Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Stjärnkarta

Startat av EpsilonEta, 03 Juni 2014 kl. 00:23

Föregående ämne - Nästa ämne

EpsilonEta

Den senaste versionen av kartan finns på wikin. Där syns också vilka system som är påbörjade och vart spelares slagit sig ner.
Det finns också en artikel om stjärnkartan på wikin.
Jag kommer lägga till info eftersom och även skriva artiklar om varje system med förenklade kartor men det är inte så prioriterat för tillfället.
Det är helt ok att själv skriva på wikin om ni vet något om "era" system.

Är du ny spelare och funderar på att göra en "egen" planet kan du diskutera det här.
(På sida 5 och framåt finns lite svar på olika frågor om att skapa planeter. För övrigt finns ingen större vits att läsa igenom denna tråd, allt som har bestämts ligger på wikin. )

---OBS Gammalt---

Nu är det dags att välja var ni finns någonstans.

Det kommer en högre upplöst variant senare men för att komma igång snabbt tar vi denna.

OBS regler:
Välj en bokstav. Blir det bråk om någon får ni diskutera här. Kommer ni inte överens får rådet bestämma.
Gult är samfundet (blå bokstäver)
Blått är de fria (svarta bokstäver)
Röda bokstäver är inte valbara för tillfället och behålls under rådets kontroll.
De två gröna bokstäverna har extra regler enligt nedan.
Det gröna är andra vågen av koloniskepp och kommer spela roll senare.
Linjerna motsvarar portal-kopplingar, mörkare linjer är nyare portar.
De svaga ringarna har ungefärlig radie 10- respektive 20 ljusår.

A och C förstördes i kriget där Sol gick under.
D skadades men byggdes upp. Välj denna bara om ni vill spella detta senario, annars tar ni ett annat system.
E är huvudsystem i samfundet
Y är grundare till de fria kolonierna

Rekommendationer (spelare som har förtur):
Y passar bra för Sollans historia, om hon vill ha den.
Gasjätten Octan bör ligga i N för det är en av få stjärnor varm nog att nå ut till en gasjätte. Det går säkert att lösa på annat sätt (växthuseffekt) om Lews hellre vill ligga någon annan stans. Men vad kan vara bättre för ett handelsföretag än mellan samfundets- och de frias huvudsystem?

Vissa av stjärnorna kan ses från jorden och har fått mytologiska namn, övriga har nummer koder eller namn efter upptäckare.
Er koloni får kalla stjärnan vad de vill (inom rimliga gränser)

De namn jag nu känner till är: inom parentes är stjärnbilden (på latin) som stjärnan ligger i/framför sett från jorden
A - Alfa centauri (Centaurus)
B - Epsilon Indi (Indus)
D - Beta Hydri (Hydrus)
M - Epsilon Eridani (Eridanus)
N - Sirius (Canis Major)
O - Groombridge 1618 (Ursa Major)
T - Gamma Pavonis (Pavo)
X - Epsilon Eridani II (Eridanus)
Y - Wolf 294 (Canis Minor)
Z - Procyon (Canis Minor)
Jag kan inte vara helt säker på att namnen är rätt men det kommer en uppdaterad version av kartan senare.
Min karaktär i Bortom Sol är: <a href="http://www.swebrick.se/wiki/index.php?title=Louise_Tellarian_%28Bortom_Sol%29">Liiz </a>

AndersI

Jag tar gärna X, men vill fortsätta kalla stjärnan Hyperion (och min värld är alltså på den fjärde planeten inifrån räknat).
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

Lews

N passar mig perfekt. Kommendör Vred är inte känd för att vara glad i fria kolonister men det händer att han gör undantag om vinsten är tillräckligt hög..  ;)
Hans son däremot har en viss förmåga att låna en skyttel eller två för "försvarsövningar" när man är nära de fria kolonierna.

Gideon

M passar perfekt som bas för det företag som jag börjat skissa på :)

Edit: Måste dock nog göra lite ändringar i mitt preliminära utkast i diskussionstråden nu när kartan är klar...

Citat från: AndersI skrivet 03 Juni 2014 kl. 00:34
Jag tar gärna X, men vill fortsätta kalla stjärnan Hyperion (och min värld är alltså på den fjärde planeten inifrån räknat).
Det låter bra för mig, så vi inte har två stjärnor i spelet som nästan heter samma sak...
Regionansvarig Gävle-Dala
Flickr   Instagram

Cakeman

Jag frågar Rådet om det finns något system som passar med den här historien, skulle det inte göra det så väljer jag något annat.

Initialt tänkte jag detta: Barnards stjärna ligger nära Sol och var bland de första systemen som koloniserades och fick också flera portaler, som ett transportnav. En liten dvärgplanet och extensiva asteroidbälten blev grunden för en utbyggd gruv- och tillverkningsindustri med mycket faciliteter placerade i rymden.

I kriget förstördes planeten och flera av portarna. När matproduktionen upphörde (från planeten) var arbetarna i gruvor och fabriker tvugna att fly. Räder och senare pirater har förstört mycket av de fabriker som fanns. Numera finns en fungerande portal till samfundet. Det finns en hel portal i systemet men där målportalen är trasig, övriga förstördes. Invånarna i systemet är få och bor splittrade i asteroidbältena även om de är medborgare i samfundet. Det finns en rymdbas vid den fungerande porten som fungerar som samlingspunkt och där samfundet har en närvaro även om systemet inte är prioriterat då bristen på mat (och det är för dyrt att transportera dit mat via porten) och andra prioriteringar än så länge hindrat återuppbyggnad.

Om det finns något system som passar så tar jag gärna det :) Om inte väljer jag något traditionellt.

Teabox

Jag tar gärna Y. (och min sigfig är på väg)

Jag tar P istället.

Eller väntar nog tills sigfig är färdig.

mechamike

Cakeman, jag överlåter din fråga till EpsilonEta..

I övrigt!tänk på att ni inte kan "Äga" en hel planet,  (eller ett helt system) ni som är först kan "muta" in en planet och på så sätt beskriva den till stora delar så att andra spelare har något att förhålla sig till och bygga vidare på med respekt för det som ni första har beskrivet.,Ni kan även och beskriva löst kringliggande planeter.  Men andra kan fortfarande slå sig ner på "din" planet i "ditt" system eller bygga saker som finns där och beskriva noggrannare vissa områden.
.
Och så länge ni inte byggt något i Lego, så är det ni beskriver inte "faställt" i Rådslagets databas. ;)
Spelet ska vara MOC och storydrivet, inte bara story.. ::)

(tänk på att max ett par st planeter/månar per system är lämpade för terraformning och alla planeter är inte ens lämpade för rymdbaser på ytan.

Keep it dark, keep it simple och keep it realistic.. Livet i rymden är hårt och brutalt och en ständig kamp.. och det finns gott om utrymme till alla.
?

Sollan

Y blir bra. Jag ska ändra min historia lite så tidsaspekten med radiokontakten fungerar.

Gideon

Citat från: mechamike skrivet 03 Juni 2014 kl. 08:30
I övrigt!tänk på att ni inte kan "Äga" en hel planet,  (eller ett helt system) ni som är först kan "muta" in en planet och på så sätt beskriva den till stora delar så att andra spelare har något att förhålla sig till och bygga vidare på med respekt för det som ni första har beskrivet.,Ni kan även och beskriva löst kringliggande planeter.  Men andra kan fortfarande slå sig ner på "din" planet i "ditt" system eller bygga saker som finns där och beskriva noggrannare vissa områden.

Och så länge ni inte byggt något i Lego, så är det ni beskriver inte "faställt" i Rådslagets databas. ;)
Spelet ska vara MOC och storydrivet, inte bara story.. ::)
Utgår från att det ändå uppfattas som god ton att ta hänsyn till story och "lore" som någon skrivit, även om det inte hunnit komma någon MOC ännu. Om det dock inte blir någon MOC av det även långt efter dte skrivits kan man väl dock tänka sig att det får betraktas som felaktiga rykten? ;) (och därmed fritt att hitta på något helt annat med det systemet/planeten)

Håller också med om att det bör vara helt okej att bygga MOCs även på/i planeter/stjärnsystem som beskrivits av andra spelare, men eventuellt bör "originalbyggaren" kanske få ha viss möjlighet att påverka vad som blir kanon för detta system så att det inte i grunden motsäger vad som var tanken med systemet?
Flickr   Instagram

Dark_Link

Har inte så mycket att göra på jobbet...  ::)

http://lillahamrum.se/epos/

Gideon

Har Samfundets huvudsystem fått något namn?
Flickr   Instagram

EpsilonEta

Citat från: Cakeman skrivet 03 Juni 2014 kl. 07:58
Jag frågar Rådet om det finns något system som passar med den här historien, skulle det inte göra det så väljer jag något annat.

Initialt tänkte jag detta: Barnards stjärna ligger nära Sol och var bland de första systemen som koloniserades och fick också flera portaler, som ett transportnav. En liten dvärgplanet och extensiva asteroidbälten blev grunden för en utbyggd gruv- och tillverkningsindustri med mycket faciliteter placerade i rymden.

I kriget förstördes planeten och flera av portarna. När matproduktionen upphörde (från planeten) var arbetarna i gruvor och fabriker tvugna att fly. Räder och senare pirater har förstört mycket av de fabriker som fanns. Numera finns en fungerande portal till samfundet. Det finns en hel portal i systemet men där målportalen är trasig, övriga förstördes. Invånarna i systemet är få och bor splittrade i asteroidbältena även om de är medborgare i samfundet. Det finns en rymdbas vid den fungerande porten som fungerar som samlingspunkt och där samfundet har en närvaro även om systemet inte är prioriterat då bristen på mat (och det är för dyrt att transportera dit mat via porten) och andra prioriteringar än så länge hindrat återuppbyggnad.

Om det finns något system som passar så tar jag gärna det :) Om inte väljer jag något traditionellt.
Den som stämmer bäst är C som förstördes under kriget. Den var antagligen mycket stark eller mycket aggressiv innan kriget eftersom den förstördes. Den hade två portar innan och minst en är förstörd den änden. Som jag har ritat skickades aldrig någon ny port eftersom systemet inte ansågs gå att rädda/bygga upp. Det kan fortfarande finnas folk som bor någonstans framför allt om de inte är på planeten. Den ligger "bara" några ljusår från en port så många har varit där och plundrat den förstörda planeten men de kunde bara ta relativt små saker. Kanske har en budget-port av liten storlek skickats ditt ganska nyligt för att inleda storskalig materialåtervinning. I så fall har samfundet helt klart någon vaktstyrka eller liknande vid porten för att hindra pirater att komma igenom.

Låter det intressant eller gör du något annat?
Min karaktär i Bortom Sol är: <a href="http://www.swebrick.se/wiki/index.php?title=Louise_Tellarian_%28Bortom_Sol%29">Liiz </a>

Cakeman

Citat från: EpsilonEta skrivet 03 Juni 2014 kl. 18:02
Den som stämmer bäst är C som förstördes under kriget. Den var antagligen mycket stark eller mycket aggressiv innan kriget eftersom den förstördes. Den hade två portar innan och minst en är förstörd den änden. Som jag har ritat skickades aldrig någon ny port eftersom systemet inte ansågs gå att rädda/bygga upp. Det kan fortfarande finnas folk som bor någonstans framför allt om de inte är på planeten. Den ligger "bara" några ljusår från en port så många har varit där och plundrat den förstörda planeten men de kunde bara ta relativt små saker. Kanske har en budget-port av liten storlek skickats ditt ganska nyligt för att inleda storskalig materialåtervinning. I så fall har samfundet helt klart någon vaktstyrka eller liknande vid porten för att hindra pirater att komma igenom.

Låter det intressant eller gör du något annat?

Jag tar C. En liten budgetport kan vara påväg men behöver inte finnas där ännu, jag är där tillsammans med andra från Samfundet för att etablera en rymdbas inför systemets återinförlivning i portsystemet, men jag antar att D är mer högprioriterat. Vår vaktstyrka ska avskräcka vidare plundring och hjälpa de kvarvarande invånarna. Vad heter systemet? När det pratas om att en planet förstördes i kriget, är det Alderaan-förstörd eller bara helt död men själva himlakroppen finns kvar?

EpsilonEta

Citat från: Cakeman skrivet 03 Juni 2014 kl. 18:27
Jag tar C. En liten budgetport kan vara påväg men behöver inte finnas där ännu, jag är där tillsammans med andra från Samfundet för att etablera en rymdbas inför systemets återinförlivning i portsystemet, men jag antar att D är mer högprioriterat. Vår vaktstyrka ska avskräcka vidare plundring och hjälpa de kvarvarande invånarna. Vad heter systemet? När det pratas om att en planet förstördes i kriget, är det Alderaan-förstörd eller bara helt död men själva himlakroppen finns kvar?
Så du tänkte inte vara en "lycklig" överlevare?
Varken jorden eller någon annan är "Alderaan-förstörd". De har antagligen bombats med kemiska-, biologiska- eller nukleära vapen. Skadorna blev nog olika stora och Jorden måste blivit riktigt skadad om man inte byggt upp den igen men planeten är kvar. Som minst kan man bärga skrot mm men Jorden har antagligen fått "Titanic status" och får inte röras. (fast avståndet är nog vad som stoppar piraterna)

Cakeman

Citat från: EpsilonEta skrivet 03 Juni 2014 kl. 18:43
Så du tänkte inte vara en "lycklig" överlevare?

Nej jag planerar att vara del i Samfundets flotta och vara där för att kartlägga vad som finns kvar, återställa lag och ordning och koordinera hjälpinsatser. Finns någon annan plan med systemet som passar bättre in i historien så kan jag absolut vara med på det också, jag kan absolut ta rollen som överlevare men gärna med en av de nya kommunikationsenheterna.