Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[MOC] BM-Volvo H10-35

Startat av pehter aka ibbe, 26 Juli 2014 kl. 17:15

Föregående ämne - Nästa ämne

pehter aka ibbe

Fortsätter med ytterligare ett entrepenadfordon från förra århundradet :)

Detta ska efterlikna den första BM/BL lastaren från 50-talet som några generationer senare skulle mynna ut i lastaren från set .
Lastaren togs inte fram av BM utan av Bröderna Lundgren som redan hade en baklastare, BL H10, som baserades på flera olika traktormärken. Efter att avtal skrevs så baserades lastarna enbart på BM-traktorer och marknadsfördes som BM lastare.
H10:an var inte den första baklastaren på marknaden men den var först med tre banbrytande funktioner: snabbfäste, parallellföring och dubbelverkande lyftkolvar.

Det skulle vart kul att fått den i BL-färgerna grön och orange men jag har knappt något grönt men massor av gult, kanske kan bli någon grön maskin när jag samlat på mig lite.
Lastaren kommer att ha full PF. Om Sbrick lyckas med sitt kickstarterprojekt så tänkte jag ha en i lastaren och en i dumperstraktorn så kan enkelt köra dessa samtidigt  ;D

H10_05 by pehter aka ibbe, on Flickr
För att få tillräcklig tippvinkel kommer jag att behöva ha extra länkage vid redskapsfästet.

H10_01 by pehter aka ibbe, on Flickr
Fyra M-motorer räcker till allt. Fjärde motorn ligger inne i chassit straxt bakom framaxeln.

H10_03 by pehter aka ibbe, on Flickr
Ett första test av en snabbkoppling.
Instruktioner till en del av mina byggen.   Flickr

Nextuz

De blir spännande och se :)

Lundgren

Kul att se fler maskiner!
Ös på med fler bilder bara.

martinator

Fast den modellen har väl bara funnits i gult. De första baklastarna som var gröna var ju en ram som monterades på en vanligt Bolinder Munktell traktor. Då hade den inte en slutande huv utan den vanliga traktorhuven. BM/BL har väl alltid varit just gula.
Fast det kanske kommer en ram också. Ska bli kul att se det färdiga bygget. Smart maskin men inte helt lättstyrda i farter över krypfart.
De kallas för övrigt ibland för elefantknu**are...

http://www.kalle.mbps.se/Skellefte/Foretag/Lundbergs%20mek.htm
http://2.bp.blogspot.com/-N9JFH-5xubk/UDVE-MzkhCI/AAAAAAAABmc/qVHwheqPoD0/s1600/000711-49.JPG
/m

pehter aka ibbe

Citat från: martinator skrivet 27 Juli 2014 kl. 14:44
Fast den modellen har väl bara funnits i gult. De första baklastarna som var gröna var ju en ram som monterades på en vanligt Bolinder Munktell traktor. Då hade den inte en slutande huv utan den vanliga traktorhuven. BM/BL har väl alltid varit just gula.
Fast det kanske kommer en ram också. Ska bli kul att se det färdiga bygget. Smart maskin men inte helt lättstyrda i farter över krypfart.
De kallas för övrigt ibland för elefantknu**are...

http://www.kalle.mbps.se/Skellefte/Foretag/Lundbergs%20mek.htm
http://2.bp.blogspot.com/-N9JFH-5xubk/UDVE-MzkhCI/AAAAAAAABmc/qVHwheqPoD0/s1600/000711-49.JPG
/m

Första steget är att få ihop det mekaniska, har fortfarande lite jobb innan jag är nöjd med tippvinkeln.

Dom första H10 från Lundbergs var baserade på Fordson, Nuffield och Volvo och var gröna/orange. Av det som jag har hittat så var dom första H10 under märket BM baserade på BM 35/55 annars var det samma konstruktion som tidigare, lite annat utseende på motvikten. När BM 350 lanserades ändrades lastarramen till den typen som dom flesta förknippar med en baklastare, beteckningen ändrades även till H10-350 iövrigt såg det fortfarande ut som en bakvänd traktor.

Volvo CE har en riktigt bra sida med gamla maskiner, kan lätt fastna där ibland  ;D

http://www.baklastaren.se/

pehter aka ibbe

H10_06 by pehter aka ibbe, on Flickr

Last aggregatet börjar ta form. Har börjat klura på hur motvikten ska formas, har en svag tanke att placera batteriboxen där.

swestar

Mina Egna Byggen flickr
Instagram

ByggareDan

Det ser ut som även denna modell blir lätt igenkänningsbar precis dom dina andra byggen.
Så säger som tidigare talare blir ju en tjusig baklastare, även om det kanske inte blir jättelätt att få till motorfunktionerna.
Blir det motorer för att köra den också eller blir det bara till själva skoplyfteriet.

/ByggareDan

pehter aka ibbe

Citat från: ByggareDan skrivet 09 Augusti 2014 kl. 10:53
Det ser ut som även denna modell blir lätt igenkänningsbar precis dom dina andra byggen.
Så säger som tidigare talare blir ju en tjusig baklastare, även om det kanske inte blir jättelätt att få till motorfunktionerna.
Blir det motorer för att köra den också eller blir det bara till själva skoplyfteriet.

/ByggareDan

Tackar, försöker göra modellerna igenkänningsbara istället för att få till korrekt skalafaktor.
Just nu sitter det 4 st M-motorer. Drift, styrning, lyft och tilt.

Fick lite inspiration imorse så jag var tvungen att lägga ifrån mig penseln och pilla lite med snabbkopplingen. Jag tror att jag har fått till något som funkar som jag tänkt mig och ger bättre tippvinkel  ;D

pehter aka ibbe

Har varit dålig på att uppdatera den här tråden, lastaren var färdig lagom till Norrköping men har inte kommit till skott att fota den färdiga förrens nu.
Dom som var på eventet i Uppsala eller Norrköping har redan haft en chans att se den men här kommer lite bilder för er andra.

IMG_4579_1 by pehter aka ibbe, on Flickr

IMG_4583_1 by pehter aka ibbe, on Flickr

IMG_4582_1 by pehter aka ibbe, on Flickr

IMG_4594_1 by pehter aka ibbe, on Flickr

IMG_4586_1 by pehter aka ibbe, on Flickr

IMG_4592_1 by pehter aka ibbe, on Flickr

IMG_4593_1 by pehter aka ibbe, on Flickr

IMG_4595_1 by pehter aka ibbe, on Flickr

andreaseldh

Vilken härlig blandning av gamla och nya Technicbitar, och vad fiffigt att gömma batteriboxen i motvikten så att den kan agera motvikt även på riktigt!

Selander

En riktig klassiker det här !!!

T. Bricher

Stiligt!

Och som alltid - det behövs fler Technic-mocare!  :)