Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[MOD] Mini Cooper 10242

Startat av Jonsson, 14 Augusti 2014 kl. 14:45

Föregående ämne - Nästa ämne

Jonsson

God dag!

Som många andra hoppade jag på Mini-tåget så fort det bara gick när den släpptes, gillar verkligen modellen - speciellt att den lanserades i BRG!
Designern har fått till Minin väldigt bra om man tar i beaktande de begränsar som kommer med Lego. Dock finns det vissa detaljer som jag personligen tycker ser mindre bra, eller till och med direkt dåliga ut.

Bakre partiet lämnar helt klart en del att önska, vinklarna är inte vackra och hela utseendet är lite grovhugget och "yxigt"
Motorutrymmet är under all kritik - för en motornörd som mig var den en oerhörd besvikelse - dessbättre dock inte så svårt att åtgärda.
Visst hade man kunnat önska styrning men för mig är det inte det viktigaste - det skall dock bli väldigt intressant att se andreaseldh:s lösning på detta framöver.

Jag har fokuserat på att göra kosmetiska ändringar, dels utifrån den riktiga förlagan men även med detaljer enligt mitt eget tycke och smak.

Bakdelen har fått sig en omgång för att bättre efterliknade originalet, i samma veva så gjordes ändringar på bakljusen då dessa är direkt felaktiga out-of-the-box.
Dock är jag inte 100% nöjd utan ändringar kan komma att ske framöver - dock tycker i alla fall jag att det ser bättre ut så här långt.
De fick bli en flytt av avgassystemet för att ge modellen lite mer attityd bakifrån, dessutom fick det lov att bli lite grövre.
Flyttade också dimljuset som en följd av konvertering till vänsterstyrt då detta var ett resultat av överhuvudtaget få plats med styrservot med behållare.

Grillen är ombyggd för att frigöra utrymmer för motor och dess kringkomponenter, dock ville jag inte att det skulle synas för mycket utan har försökt hålla utseendet så intakt som möjligt.
Några extraljud har kommit till, dock har de försetts med kåpor för utseendets skull.
Önskar verkligen att "2x2 Round tile - with stud holder" hade funnits i "trans-clear" så man hade kunnat bli kvitt "bröstvårte-strålaksterna" också... ::)

Sedan har jag gett mig på Mini-litefälgarna också, då jag tyckte att ett guldcentrum skulle gå bra ihop med BRG!

Under huven har följande skett:

Nytt motorblock
Sidomonterad kylare med slang och termostathus.
Slang för insugsluft och nytt plenum
Nya tändstift/kablar
Styrservo med behållare
Spolvätskebehållare
Säkringsbox
Grenrör, -även om det inte är synligt på bilderna.

För att detta skulle vara möjligt har jag också gjort huven tunnare, dock är den lika stabil som tidigare.

Nåja, slutsnackat - här är bilderna:

andreaseldh

Mycket vackert! Ser att framkanten på motorhuven har hamnat en plate högre, var det medvetet för att bli mer originallikt, eller nödvändigt för att få plats med din underbara motor? När jag ser bakpartiet undrar jag hur de tänkte på TLG när de placerade avgasröret så uppenbart fel. Och så alla små detaljer du fått till av bara farten, blinkers fram och en Cheese slope på backspeglarna. Vilket får mig att undra igen över hur TLG tänkte, varför släppte de inte vinkelplattan 2420 i mörkgrön och 1x2 tile 3069b i krom? Sedan tycker jag personligen att du satt ratten på fel sida...

Kommer du till Uppsala, i så fall skulle vi kunna köra Battle of the Mini-Mods, din estetiska mot min funktionella!

Jonsson

Tack så mycket!  :)

Du har helt rätt angående huven och det är faktiskt av båda de orsakerna du nämner! :)
Kul att du såg cheese-slopen också, jag lämnade den ute i beskrivningen avsiktligt för att se om någon skulle lägga märke till den..;)

Jag håller helt klart med angående bitarna - jag hoppas de kommer snart så man kan "städa upp" bygget lite. Det vore ju inte fel med lite 3024 och 4162 i flat-silver heller..

Skulle gärna se 85984 och 3069b i dk green också...

Planen är att komma till Uppsala, skulle vara roligt att ha en liten shoot-out där.. ;)

AndersI

Det blev ju snyggare än Lego:s ursprungsmodell, men jag stör mig fortfarande på bakrutans lutning - den ska ju nästan vara snedare än framrutan, inte nästan lodrät som Lego har gjort :-(   Ungefär som om de tittat på kombin, och sen gjort en förkortad variant...
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

Jonsson

Citat från: AndersI skrivet 14 Augusti 2014 kl. 22:23
Det blev ju snyggare än Lego:s ursprungsmodell, men jag stör mig fortfarande på bakrutans lutning - den ska ju nästan vara snedare än framrutan, inte nästan lodrät som Lego har gjort :-(   Ungefär som om de tittat på kombin, och sen gjort en förkortad variant...

Tackar! Jo jag håller med om c-stolpens alltför snäva vinkel, dock har jag inte kommit på någon vettig lösning på detta skönhetsfel ännu..