.

Visst man bör väl lämpligen gilla produkten man säljer, men en bra säljare säljer allt... Hur många säljare på Volvo Cars skruvar volvo hemma på kvällarna? Hur många av SKF säljare sitter hemma i garaget på helgerna och bygger mekanikkonstruktioner? Hur många av Hööks säljare rider/har hund (alla skulle jag tro, måste ju ha en motvikt till mina påstående...)

I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

Lordflintstone

Citat från: andli skrivet 02 Oktober 2015 kl. 16:14
Jobben söks av Lego, borde inte en av de grundläggande kraven vara: du SKA tycka om Lego, alltså helst vara en AFOL själv.

Jag är inte övertygad om att AFOL är de bästa säljarna av lego till barn (och deras föräldrar), vi ska ju inte glömma att AFOL bara står för en 5-10% av legos omsättning. Jag tror ett grundläggande krav ska vara att man gillar barn, inte har problem med stimmiga miljöer och vara en bra och trevlig säljare.

Visst man bör väl lämpligen gilla produkten man säljer, men en bra säljare säljer allt... Hur många säljare på Volvo Cars skruvar volvo hemma på kvällarna? Hur många av SKF säljare sitter hemma i garaget på helgerna och bygger mekanikkonstruktioner? Hur många av Hööks säljare rider/har hund (alla skulle jag tro, måste ju ha en motvikt till mina påstående...)
Sant om säljare!
Men den där siffran har jag hört förut. Och det gör mig iriterad. Jag tror Lego inte har riktigt koll på siffrorna. Kanske hard core AFOL är 10% men det är inte hela vuxna marknaden. Inte många barn får stora set utan att vuxna tycker det är lite roliga. Hela SW OT serien tvivlar jag på att barnen tycker är så roliga, alla modulhusen+creativ husen, många tecnics set är inte heller så barnvänliga. Jag har inte set något barn samla på polybags gubbar. Simson, Scobido och tågseten är fler exempel set jag tvivlar på att barn köper in mass.

shiftaltcmd

Citat från: andli skrivet 02 Oktober 2015 kl. 16:14

Stämmer ganska väl med det fåtal Lego stores jag besökt.

Citat från: Lordflintstone skrivet 02 Oktober 2015 kl. 16:32
Men den där siffran har jag hört förut. Och det gör mig iriterad. Jag tror Lego inte har riktigt koll på siffrorna. Kanske hard core AFOL är 10% men det är inte hela vuxna marknaden. Inte många barn får stora set utan att vuxna tycker det är lite roliga. Hela SW OT serien tvivlar jag på att barnen tycker är så roliga, alla modulhusen+creativ husen, många tecnics set är inte heller så barnvänliga. Jag har inte set något barn samla på polybags gubbar. Simson, Scobido och tågseten är fler exempel set jag tvivlar på att barn köper in mass.

Kanske.
Det är oftast vuxna som håller i plånboken och har det slutgiltiga beslutet. Tror nog Lego har ganska bra koll på vem som köper och vem som är slutanvändaren.
Min småtting har lärt sig vad han ska fråga om, vad han har en större chans att få eftersom pappa också gillar.
Många barn som samlar minifigurer och gör "hitta på gubbar". Jag hjälpte många barn med de första samlarfigurerna men nu verkar det ha dalat.
Lego har ett bättre utbud nu än för några år sedan. Mindre set med någon rolig gubbe som passar utmärkt för kalaset eller lindra skriken i kön i mataffären. Och större set till födelsedagen/julklappen.

Gideon

Hur vet ni att detta inte redan kommer ske? Missförstå mig inte, alla idéer är bra idéer. Men det ni skriver kanske redan är en prio. Jobben söks av Lego, borde inte en av de grundläggande kraven vara: du SKA tycka om Lego, alltså helst vara en AFOL själv. Frågetecken kring hur PaB ska utformas eller hur man "tacklar" vuxna kvinnor/män som klämmer fram rätt CMF-figur borde inte vara ett problem. Det här är nog något som Lego redan tänkt ut när det kommer till intervju. I alla fall när det gäller butikspersonal. Jag håller däremot med er gällande att hålla en nära kontakt med butiken!
Frågan är nog tyvärr om de söker folk som är intresserade av Lego som produkt eller folk som är bra på att sälja den största möjliga mängden Lego till de fokusgrupper som de identiferat för respektive linje?
Har tyvärr fått känslan att folk inom Legos försäljningsorganisation i första hand är generella säljare och inte nödvändigtvis intresserade av själva produkten, typ att de nästa vecka lika gärna skulle kunna sälja sportartiklar eller andra konsumentprodukter.

Men att Swebrick får en bra relation till butiken kan absolut båda sidor tjäna på, de kan ju i princip gratis få häftiga MOCs att ställa ut i sina montrar där medlemmarna gladeligen lånar ut sina egna bitar och få en massa annan positiv uppmärksamhet via oss. Däremot tror jag att AFOLs är en för prismedveten skara generellt för att de flesta av oss skulle göra en betydande del av inköpen av våra set där... Det är nog främst PaB, intressanta minifigdelar och specialset som kommer locka AFOLs.

PaB är trots sin lockelse för AFOLs ändå i första hand riktad mot barn och deras föräldrar. Men jag hoppas såklart att de förstår att vi AFOLs kan ha andra preferenser kring vilka bitar som de bör se till att hålla i lager (hela beställningssortimentet såklart!!)
Väljer att tolka deras gillande av min kommentar på facebook som ett tecken i rätt riktning ;)
(dvs jag väljer att bortse från att de gillat alla kommentarer och tolkar ytterst välvilligt in att de tycker att just min kommentar var viktig att lyssna på :P)
Regionansvarig Gävle-Dala
Flickr   Instagram

andli

Man ska också fundera lite på volymer, det föds ca 100 000 barn om året i sverige.
Säg att man får lego under 7 år av sin barndom? Det blir alltså ca 700 000 barn per år..
Om varje barn får lego för 400 kr (ett-två set under ett år) blir det alltså 210 Miljoner per år!

Det finns ca 2135 använder registrerade här, varav ca 250(bara?!) betalande medlemmar (2015 gruppen)..

Är alla 2135 AFOLs? Sannolikt inte, är det bara 250 som är det? Inte heller troligt..
Är alla AFOLs i sverige registrerade här? Kanske, så säg att det finns 2100 AFOL i sverige...
Om dessa ska omsätta 10% eller 21 miljoner ska var och en av dessa köpa lego för 10 000 kr/år till sig själv.
Att köpa lego till sina barn är inte att vara AFOL enligt min definition!

Jag tror Legos siffror är helt rimliga, vi ser ut att vara många här inne, men ute i stora världen är vi bara en liten liten klick.

Jag tror inte heller alls att SW bara skulle köpas till vuxna , varför skulle det då finnas små SW set på tex ICA? för att stilla vår abstinens?

Men visst är det en mycket stor del av de där 210 miljonerna som består i köp som en vuxen har bestämt.
Några kanske har mött en av de där få AFOL och blivit rekommenderade något köp, men man ska också inse att det går ca 350 ungar på varje AFOL. Blir mycket föräldrar att prata med och övertyga om att LEGO är bra...

Men nu tror jag vi kommit långt från ämnet...
I disapprove of what you say, but I will defend to the death your right to say it.

Gideon

Citat från: andli skrivet 02 Oktober 2015 kl. 18:55
... var och en av dessa köpa lego för 10 000 kr/år till sig själv.
Inte orimligt i Swebrick, men man kanske inte spenderar det på set till rekommenderat pris ;)
Flickr   Instagram

Lordflintstone

Citat från: andli skrivet 02 Oktober 2015 kl. 18:55
Man ska också fundera lite på volymer, det föds ca 100 000 barn om året i sverige.
Säg att man får lego under 7 år av sin barndom? Det blir alltså ca 700 000 barn per år..
Om varje barn får lego för 400 kr (ett-två set under ett år) blir det alltså 210 Miljoner per år!

Det finns ca 2135 använder registrerade här, varav ca 250(bara?!) betalande medlemmar (2015 gruppen)..

Är alla 2135 AFOLs? Sannolikt inte, är det bara 250 som är det? Inte heller troligt..
Är alla AFOLs i sverige registrerade här? Kanske, så säg att det finns 2100 AFOL i sverige...
Om dessa ska omsätta 10% eller 21 miljoner ska var och en av dessa köpa lego för 10 000 kr/år till sig själv.
Att köpa lego till sina barn är inte att vara AFOL enligt min definition!

Jag tror Legos siffror är helt rimliga, vi ser ut att vara många här inne, men ute i stora världen är vi bara en liten liten klick.

Jag tror inte heller alls att SW bara skulle köpas till vuxna , varför skulle det då finnas små SW set på tex ICA? för att stilla vår abstinens?

Men visst är det en mycket stor del av de där 210 miljonerna som består i köp som en vuxen har bestämt.
Några kanske har mött en av de där få AFOL och blivit rekommenderade något köp, men man ska också inse att det går ca 350 ungar på varje AFOL. Blir mycket föräldrar att prata med och övertyga om att LEGO är bra...

Men nu tror jag vi kommit långt från ämnet...

Andli din räkne nisse, varför skall du förstöra min teori. ;) Jag tror inte hard core AFOL's som vi är så många, som du säger. men jag tror det finns en stor mängd småintresserade vuxna som bestämmer vad som skall köpas. Och som du säger det finns små set från SW men inte mycket SW OT (orginal trilogin) barnen är nog mera intresserade av clon wars och dylig SW. Det finns fler serier set som jag tror lagts ner på grund av att det inte gått hem bland vuxna som stödköper, Toy story tex.
Det hade varit lite intressant att räkna antal vuxna mot antal barn som dök i Lego havet på klossfestivalen sen legga på antal vuxna som derglade framför swebrick's utställning.

Nybohov Creation Ltd.

Nu kanske jag svär i kyrkan, men varför är det så viktigt att besöka butiken på invigningsdagen? Vissa verkar vara beredda att åka långt för att kunna vara med. Jag förstår inte. Kommer det att delas ut en massa gratis Lego? Får man något exklusivt som ska sparas till barnbarnen? Lockar PaB-väggen? Eller är det tillräckligt stort att det öppnar en äkta Lego-butik i Sverige?

Informera mig.
Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

Ozp

De brukar dela ut en till de första som handlar för en viss summa

lingonfil

Citat från: Nybohovsbyggarna skrivet 03 Oktober 2015 kl. 08:34
Nu kanske jag svär i kyrkan, men varför är det så viktigt att besöka butiken på invigningsdagen? Vissa verkar vara beredda att åka långt för att kunna vara med. Jag förstår inte. Kommer det att delas ut en massa gratis Lego? Får man något exklusivt som ska sparas till barnbarnen? Lockar PaB-väggen? Eller är det tillräckligt stort att det öppnar en äkta Lego-butik i Sverige?

Informera mig.

Samma skäl som varför man vill se en film på premiären.

Gideon

Citat från: lingonfil skrivet 03 Oktober 2015 kl. 21:36
Sämre platser vid en obekväm tid på dagen natten än om man sett den några veckor senare? :)
Flickr   Instagram

Nybohov Creation Ltd.

Citat från: Nybohovsbyggarna skrivet 03 Oktober 2015 kl. 08:34

Informera mig.

Det har aldrig varit viktigt för mig, men en och annan skiva har jag hängt på låset för att kunna köpa så snart som möjligt. Tycker dock inte att liknelsen funkar, eftersom då gäller det att få tag på något som inte funnits att få tag på tidigare.
Bara ett simpelt radhusmods i en miljonprogramslägenhet. Verkligen ingen keramiker.

lingonfil

Citat från: Gideon skrivet 03 Oktober 2015 kl. 22:22
Sämre platser vid en obekväm tid på dagen natten än om man sett den några veckor senare? :)

Precis.
Jag brukar aldrig tycka det är värt mödan att vara först. Nu råkar jag bo granne med MoS så då är det inte så mycket möda. =)

Citat från: Nybohovsbyggarna skrivet 03 Oktober 2015 kl. 22:26
Det har aldrig varit viktigt för mig, men en och annan skiva har jag hängt på låset för att kunna köpa så snart som möjligt. Tycker dock inte att liknelsen funkar, eftersom då gäller det att få tag på något som inte funnits att få tag på tidigare.

Jag tycker det var en ganska bra liknelse. =) Är man bara ute efter att få tag på något som inte funnits tidigare så går det ju lika bra att gå dagen efter premiären. Så brottom har man ju inte. Det handlar om andra saker, att vara först, att träffa andra likasinnade, att inte kunna vänta, mm.

Pekblom

Var jag första AFOL i butiken?

I dag har jag varit i butiken.  ;D
Lägger inte ut några bilder efter som jag förmodar att inte TLG vill det? Man har inga skyltar där det står vad det skall bli vilket nästan alla andra butiker har, men när jag gick förbi den så såg jag direkt att det var LEGOs färger och deras formspråk.
De ser ut att liga bra till och kommer så vitt jag ser vara klara i god tid utan problem.