Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Bygga Lego tavla

Startat av buffy, 11 Augusti 2014 kl. 14:45

Föregående ämne - Nästa ämne

buffy

Hej, jag läste att PL600 var just bättre till plaster än PL400 för den var vattenbessared.
Ska ha den med en MDF skiva så den borde sugas upp från MDF; har inga problem med några dagars tork tid.

Rätt mig gärna om jag har fel! har inte använt någon av limen.

Citat från: Nextuz skrivet 13 Augusti 2014 kl. 23:26
Skulle inte använda PL600... den är iofs helt luktfri... men den torkar långsamt (om alls under en platta) + att den fäster plast dåligt...
Använder både PL400 o 600 i jobbet...

Nextuz

Japp.. utifrån den synen är de bättre... Men de sitter inte så bra på blanka ytor... :/  Plus att det torkar dåligt (om alls) om de blir stora täckande ytor...

Citat från: buffy skrivet 14 Augusti 2014 kl. 09:53
Hej, jag läste att PL600 var just bättre till plaster än PL400 för den var vattenbessared.
Ska ha den med en MDF skiva så den borde sugas upp från MDF; har inga problem med några dagars tork tid.

Rätt mig gärna om jag har fel! har inte använt någon av limen.

Citat från: Nextuz skrivet 13 Augusti 2014 kl. 23:26
Skulle inte använda PL600... den är iofs helt luktfri... men den torkar långsamt (om alls under en platta) + att den fäster plast dåligt...
Använder både PL400 o 600 i jobbet...

ByggareDan

Man kommer ju behöva rugga upp baksidan på basplattan med ett fint sandpapper för att öka vidhäftningsförmågan.
Problemet känns som det blir torktiden, kan ju bli svårt att få stora plana ytor att torka  jämnt så det blir ordentligt fäste/slätt.

/ByggareDan

Roger Brickjet

Loctite. Allt du behöver. Och eventuellt ett välventilerat utrymme att jobba i, beroende på hur petig du är med hjärncellerna :)

andreaseldh

Ett lim man definitivt ska undvika är Karlssons klister. Jag fäste ett kardborreband på baksidan av en platta och den blev krokig.

BeardedNerd

Citat från: Roger Brickjet skrivet 14 Augusti 2014 kl. 17:14
Loctite. Allt du behöver. Och eventuellt ett välventilerat utrymme att jobba i, beroende på hur petig du är med hjärncellerna :)

Ja, såna där minituber med 2g lim fäster Lego-plast utan problem på sekunder. Någon droppe med jämna mellanrum längs kanterna så sitter den för alltid. Eller så bör du kunna prova Krazy Glue om du hittar det i Sverige, det lär väl vara officiellt effektivt :D

mechamike

Citat från: BeardedNerd skrivet 16 Augusti 2014 kl. 19:23
Eller så bör du kunna prova Krazy Glue om du hittar det i Sverige, det lär väl vara officiellt effektivt :D

o lätt att tvätta bort om man ska tro på filmen ;)
?

buffy

Hej, en liten uppdatering.
Nu har jag provat PL400 och PL600 på två lego bitar samt två små basplattor på en MDF skiva.

Blå är limmat med PL400 samt vit med PL600 och båda hade 5 dagar tork tid. Tror jag kommer gå med PL400!
På basplattorna känner jag ingen skillnad, men PL600 värkar inte fästa lika bra i MDF skivan från lego bits testet.

Med lite kraft fick jag upp basplattorna också.
PL600 lossnade någerlunda enkelt med en kniv under, medans PL400 behövdes det betydligt mer kraft.
PL600vänster, PL400 höger

andreaseldh

Påminner lite om när Oppfinnar-Jocke uppfann ett nytt lim och limmade ett ånglok i taket. Men Kalle ser loket ligga sönderslaget på golvet och undrar om limmet inte höll. Jocke svarar att limmet höll, men inte taket...

Nextuz

PL600 blöter upp MDF-skivan....    :/

marpe

Som blödig legonörd hoppas jag att det går att undvika att limma LEGO. Provar därför en ny tanke som andra gärna får utveckla vidare.  :)
Din tavla består av (4 x 4) basplattor och av dessa kommer 12 att vara kantplattor och 4 innerplattor. (Istället för 16 innerplattor som exempelbilden visar)

Förslag
Gör en ytterram av LEGO som du skruvar fast i skivan och snäpper fast längs de 12 kantplattorna. Ramen skulle kunna bestå av tex teknikplattor med färdiga hål. Skruvar döljs av plates och tiles. (Många olika lösningar att överväga)

3709b, 3176 är två snabbförslag, men det finns fler och säkert bättre.

Om jag förstår byggtekniken rätt så kommer alla fyra innerplattorna att vara fästa med studs mot andra plattor? Då är ju varje innerplatta fäst mot två fastskruvade kantplattor. (=Stabilt.)

Innan du skruvar. Lägg alla basplattor på plats och klä dem med tillfälliga stora plates så att distanserna inte ruckas.  :)

Lycka till!

lingonfil

Citat från: marpe skrivet 27 Augusti 2014 kl. 11:02
Som blödig legonörd hoppas jag att det går att undvika att limma LEGO.
+1
Jag kände ett sting i hjärtat när jag såg bilderna på limmade och och isärbända baseplates. Jag skulle inte kunna se på tavlan utan att drabbas av svåra samvetskval och kanske till och med panikartade ångestattacker.

mechamike

Citat från: lingonfil skrivet 27 Augusti 2014 kl. 12:47
Citat från: marpe skrivet 27 Augusti 2014 kl. 11:02
Som blödig legonörd hoppas jag att det går att undvika att limma LEGO.
+1
Jag kände ett sting i hjärtat när jag såg bilderna på limmade och och isärbända baseplates. Jag skulle inte kunna se på tavlan utan att drabbas av svåra samvetskval och kanske till och med panikartade ångestattacker.

Besök aldrig Legolande eller Lego village är mitt tips då!
;)
?

Nextuz

Ett annat alternativ är att använda 3M´s dubbelhäftade skumtejp... de sitter som berget...
I värsta fall vanlig matt-tejp... men den kan vara lite temperaturkänslig... släppa o kladda om de blir varmt...

Eigenbrötler

ojsan hoppsan, att pl400 var så bra, det limmet är så jäkla grymt alltså :)
Ta en titt i min butik, jag kanske har bitarna du behöver?
 ▶▶▶𝕰𝖎𝖌𝖊𝖓𝖇𝖗𝖔𝖙𝖑𝖊𝖗𝖘◀◀◀