Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Sci-Fi-motsvarighet till GoH

Startat av o0ger, 16 Maj 2014 kl. 09:04

Föregående ämne - Nästa ämne

shutter

Citat från: EpsilonEta skrivet 02 Juni 2014 kl. 15:51
Längs ner på sida 7 (oj va långt bak den var) finns min version av bakgrunds historien. (som är vad som kommer på wikin senare )  sidorna efter 7 är en massa diskuterande av detaljer som vi fick avbryta för att vi inte kom överens.
Har du någon fråga efter att du läst historien kan du fråga här så länge, kanske är fler som vill veta.
Jag skall läsa upp mig lite. har röstat på namnförslag till att börja med. en idé om karaktär och personlig farkost/rymdskepp har börjat ta form.

EpsilonEta

Citat från: Sollan skrivet 03 Juni 2014 kl. 09:18
Jag vill bara kolla att det här stämmer med ramhistorien.

Atarias befolkning lämnade jorden för ca 150 år sedan. Då kan en jordbrukskultur vara etablerad och man lever inte i väntan på att "räddas"
Exakt tidsperiod är inte helt fastställt men på den tiden har man i alla fall lyckats plantera 1-2 generationer av träd som vuxit till full storlek. Kanske finns det första trädet kvar som en symbol.

Citat
Angelas föräldrar lagade radiosändaren (en vanlig?) och skickade meddelandet för tjugo år sedan. Nu får Angela meddelandet att hjälp är på väg. Det kommer ta ungefär ett år innan hjälpen kommer.
De har antagligen lagat en befintlig (modern version) av en radiosändaren.  Att det inte gjorts tidigare kan bero på att annat prioriterades, dessutom vet man inte om den fungerar fören man får svar.

Citat
Det är ingen idé att svara eftersom hjälpen/kontakten kommer innan något svar kan komma fram. Eller kan det skeppet kontaktas när det närmar sig Ataria?
Skeppet har hört allt på vägen men inte haft någon anledning att svara. När Ataria fått svaret kan de säga något till skeppet men svaret kommer en månad innan landning. Skeppet åker ca 90% ljushastighet och kompenserar mottagare och sändare för rödförskjutning och liknande. Om du skickar två frågor med en timme emellan kommer de med en timme emellan (ungefär)

Citat
Efter drygt ett år kommer skeppet med direktkommunikationsenheten. Jag kan bygga det själv, men om det kommer ett skepp som någon annan byggt/har en historia kring vore det ju roligare.
Jag tänkte att du kanske ville bygga något rymdacktigt och skeppet är nog det enda du har på ett tag. Förutom det stora koloniskeppet som nu antagligen delvis plockats isär för att göra hus eller liknande. Vill du inte göra ett eget skepp kanske någon kan skicka en LDD fil.
Min karaktär i Bortom Sol är: <a href="http://www.swebrick.se/wiki/index.php?title=Louise_Tellarian_%28Bortom_Sol%29">Liiz </a>

Sollan

Då kör jag så  :D

Ett skepp kan jag nog tota ihop om ingen annan kommer men själva rymdskeppen är ju inte det roligaste att bygga eller.....jaså, det var bara jag som tyckte så  ;D :P

Tunguska

Då har även jag bestämt mig för att ge mig in i leken och skapa en egen sigfig. Hoppas att jag ska förstå hur allt fungerar vad tiden lider för jag får nog erkänna att jag inte har full koll i dagsläget.

Bygguppgifterna kan nog bli en spännande utmaning då jag inte byggt rymdskepp och sci-fi sedan barndomens glada dagar. :)
Mina LEGO-byggen på flickr.

EpsilonEta

Jag har knappt haft tid att själv bygga till detta men nu har jag kommit igång.
En liten fråga angående hur man spelar. De få GoH byggen jag sett här på forumet har varit olika stora scener som i stort sätt talar för sig själv med lite beskrivande text.
Jag har tänkt att ha lite mer detaljerad story med dialoger. Ni som kan det här, tror ni det blir konstigt? Blir det för mycket person-baserat och för lite bygge-baserat? (även om jag bygger miljöerna)
Min karaktär i Bortom Sol är: <a href="http://www.swebrick.se/wiki/index.php?title=Louise_Tellarian_%28Bortom_Sol%29">Liiz </a>

Gideon

I GoH är det väldigt varierande hur man spelar. En del skriver inte mycket mer än en rubrik till bilderna på sina byggen och låter byggen helt tala för sig själv, andra skriver mindre böcker med dialog mm kring sina byggen och länkar samman dem med en övergripande välutvecklad historia. Huvudstoryn har hittills drivits fram av spelets ledare genom "huvudutmaningarna" men på senare tid så har även byggare involverats i "story team" för respektive guild när det varit dags för huvudutmaning. Dessa har utsetts genom en mindre byggtävling för bara den guildens medlemmar.

Man kan väl säga att det bör finnas utrymme för två sorters spelare (och allting däremellan):
- De som främst vill bygga och bara letar efter en övergripande kontext till sina byggen
- De som vill satsa på en välutvecklad story, karaktärer, lore etc

Till er som vill skriva långa dialoger mm kan jag dock ge ett litet tips (som de brukar ge på tidningarnas insändarsidor också): Skriv kort - bli läst! Särskilt om det blir många byggen är det risk att man tappar bort sig i alldeles för långa historier eller helt enkelt inte tar sig tid att läsa allt...
Så om ni skriver långa historier (vilket jag inte på något sätt vill argumentera emot, tvärtom!), skriv gärna en kortare sammanfattning när ni länkar in era byggen i respektive falangs huvudtråd så att även de som följer vad som händer mer på avstånd också kan hänga med.
Regionansvarig Gävle-Dala
Flickr   Instagram

EpsilonEta

Tack Gideon

Citat från: Sollan skrivet 03 Juni 2014 kl. 20:04
Då kör jag så  :D

Ett skepp kan jag nog tota ihop om ingen annan kommer men själva rymdskeppen är ju inte det roligaste att bygga eller.....jaså, det var bara jag som tyckte så  ;D :P
Det är bara att testa, halva poängen med spelet var ju att motivera till byggen man kanske inte hade gjort annars. Jag har i stort sett bara gjort transformers tidigare så det här kommer bli mycket nytt för mig.
Sigfigen är för övrigt min första vigg. Inte bara i spelet utan nånsin.
Jag är inte helt nöjd men andra halvan av poängen med detta spel var väll att bli bättre.

EpsilonEta

Utifall någon missat det så har vi en smått påbörjad wiki (som saknar länk från swebricks startsida)
http://www.swebrick.se/wiki/index.php?title=Bortom_Sol_Huvudsida

Myko

Nu finns en länk från wikins huvudsida.

Gideon

En liten struntsak jag reagerade på är att rubriken är "Sidnamn(Bortom Sol)" på alla sidor, borde det inte vara "Sidnamn (Bortom Sol)"? Blir jobbigt att ändra om vi har många sidor framöver (eftersom jag antar att det påverkar länkningen?), så vill man rätta till det så är det enklare nu ;)
Flickr   Instagram

EpsilonEta

Citat från: Gideon skrivet 08 Juni 2014 kl. 19:17
En liten struntsak jag reagerade på är att rubriken är "Sidnamn(Bortom Sol)" på alla sidor, borde det inte vara "Sidnamn (Bortom Sol)"? Blir jobbigt att ändra om vi har många sidor framöver (eftersom jag antar att det påverkar länkningen?), så vill man rätta till det så är det enklare nu ;)
Sorry, jag är ny på wiki fronten. Vet du hur det fungerar med _ i namnen? är blankslag lika bra?

Gideon

Citat från: EpsilonEta skrivet 08 Juni 2014 kl. 19:24
Vet du hur det fungerar med _ i namnen? är blankslag lika bra?
Jag utgår från att wikin automagiskt lägger in det i sökvägarna. (typ så att sidan "Bortom Sol" blir http://..../Bortom_Sol)
Flickr   Instagram

EpsilonEta

Citat från: Gideon skrivet 08 Juni 2014 kl. 19:27
Citat från: EpsilonEta skrivet 08 Juni 2014 kl. 19:24
Vet du hur det fungerar med _ i namnen? är blankslag lika bra?
Jag utgår från att wikin automagiskt lägger in det i sökvägarna. (typ så att sidan "Bortom Sol" blir http://..../Bortom_Sol)
Testade, det stämmer. Däremot behövs storbokstav. Jag tar och byter namnen nu.
Edit: klar

Gideon

Citat från: AndersI skrivet 09 Juni 2014 kl. 12:50
Då kan väl jag också hänga på, även om jag tycker det verkar kunna bli väldigt rörigt...
[...]
Min total: 10 p
De fria totalt: 30 p
Jag tror inte att man ska behöva skriva totalpoängen för sin falang i sitt "poänginlägg", eftersom tanken väl var att varje spelare har ETT sådant inlägg och sedan uppdaterar det allt eftersom.
Så inlägget bör innehålla
- Varje bygge man gjort och dess poäng
- Summa personliga poäng
- Summa poäng som spelaren bidragit med till sin falang

På så sätt kan en moderator då och då gå igenom och räkna ihop hur många poäng falangen har genom att bara läsa igenom poängtråden (som alltså bara borde ha antal inlägg = antal spelare + förstainlägget med instruktioner) och uppdatera förstainlägget med falangens totala poängställning.
Flickr   Instagram

Tunguska

Citat från: Gideon skrivet 09 Juni 2014 kl. 13:21
Citat från: AndersI skrivet 09 Juni 2014 kl. 12:50
Då kan väl jag också hänga på, även om jag tycker det verkar kunna bli väldigt rörigt...
[...]
Min total: 10 p
De fria totalt: 30 p
Jag tror inte att man ska behöva skriva totalpoängen för sin falang i sitt "poänginlägg", eftersom tanken väl var att varje spelare har ETT sådant inlägg och sedan uppdaterar det allt eftersom.
Så inlägget bör innehålla
- Varje bygge man gjort och dess poäng
- Summa personliga poäng
- Summa poäng som spelaren bidragit med till sin falang

På så sätt kan en moderator då och då gå igenom och räkna ihop hur många poäng falangen har genom att bara läsa igenom poängtråden (som alltså bara borde ha antal inlägg = antal spelare + förstainlägget med instruktioner) och uppdatera förstainlägget med falangens totala poängställning.

Låter som den smidigaste lösningen i mina öron.
Mina LEGO-byggen på flickr.