Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Stjärnkarta

Startat av EpsilonEta, 03 Juni 2014 kl. 00:23

Föregående ämne - Nästa ämne

EpsilonEta

Tilläg.
CitatOm det är tomt så måste det till motmotorer för att stanna annars kommer kroppen aldrig att stanna.
Det vissas aldrig på film men det lättaste sättet att stanna från hög fart är att vända (med styrraketer) och köra huvudmotorerna bakåt.

De stora motorerna baktill är till för att nå nära ljusfart. För att fickparkera, docka med rymdstationer, stanna vid låg fart eller vända skeppet behövs bara ytterst små motorer som ofta inte behöver byggas.
Min karaktär i Bortom Sol är: <a href="http://www.swebrick.se/wiki/index.php?title=Louise_Tellarian_%28Bortom_Sol%29">Liiz </a>

Peter S

Citat från: EpsilonEta skrivet 11 Juni 2014 kl. 12:19
Hur liten är den här "planeten"?
Du frågade inte hur stort mitt skepp var.

Citat från: mechamike skrivet 11 Juni 2014 kl. 13:40
"Keep it realistic"

Inga rymdskepp så stora att de påverkar planeters gravitation...

OK. Fråga inte...  ;)
Jag tänkte att det skulle vara ett roligt scenario ur både samspels- och bygghänseende. Men det är klart. Varför ska man bygga ett skepp (i lego) om man ändå inte får åka omkring i det? Jag tar tillbaka tanken på dansen, men tycker det finns poänger att ha en planet med så liten massa som möjligt för att kunna ha atmosfär. Strax under Mars men med magnetism, är väl mitt svar då. Och så får jag tillfälle att swischa också.
Tack för detaljgranskningen. Det behövs visst mått av realism, men hur långt ska det gå? Hur ska jag förklara min gula hud? Ständigt betakarotenknaprande eller kronisk hepatit?

EpsilonEta

Citat från: Peter S skrivet 11 Juni 2014 kl. 15:37
Tack för detaljgranskningen. Det behövs visst mått av realism, men hur långt ska det gå? Hur ska jag förklara min gula hud? Ständigt betakarotenknaprande eller kronisk hepatit?
Det ger också ett förstorat huvud och två fingrar.
Minifigsens utseende beror på chibi-skalan, deras hudärg och stora "knoppar" på många skepp och byggnader får ses som en rendering av "verkligheten".
(Själv brukar jag rita hur jag tycker att de skulle se ut "på riktigt")

Vi får komma överens om en bra nivå av realism och berättarmöjlighet. Många av sakerna som diskuterats är nog överkurs för de flesta. Om man bygger en sen på ett rymdskepp spelar det ingen större roll hur motorerna fungerar.
Min karaktär i Bortom Sol är: <a href="http://www.swebrick.se/wiki/index.php?title=Louise_Tellarian_%28Bortom_Sol%29">Liiz </a>

krakfot

jag bara frågar eftersom jag blev lite osäker när jag läste andras inlägg och den brist på ramar som jag tycker att det är, Jag har fortfarande inte koll på vad detta är men nu kör jag om min figur dyker upp snart med ett fint rymdskepp skall ni se, ja och en planet förstås, eller kommer det vara en röd stor rymdskeppsplanet? 

nikerl

lingonfil

Jag har lite svårt för denna karta. Tycker den är lite plottrig, och att det inte finns så mycket fasta punkter.

Jag har svårt att hitta på en story utan platser att förhålla sig till. Jag har kört på fraser som "i hjärtat av Samfundet" och "sektor 12" i brist på annat.
Kanske kan vi producera en lite mer högupplöst variant, med de största och viktigaste "landmärkena"?

EpsilonEta

Jag jobbar på en med högre upplösning men lägger till stjärnor för hand från en tabell så det tar ett tag.
Jag uppdaterade wikisidans stjärnkarta lite, det kanske hjälper. Om du har någon specifik fråga du inte vill ta här kan du PMa mig.

lingonfil

Jag tänker mig en mer politisk karta, och mindre geografisk data. Typ så här. Jag har förstås inte hunnit rita ut beboliga planeter, namn på alla system etc.

Men jag trycker inte att det behöver finnas fler system än dessa. Sju inom samfundet och fyra utanför. Det borde vara tillräckligt med planeter och annat i dessa system för att alla ska kunna hitta en tillhörighet. Jag tycker det blir meningslöst om varje "spelare" lever i sitt egna system. Meningen är väl ändå att man i viss mån ska interagera med varandra. Skulle det behövas fler så är det ju bara att upptäcka nya allteftersom.

Kartan måste också vara enkel. Så att det är tydligt hur man reser, vilka system som är närliggande, vilka som ligger avsides osv.

Sen vore det ju snyggt att placera ut spelarna på kartan. Varje spelare får en symbol av något slag som man placcerar ut på kartan.

Det är vad jag tycker iaf.

o0ger

Just nu händer det inte så mycket i Bortom Sol. Jag tror att de flesta har semester. Det kommer nog hände mer under hösten. Under tiden arbetar EpsilonEta på med bakgrundsarbete och stjärnkarta. Som sagt, skicka ett PM till honom om ni har funderingar kring lore och hur allt hänger ihop. Förhoppningsvis kommer det klarna i framtiden.

Jag tycker inte heller att meningen är att alla spelare ska ha en egen planet eller ett eget solsystem. Varför det blev så nu är bog för att alla var ganska sugna på att sätta igång och vi har inte någon färdig utarbetad karta eller historia. Då fick alla hjälpa till att skapa sin egen historia och så försöker vi passa ni det in den värld vi har byggt upp. Det funkar ju nu när vi är ca 10 spelare, men säg att vi blir 50 eller 100 spelare. Då får man välja en redan befintlig planet (varför man nu skulle vilja bo på en planet ;) ) eller annan boendeform i något av de befintliga systemen.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Gideon

Citat från: o0ger skrivet 30 Juni 2014 kl. 13:36
Jag tycker inte heller att meningen är att alla spelare ska ha en egen planet eller ett eget solsystem. Varför det blev så nu är bog för att alla var ganska sugna på att sätta igång och vi har inte någon färdig utarbetad karta eller historia. Då fick alla hjälpa till att skapa sin egen historia och så försöker vi passa ni det in den värld vi har byggt upp. Det funkar ju nu när vi är ca 10 spelare, men säg att vi blir 50 eller 100 spelare. Då får man välja en redan befintlig planet (varför man nu skulle vilja bo på en planet ;) ) eller annan boendeform i något av de befintliga systemen.
Håller med. Tycker att det är okej att alla som är med och utformar spelet nu får ha mer att säga till om kring vilka världar som finns i spelet. Framöver tycker jag dock att man bör låta spelvärlden "stelna" så att nya (och gamla) spelare får förhålla sig till de etablerade stjärnsystemen och världarna. En något mer uppstyrd process bör nog då användas för att upptäcka/öppna upp nya platser. Det kommer ändå finnas mycket gott om plats för alla.
Men än så länge tycker jag mycket bra om brainstormingvägen som spelvärlden växer fram genom :)
Regionansvarig Gävle-Dala
Flickr   Instagram

EpsilonEta

Jag håller med o0ger och Gideon men den förenklade kartan är en bra ide. Jag tar och gör en sådan för det vi har etablerat hittills och uppdaterar den sedan eftersom. Räkna med att första versionen är klar till helgen sedan kommer en mer avancerad version när 3D-vektorkartan är klar och historien mer genomtänkt.

EpsilonEta

Nu har jag gjort en förenklad karta men den är så stor (1702x1702 pixlar) att den får ligga på wikin.
Den kommer att uppdateras eftersom mer information kommer. Jag gör även större varianter av varje system när info finns tillgängligt.
Kanske går det att få plats med de viktigaste planeterna/baserna på den stora kartan. Det skulle också gå att senare klistra ihop alla system-bilder till en riktigt högupplöst karta.

Har ni synpunkter eller förbättringsförslag (eller mer info om "era" systemen) är det bara att skriva här eller kontakta mig.

Gideon

Funderar lite på namnet "Epsilon Eridani V", är inte "Epsilon" och "V" olika sätt att skriva nummer fem?
Kanske räcker med ett "Epsilon Eridani" eftersom det andra blev "Hyperion"?
Regionansvarig Gävle-Dala
Flickr   Instagram

Myko

http://sv.wikipedia.org/wiki/Epsilon_Eridani

Stjärnan heter Epsilon Eridani, Epsilon Eridani V är den femte planeten i omloppsbana. Befolkningen där säger säkert bara Episolon Eridani eller nåt ännu kortare i dagligt tal.

EpsilonEta

Citat från: Gideon skrivet 02 Juli 2014 kl. 01:01
Funderar lite på namnet "Epsilon Eridani V", är inte "Epsilon" och "V" olika sätt att skriva nummer fem?
Kanske räcker med ett "Epsilon Eridani" eftersom det andra blev "Hyperion"?
Opps, jag ser att jag tagit V:et från system V och lagt på Epsilon Eridani och det har följt med i mina anteckningar sedan dess (samma fel i första posten). Det stämmer att du har nr1 Hyperion är nr2 (finns även en tredje).
Detta kommer att vara fixat i nästa upplandning då jag förhoppningsvis även identifierat alla stjärnors namn. (ska även ändra i första posten)