Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Brandbilar från förr...

Startat av martinator, 21 Juli 2014 kl. 11:53

Föregående ämne - Nästa ämne

martinator

Har haft dem i en skokartong i ungefär 7 år nu. Är ett hopplock från den gamla tiden då bilarna var 4 pluppar breda.
En maskinstege, en hävare, två tankbilar och en hel del släckbilar. En bärgare för fordonsflyttning, en jeep som insatsledarbil och en motorcykel:) 

Några släckbilar har dubbelhytt med rökdykare där bak (en rökdykare i vilket fall...)

Notera att det gamla flygplanslegot är utmärkta för att bygga nosbilar. Har använt samma princip till en 5-axlig tungdragare.

/m

ByggareDan

Tjusigt, nu blir man ju nostalgisk, måste vara en rejäl brandstation för att ha hand om alla bilar och personal till dom.

/ByggareDan

martinator

Det fanns en rejäl station... Men den blev ombyggd till lokstall när min dotter hittade lite BRIO-tåg jag sparat.
Så här ser det ut:

Hade dock vikportar på stationen för att få fler portar. Har bara fyra av den typen som sitter på lokstallet.
För övrigt underskattat att kombinera lego med andra leksaker.

shutter

Citat från: ByggareDan skrivet 21 Juli 2014 kl. 13:18
Tjusigt, nu blir man ju nostalgisk, måste vara en rejäl brandstation för att ha hand om alla bilar och personal till dom.

/ByggareDan
Håller med.

Din brandbil för TUNG RÄDDNING som det brukar kallas gillas speciellt. Smalt och underskattat tema.

Din hävare verkar också vara rejäl, den vill jag gärna se lite enskilda foton på ;)

Som barn hette det för mig förresten "ska vi leka med Brio-tåg ELLER Lego?" men ett rejält lokstall du byggt iaf.

andreaseldh

Jag har inte heller kombinerat Brio-tåg med Lego, men däremot byggde jag broar till min bilbana med Lego.

I övrigt kan jag bara stämma in i hyllningskören och tycker det är härligt med lite gammal 4-wide-notalgi!

martinator

Detaljbilder kommer i helgen. Hoppas ni håller ut i värmen!
/m

Mikael Sol

Woooooow!!! Sjukt fina brandbilar!

OCH väldigt coolt att kombinera så där med Brio. Om jag får barn kommer ungen lätt få Brio-tåg (som jag kan leka med).

Roylex

Oj vad fina fordon. Ack så nostalgisk jag blev. Fyra pluppar breda fordon... mm!

martinator

Nu ska vi se...
först ett erkännande :) När jag fick så mycket beröm så bestämde jag mig för att innan dagens fotoomgång utveckla en del bilar lite. Bla så har jag lagt till ett ventilblock på ena tankbilen för anslutning av grovslang (penumatikslang) samt lite annat. Kommer att fortsätta bygga på och förfina dessa efterhand som jag har tid. Men här kommer lite bilder på läget just nu.
Hävaren bygger på den gamla modellen 6361.

Sen har jag modifierat den en aning.

Anslutningen för slang är det gamla ventilblocket som kom med 8851 (den fick jag som muta för att lära mig simma i det snorkalla vatten i Eslövs badhus - ett sent tack till min mamma som stod för den)

Använder penumatikslangar för att koppla ihop tex hävare med tankbil.

Nästa projekt blir att modda bakdelen så att jag har TVÅ slangar som utgår från baldelen på släckbilen. En RD (rökdykare) och en RDL (rökdykarledare). Precis som på många riktiga bilar.

martinator

Haha måste lägga till en liten nostalgibild också

Så såg de ut, mina första brandgubbar.
/m

andreaseldh

Hade Legolandfigurerna någonsin ansikte och/eller klistermärke på bröstet i officiella set?

martinator

Jag kan ha blandat ihop huvudena... Och de hade inte brandhjälm utan vegamössan:)
HUVUDskyddsombudet (fyndigt va) skulle gått i taket om man hade huvudbonader lik dessa idag.
Klistermärket kan komma från 6690 låter det vara osagt - men det är från Lego.
/

shutter

Ja nu blev det brandbilsorgie som heter duga...

Gillar detaljen med" stigarrören" på hävarens "armar". Mycket " där men tror ni förstår.

En utmaning att bygga från dagens hävare (Bronto skylift) är en evakueringsstege parallellt längs "armarna".