Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Stjärnkarta

Startat av EpsilonEta, 03 Juni 2014 kl. 00:23

Föregående ämne - Nästa ämne

o0ger

Här kommer en liten påminnelse om att system T troligtvis är Gamma Pavonis och har fått namnet Argo.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

o0ger

Väldigt fin karta för övrigt. :) Bra jobbat!
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

EpsilonEta

Citat från: o0ger skrivet 02 Juli 2014 kl. 16:58
Här kommer en liten påminnelse om att system T troligtvis är Gamma Pavonis och har fått namnet Argo.
Det ska jag lägga in. (mina anteckningar är lite gamla)

Citat från: o0ger skrivet 02 Juli 2014 kl. 16:59
Tack!
Min karaktär i Bortom Sol är: <a href="http://www.swebrick.se/wiki/index.php?title=Louise_Tellarian_%28Bortom_Sol%29">Liiz </a>

lingonfil

Citat från: o0ger skrivet 02 Juli 2014 kl. 16:59

Instämmer!

Magnus den store

Eftersom det heter stjärnkarta antar jag att det är stjärnor på kartan, men vad är det för typ av boplats vi väljer? Är det en planet, måne, solsystem eller vad? Finns det atmosfär eller måste man ha en rymdbas?
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

EpsilonEta

Varje stjärna med en bokstav har minst en terraformad planet men du kan bo på en månbas eller rymdstation om du vill. (själv har jag ingen hemplanet Liiz bor på ett rymdskepp. Hon får kanske skaffa en bas nu när hon har rymt)

Mer information om varje planet kommer eftersom de skapas. Det mesta finns på wikin (målet är att allt ska finnas där)
Jag håller just nu på ett göra om kartan så den passar med stjärnorna i 3D. (kanske kommer om en vecka) Mer om detta lite senare.
Om du inte tänker hitta på en hel planet utan bara vill "bo någonstans" rekommenderar jag att du väntar tills det finns lite mer info om planeterna.

Planeter som finns just nu (som jag kommer ihåg, ursäkta stavning)
Samfundet:
Comodus iota - stora oceaner och algodlingar
Ceatus - lyxig planet för den som har råd
Månarna runt  gasjätten Octan
Primus - Samfundets huvudplanet

De fria:
Valkyria - Drotningdömme med nyligt inbördeskrig
Argo - medelstor industri och handel
Hyperion - koloniserad av "de första utvandrarna"
"Procyon Prime" - de frias huvudplanet
Ataria - isolerat "bondesamhälle"
Min karaktär i Bortom Sol är: <a href="http://www.swebrick.se/wiki/index.php?title=Louise_Tellarian_%28Bortom_Sol%29">Liiz </a>

Gideon

Citat från: EpsilonEta skrivet 07 Juli 2014 kl. 01:16
Ceatus - lyxig planet för den som har råd
Caetus heter planeten, efter latinets ord för haj/val/annat stort havsdjur. Syftar såklart på planetens stora oceaner. (Även om det förekommer envisa rykten om att kolonisatörerna redan från början hade baktanken att det syftar på hajen som symbol för den starkes rätt... Det är i alla fall definitivt det samhälle som de skapat där.)
Regionansvarig Gävle-Dala
Flickr   Instagram

o0ger

Argo - medelstor industri och handel

Argo (Gamma Pavonis) är stjärnsystemets namn. Planeterna heter:

• Hera - Jordliknande terraformad planet (Gamma Pavonis I)
  • Juno - Gasjätte (Gamma Pavonis II)

Läs mer om detta på wiki-sidan.

EpsilonEta

Ursäkta misstagen, jag skrev från minnet och orkade inte slå upp varje. (Nu kommer jag i alla fall komma ihåg namnen)

Som jag nämnde jobbar jag på en ny stjärnkarta.
Jag har nyss gjort en 3D karta genom att lägga in dessa stjärnor http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_nearest_stars_and_brown_dwarfs i ett 3D-program.

Det blir då uppenbart att den förra kartan inte fungerar helt bra. (När jag började tänkte jag på en relativt platt galax men det gäller inte förr denna lila region.) Eftersom stjärnorna är sfärisk fördelade har jag använt vissa stjärnor som ligger riktigt långt bort men ser ut att vara nära sett uppifrån.

Den nya kartan kommer bli färre stjärnor och lite längre avstånd. Jag kan inte säga riktigt när jag är klar (en till tre veckor?) eftersom wiki tabellen bara innehöll de närmaste 16 ljusåren. Jag har en annan tabell (utan koordinater) för upp till 20 och 30 ljusår. Ska bara slå upp varje stjärnas position.

Jag ska försöka hålla den nya visuellt lik den gamla men vissa av er får nya namn på era stjärnor. Om ni inte är nöjda kan ni alltid byta efteråt. Har ni frågor kan ni ta det här eller kontakta mig.

Gideon

Vilket jobb du lägger ner EE! Roligt att se att du följer verkligheten så nära som möjligt, men för min del är det ingen fara om du tar dig lite konstnärliga friheter/genvägar för att prioritera spelbarheten i detta. En sådan förenkling tycker jag kan vara att använda en tvådimensionell karta?
Regionansvarig Gävle-Dala
Flickr   Instagram

humlan

Får väl instämma i kören med beröm för allt slit med karta och sånt :P

Själv skulle jag behöva veta var "mitt" system bör ligga, är lite för oinsatt på var jag borde vara. Tips mottages tacksamt.
För övrigt behöver jag en ny signatur.....

AndersI

Hyperion - koloniserad av "de första utvandrarna

Min tanke var nog att stjärnan hette Hyperion, och planeten bara IV (fyra) än så länge.
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

Magnus den store

Tack för svaret. Så snart jag får mina senaste BL-ordrar ska jag se till att komma igång med i alla fall en karaktär.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Odidoma

Citat från: Magnus den store skrivet 08 Juli 2014 kl. 21:45
Tack för svaret. Så snart jag får mina senaste BL-ordrar ska jag se till att komma igång med i alla fall en karaktär.
Jag har också börjat lite smått men väntar på mer inspiration.

EpsilonEta

Nu har jag gjort om kartan!
Eftersom jag hade mycket mer data nu (och lärt mig vektorprogrammet) har den nya kartan ännu högre upplösning. Den finns på samma ställe som den förra. http://www.swebrick.se/wiki/index.php?title=Fil:Simpel_map.png
Jag kommer att länka in bilden till stjärnkartesidan på wikin och skriva om texten så det stämmer.

Jag har använt stjärnornas position i 3D och stjärnklasser för att bestämma hur de ska kopplas ihop. Jag har även räknat ut i ungefär vilken ordning portarna skickades, mer om det senare men ni kan redan se det på portarnas namn. Vissa portar i 4:e generationen (epsilon) saknar nummer eftersom jag inte bestämt i vilken årdning samfundet tar kontakt. Någon av Hyperion, Argo, 70 Ophiuchi
och Eta Cassiopeiae blir den första att kontaktas av samfundet efter kriget. Någon som har speciellt önskemål om när de vill få kontakt? Vill någon spela den första? Det är inte säkert att denna väljer de fria, de kan gå med samfundet (efter eventuella påtryckningar)

Nu har också alla stjärnor sina rätta namn (fast det är helt ok att ge systemet ett eget namn). Jag behöll även systemens kod-bokstäver för bakåtkompatibilitet men det finns ingen förklaring till att vissa bokstäver nu "saknas".
Ni kan (om ni vill) hitta mycket info om stjärnorna på nätet (t.ex. Wikipedia och solstation.com/stars). Jag kommer också snart att uppdatera wikin med det som passar. (t.ex. har både Epsilon Eridani och Tau Ceti en bra anledning att ha stora oceaner).
Alla stjärnor av typen K och varmare inom 20 ljusår har använts (även en varm dvärgstjärna (M1,5) har använts för att få till system D)

Kartan är tvådimensionell men det är inte en projektion. Jag har försökt att platta ut den tredimensionella och bevara avstånden men det kan så klart inte bli rätt mellan alla stjärnor. (Det finns några som ser nära ut men är riktigt långt ifrån varandra, vilket då är angivet.)
Det är lätt att hitta avstånd till Sol men vill ni ha exakt avstånd mellan andra stjärnor som inte är utskrivet kan ni antingen fråga mig eller leta upp koordinaterna på nätet och räkna själv :)
Eller använd något program (o0ger tipsade om denna)

Citat från: humlan skrivet 07 Juli 2014 kl. 15:33
Själv skulle jag behöva veta var "mitt" system bör ligga, är lite för oinsatt på var jag borde vara. Tips mottages tacksamt.
Detta gäller alla som undrar vart ni ska bo:
Ni kan antingen läsa om de stjärnor som finns att välja eller så väljer ni utifrån läge.
Gliese 570 är skyddad av Procyon medan HJ 5173, 70 Ophiuchi och Eta Cassiopeiae är mer utsatta från samfundet.
Snart kommer också ett diagram över när varje system fick sin port. Det kanske hjälper er som undrar.
Och som sagts tigigare: Vill man inte skapa en egen planet kan man lika gjärna bosätta sig på en befintlig.
Och om du inte tänkte skapa en planet har du möjlighet att välja om du vill ha vuxit upp i "samfundet" (innan det blev samfundet) eller bott isolerad på en planet tills samfundet skickade en port (för ca 0 till 6 år sedan).

Oj, det blev ganska mycket nu men som vanligt kan ni fråga mig om ni undrar något.
Edit: Nu är även stjärnkartesidan på wikin uppdaterad.