Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Sci-Fi-motsvarighet till GoH

Startat av o0ger, 16 Maj 2014 kl. 09:04

Föregående ämne - Nästa ämne

Gideon

Citat från: EpsilonEta skrivet 02 Juni 2014 kl. 11:20
Jag sa ju det ovan
CitatDet är bara "de första utvandrarna" (som AndersI tillhör) som rest långsammare.
de hade kryosömn. Vill man ha ett generationsskepp går det också att ordna men då spelar man i en liten "bubbla" utan att kunna delta i tävlingar mm.
(Man ska visst lyda varningstexten som säger att ett annat inlägg hunnit publiceras medan man skrev ;) )

Bra att detta retts ut iaf! Som fysiker så ser jag gärna att känd fysik gäller i möjligaste mån.

Citat från: EpsilonEta skrivet 02 Juni 2014 kl. 11:03
Nu har vi bestämt skala och systemen ligger som längst bort ca 10 ljusår.
Menar ni hela Samfundet och de fria kolonierna? Hur många stjärnor finns det inom det "området"? Siktar ni på att använda riktiga stjärnor eller jobbar vi kring en spelanpassad stjärnkarta?
Regionansvarig Gävle-Dala
Flickr   Instagram

o0ger

Citat från: Gideon skrivet 02 Juni 2014 kl. 13:52
Citat från: EpsilonEta skrivet 02 Juni 2014 kl. 11:20
Jag sa ju det ovan
CitatDet är bara "de första utvandrarna" (som AndersI tillhör) som rest långsammare.
de hade kryosömn. Vill man ha ett generationsskepp går det också att ordna men då spelar man i en liten "bubbla" utan att kunna delta i tävlingar mm.
(Man ska visst lyda varningstexten som säger att ett annat inlägg hunnit publiceras medan man skrev ;) )

Bra att detta retts ut iaf! Som fysiker så ser jag gärna att känd fysik gäller i möjligaste mån.

Citat från: EpsilonEta skrivet 02 Juni 2014 kl. 11:03
Nu har vi bestämt skala och systemen ligger som längst bort ca 10 ljusår.
Menar ni hela Samfundet och de fria kolonierna? Hur många stjärnor finns det inom det "området"? Siktar ni på att använda riktiga stjärnor eller jobbar vi kring en spelanpassad stjärnkarta?

Håll ut! Detaljer kommer. Rådet håller på att sammanställa en karta så fort vi kan. Det kommer klarna snart! :)
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Gideon

Citat från: o0ger skrivet 02 Juni 2014 kl. 14:10
Håll ut! Detaljer kommer. Rådet håller på att sammanställa en karta så fort vi kan. Det kommer klarna snart! :)
Låter lovande! Hursomhelst kanske jag borde byta solsystem på Delta-konglomeratets huvudplanet eftersom den jag skrev om ligger 46 ljusår bort (det var en av de "närbelägna" stjärnorna med kända exoplaneter...)
Flickr   Instagram

EpsilonEta

Citat från: Gideon skrivet 02 Juni 2014 kl. 14:37
Citat från: o0ger skrivet 02 Juni 2014 kl. 14:10
Låter lovande! Hursomhelst kanske jag borde byta solsystem på Delta-konglomeratets huvudplanet eftersom den jag skrev om ligger 46 ljusår bort (det var en av de "närbelägna" stjärnorna med kända exoplaneter...)
Vi får helt enkelt anta att planeter är mycket vanliga runt även dvärgstjärnor. (vi kan bara inte se dem med våra nuvarande metoder) Dessutom gör vår otroligt snabba terra-forming att de blir beboeliga på "bara" några hundra år. (det är i alla fall inte lika orealistiskt som "hyperspace")
Jag lägger ut en karta när jag kommer hem så får ni välja vart ni vill vara (och protestera om ni tycker det är helt galet)
Min karaktär i Bortom Sol är: <a href="http://www.swebrick.se/wiki/index.php?title=Louise_Tellarian_%28Bortom_Sol%29">Liiz </a>

Sollan

Citat från: EpsilonEta skrivet 02 Juni 2014 kl. 11:16
Citat från: Sollan skrivet 02 Juni 2014 kl. 07:51
Jag måste erkänna att jag inte lusläst alla poster här men när Anders I använde ordet ansibel antog jag att den hade samma funktion som ansibeln i Enders game.

Från wikimedia:
Substantiv[redigera]
ansibel
(science fiction) en (fiktiv) apparat, med vilken man kan överföra information snabbare än ljuset.

Den teknologin kanske inte är fastslaget att vi ska ha?
Som sagt finns det "boxar" som har omedelbar kontakt med en tvilling. för koloniskeppen var denna tvilling på jorden och gick förlorad i krigen. alla "fria kolonier" har varit avskurna i ca 50 år.
Jag har två sätt att ge dej en ny box för direkt kommunikation men svaret som Ataria skulle få är detsamma. Det kommer ta ca 5 -10 år att få dit en port (så att man kan färdas direkt via rymdskepp). Tills dess tar det 2 år enkelresa i ljusfart (om jag placerar dig där jag tänkt)
Om meddelandet skickades (av Angeles föräldrar när hon var mycket ung) kan porten vara framme när spelet börjar.
Om du bara vill ha en box är det lättaste sättet att en ny kommer fyra år efter att de byggt en radiosändare. (två år att motta meddelande och två att skicka rymdskepp med en box ombord)

Det beror helt på hur du vill spela här. vill du ha en port eller vill du bara bygga i din lilla bubbla med enbart kommunikation?

Om det är möjligt skulle jag gärna vilja ha en succesiv utveckling på planeten. Först (väntan på) radiokontakt, sedan besök av handelsmän från närliggande planeter och såsmåningom en port.

En civilisation som går från jordbrukssamhälle (men med vetskap om att teknologi finns) till en högteknologisk.

Jag hoppas det är möjligt att spela utan att kriga för det tycker jag är så tråkigt!

mechamike

"Spelet" kommer gå att köra utan att kriga*..  Vi har 6 stycken quests i röret som vi bakat.. bara en av dom innehåller någon form av ev  våldsamheter** (fast även den går att klara sig runt utan våld..

**(om nu inte ni deltagare väljer att lösa de andra klurigheteran med våld)

*Samfundet står redo att försvara dig om du ansluter dig till oss ;) 
?

EpsilonEta

Citat från: Sollan skrivet 02 Juni 2014 kl. 14:57
Om det är möjligt skulle jag gärna vilja ha en succesiv utveckling på planeten. Först (väntan på) radiokontakt, sedan besök av handelsmän från närliggande planeter och såsmåningom en port.

En civilisation som går från jordbrukssamhälle (men med vetskap om att teknologi finns) till en högteknologisk.

Jag hoppas det är möjligt att spela utan att kriga för det tycker jag är så tråkigt!
Du kan ha fått en box när vi startar (du kan fortfarande bygga historiska händelser som när skeppet "landar" de första åkrarna osv) P.g.a det stora arbetet kommer inte porten (och övrig utrustning) fören senare. (när du känner att du vill ha en)
För att minska kostnaden får du en mindre port som inte tar lika mycket trafik (eftersom få ska till dig) och stora krigsskepp kommer inte igenom. Jag tror inte många pirater eller liknande skulle vilja plundra en så lågt utvecklad planet (finns inget att stjäla). Dessutom är så gott som alla portarna vaktade så ingen ska kunna komma över oanmäld i alla fall.

Citat
*Samfundet står redo att försvara dig om du ansluter dig till oss
Det är också en möjlighet om du vill men det är mer troligt att ett koloniskepp som kraschat inom samfundet skulle ha upptäckts tidigare och skickat ett nytt koloniskepp.
Om du vill bo med "de fria" får du stjärnan Wolf-294 (du får kalla den vad du vill) och kommer vara beskyddad från de utsugande samfundet.
Min karaktär i Bortom Sol är: <a href="http://www.swebrick.se/wiki/index.php?title=Louise_Tellarian_%28Bortom_Sol%29">Liiz </a>

Sirre

Oj, det här med rymdepos har jag helt missat! Försökte läsa igen mig på den här tråden, men 17 sidor kändes lite väl mycket. :-[

Vad jag förstår så kommer alla regler att komma upp senare (när namnet bestämts), men är det menat att man kan börja ansluta sig redan nu? Isåfall, finns det någon bra sammanfattning på vad som gäller? Eller är det bättre att vänta tills det har släppts en introduktion till detta?

EpsilonEta

Längs ner på sida 7 (oj va långt bak den var) finns min version av bakgrunds historien. (som är vad som kommer på wikin senare )  sidorna efter 7 är en massa diskuterande av detaljer som vi fick avbryta för att vi inte kom överens.
Har du någon fråga efter att du läst historien kan du fråga här så länge, kanske är fler som vill veta.

mechamike

Info från "Rådslaget"

Som allmän info kan vi bara berätta att vi har delat upp oss i Rådslaget så vi är två Fria och två Samfund, för att få balans i det hela.

EpsilonEta jobbar stenhårt med att få fram kartan så ni kan börja placera ut er..
Vi alla har ett gäng utmaningar redo..
Rådslaget kommer ha "makten" över ett centralsystem  och två andra system (som yta för en del quests) (både fria och samfundet system.) (Vi har nån planet färdigbakad) Resten av systemen är upp till er att beskriva och forma. (Vissa regler kan förekomma så att det inte drar iväg till nått allt för fantasieggande..)

Vi har på förslag att för att något ska vara "fastställt" så ska det finnas ett bygge som hänvisar/knyter an till det som sägs (om inte det är rådslaget som totat ihop något till en utmaning...) Och att det måste in i Wikin med en länk till bygget som knyter an till det du beskriver.

Dvs du kan inte muta in en massa planeter baser företag händelser i dina MOC's  som andra måste ta hänsyn till utan att du bygger något som anknyter till dessa och att de länkas in i Wikin.

Man kan givetvis hitta på vilt men då kommer det betraktas som fyllehistorier/sägner/sagor eller rena missförstånd..

Vi har även spikat lite "trosövertygelser" /kyrkor /samfund och även spikat lite olika företag i olika grenar som vi kan använda oss av.

Det är kul att vi dragit igågn och det gäller att vi håller gämna steg...

Ohh.. försesten så glömde vi nämna i poängtrådarna att det finns "achievements" man kan nå  Både personliga och till falangens ära?  ;)

?

Sollan

Citat från: EpsilonEta skrivet 02 Juni 2014 kl. 15:16
Du kan ha fått en box när vi startar (du kan fortfarande bygga historiska händelser som när skeppet "landar" de första åkrarna osv) P.g.a det stora arbetet kommer inte porten (och övrig utrustning) fören senare. (när du känner att du vill ha en)
För att minska kostnaden får du en mindre port som inte tar lika mycket trafik (eftersom få ska till dig) och stora krigsskepp kommer inte igenom. Jag tror inte många pirater eller liknande skulle vilja plundra en så lågt utvecklad planet (finns inget att stjäla). Dessutom är så gott som alla portarna vaktade så ingen ska kunna komma över oanmäld i alla fall.

Det låter utmärkt!

Citat från: o0ger skrivet 02 Juni 2014 kl. 08:39
Ditt antagande är korrekt. Jag har också läst Ender's Game. Mycket bra bok. Den teknologin som beskrivs kommer även finnas i vårt rymdepos. Den kommer inte heta Ansibel dock.

Visst är den bra! Jag har just börjat läsa Enders Shadow, paralellhistorien från Beans perspektiv.

lingonfil

Citat från: mechamike skrivet 02 Juni 2014 kl. 16:22
Info från "Rådslaget"
[...]

Allting är alltid så uppstyrt med Lego-folk.

Like =)

Gideon

Citat från: lingonfil skrivet 02 Juni 2014 kl. 23:44
Fråga:
Jag funderar på att bygga upp min historia kring 3 st karaktärer. Är det klokt att regga dessa som tre separata sigfigs, eller bör jag försöka hålla mig till en huvudkaraktär och sedan "vänta till senare" för att introducera de andra?
I GoH och LoR har man en sigfig som representerar deltagaren. Men att ha välutvecklade sidokaraktärer utöver detta är en mycket bra idé, särskilt om man lägger mer energi på färre karaktärer så att de andra deltagarna känner igen dessa.

Jag skulle nog rekommendera att man håller sig till en huvudkarakär per deltagare även i detta projekt som då också de personliga poängen är knutna till, men jag vet inte om det kommer vara ett absolut krav från Rådslaget? Hänger väl ihop med hur man tänkt sig poängräkningen ska vara, per deltagare = forumanvändare eller per sigfig (som då teoretiskt skulle kunna vara flera).
Om man som jag rekommenderar endast tillåter en sigfig per spelare så bör det vara möjligt att byta huvudkaraktär om man är less på sin huvudkaraktär, men det bör kanske finnas vissa restriktioner/poängavdrag för att det inte ska bli för frekvent bytande?

Jag ser hur som helst absolut inget hinder att man utvecklar sin historia kring tre karaktärer, även om poängräkningen (som ändå förhoppningsvis inte blir det som ensamt styr spelet) är knuten till en sigfig.
Flickr   Instagram

Sollan

Jag vill bara kolla att det här stämmer med ramhistorien.

Atarias befolkning lämnade jorden för ca 150 år sedan. Då kan en jordbrukskultur vara etablerad och man lever inte i väntan på att "räddas"

Angelas föräldrar lagade radiosändaren (en vanlig?) och skickade meddelandet för tjugo år sedan. Nu får Angela meddelandet att hjälp är på väg. Det kommer ta ungefär ett år innan hjälpen kommer.

Det är ingen idé att svara eftersom hjälpen/kontakten kommer innan något svar kan komma fram. Eller kan det skeppet kontaktas när det närmar sig Ataria?

Efter drygt ett år kommer skeppet med direktkommunikationsenheten. Jag kan bygga det själv, men om det kommer ett skepp som någon annan byggt/har en historia kring vore det ju roligare.

Efter ytterligare några år kommer porten.

Det här ska bli kul!

Jag vill ju gärna vara med på spelets uppdrag och utmaningar. Är det möjligt först när jag har direktkomunikation och rymdskepp?

mechamike

Vissa utmaningar går att bygga utan port och rymdskepp..
?