Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Sci-Fi-motsvarighet till GoH

Startat av o0ger, 16 Maj 2014 kl. 09:04

Föregående ämne - Nästa ämne

EpsilonEta

Citat från: Roger Brickjet skrivet 31 Maj 2014 kl. 21:19
"Endast människor" står det i fig-tråden, räknas friends som utomjordingar eller människor?
Rådet har röstat och friends är inte tillåtet som sigfigs eller något annat.
Min karaktär i Bortom Sol är: <a href="http://www.swebrick.se/wiki/index.php?title=Louise_Tellarian_%28Bortom_Sol%29">Liiz </a>

Magnus den store

Citat från: EpsilonEta skrivet 01 Juni 2014 kl. 22:56
"Endast människor" står det i fig-tråden, räknas friends som utomjordingar eller människor?
Finns regelverket samlat någonstans?
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

EpsilonEta

Citat från: Magnus den store skrivet 01 Juni 2014 kl. 23:04
Citat från: EpsilonEta skrivet 01 Juni 2014 kl. 22:56
Finns regelverket samlat någonstans?
När vi har ett namn ska vi göra en wiki men ni får ha överseende så här i början, vi tyckte det var bättre att komma igång medan intresset var på top.
Min karaktär i Bortom Sol är: <a href="http://www.swebrick.se/wiki/index.php?title=Louise_Tellarian_%28Bortom_Sol%29">Liiz </a>

Cakeman

Jag sitter och spånar lite, minns inte hur det var med tidslinjen men vi har ju effekten av tidsdilatation att tänka på (http://sv.wikipedia.org/wiki/Tidsdilatation). Visst har vi sagt att det finns en drive som ger våra skepp t.ex 99,9% av ljusets hastighet vid färd. Det är inte så jobbigt då (trots allt) att åka iväg till andra system, förutsatt att du inte är så fäst vid nära och kära.

Ska du ta dig fram och tillbaka till Alpha Centauri från jorden och vi säger att det är fem ljusår dit och fem hem, ger tidsdilatationen att på vårt skepp som färdas med 99,9% av C har det bara gått 163 dagar. klart överkomligt och den där tidsminskningen för just den skeppsfarten är linjär, dvs en sträcka på 100 ljusår klaras av på 1630 färd-dagar.

Så lite beroende på de avstånd som existerar mellan våra bebodda planeter så kan ju handelsskepp, flyktingar eller andra dimpa ner i system i stort sett från en annan tid. Flyktingar från jorden fron det stora kriget kan beroende på avstånd dyka upp vid andra kolonier lite då och då, inte så mycket äldre än när de lämnade jorden.

EpsilonEta

Du har missförstått tidsdilatation. Jag ville inte ta upp det när vi diskuterade förut eftersom jag var rädd att skärma bort folk.

Att åka från Alpha Centauri tar 4 år men för passagerarna känns det mycket kortare beroende på hur fort det går.
Att åka i 100%c (vilket är omöjligt) känns det som ingen tid alla. vid 90%c känns det ungefär som halva tiden. Om man använde min "higgs-sköld" skulle man behöva ta hänsyn till sånt här men det skulle inte vara svårt eftersom man knappast skulle komma upp i mer än 90%c pga att massan ökar vid högre hastigheter (higgs-skölden skulle inte kunna motverka den effekten och det skulle bli trögare att öka snabbare). 
Allt man skulle behöva tänka på är att man färdas i 90% ljushastighet (om någon skulle bry sig att räkna ut restiden från avståndet). Och den upplevda restiden skulle vara halva tiden. Jag tror inte någon form av warp skulle vara lättare att förstå, och skulle nog också ge krångliga effekter om man skulle analysera det noga.

Sollan

Jag måste erkänna att jag inte lusläst alla poster här men när Anders I använde ordet ansibel antog jag att den hade samma funktion som ansibeln i Enders game.

Från wikimedia:
Substantiv[redigera]
ansibel
(science fiction) en (fiktiv) apparat, med vilken man kan överföra information snabbare än ljuset.

Den teknologin kanske inte är fastslaget att vi ska ha?

o0ger

Citat från: Sollan skrivet 02 Juni 2014 kl. 07:51
Jag måste erkänna att jag inte lusläst alla poster här men när Anders I använde ordet ansibel antog jag att den hade samma funktion som ansibeln i Enders game.

Från wikimedia:
Substantiv[redigera]
ansibel
(science fiction) en (fiktiv) apparat, med vilken man kan överföra information snabbare än ljuset.

Ditt antagande är korrekt. Jag har också läst Ender's Game. Mycket bra bok. Den teknologin som beskrivs kommer även finnas i vårt rymdepos. Den kommer inte heta Ansibel dock.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Cakeman

Citat från: EpsilonEta skrivet 01 Juni 2014 kl. 23:49
Du har missförstått tidsdilatation.

Mycket möjligt, men jag utläser inget i din post som motsäger min. Ja, vid 90% av c är upplevd tid för de som åker ungefär hälften av den tid som observatörer på planeterna upplever men vid 99,9% av c är den ytterligare minskad till vad jag angav ovan? (Förutsatt att formeln på wiki-sidan är korrekt, men den upprepas även på andra ställen på nätet.)

Det var inte nödvändigtvis själva poängen av mitt inlägg, utan det är detta: beroende på hur snabb sublight-travel som är möjligt blir själva portarna olika viktiga. Ju närmare c, desto mindre viktiga blir portarna. Jag har för mig, utan att läsa tillbaka, att vi spånade på möjlig hög sublight-hastighet för att transporterna inom systemen inte skulle ta för lång tid men det går fortfarande rätt bra om vi bara kommer upp i 30-50% av ljushastigheten, men helt plötsligt blir det väldigt jobbigt att ta sig längre sträckor utan portar (men också jobbigare att placera ut portarna, men det är vi väl ok med?). Bara att vi får fundera på hur snabbt vi säger att skepp kan färdas fritt. Jag är för en lägre procentandel av c typ 50%.

Gideon

Det verkar som om diskussionen kring tidsdilatation krånglats till lite här (eller bara jag som missförstått era inlägg?)
Enkelt uttryckt kan man väl säga att det tar den faktiska hastigheten för ett skepp att ta sig från punkt A till punkt B, oavsett om det tar 0,5 c eller 0,999 c.
Skillnaden ligger enbart i hur lång tiden upplevs för någon som färdas på skeppet. Om skeppet färdas nära ljushastigheten kommer tiden att gå mycket långsammare ombord än för någon som stannade hemma, vilket också blir mycket mer betydande ju närmare man kommer ljushastigheten (se grafen nedan). Så det är fullt möjligt att ett emigrantskepp som färdats flera hundra ljusår fortfarande är bemannat av sin ursprungliga besättning om skeppet kunnat färdas mycket nära ljushastigheten :)

Om jag har räknat rätt så blir det så att när man färdas i 86% av ljushastigheten så kommer tiden gå hälften så fort ombord på skeppet, en tredjedel så fort ombord om man åker i 94% av ljushastigheten och en fjärdedel så fort ombord redan när man närmar sig 96% av ljushastigheten.
Regionansvarig Gävle-Dala
Flickr   Instagram

Cakeman

Citat från: Gideon skrivet 02 Juni 2014 kl. 09:02
Det verkar som om diskussionen kring tidsdilatation krånglats till lite här (eller bara jag som missförstått era inlägg?)

Det är ett krångligt ämne ;D Jag tror vi alla säger samma sak egentligen. Utan att gå in på exakta siffror dock så menar jag att frågan är om vi vill ha det så att skeppen kommer fram med sin ursprungsbesättning eller vill vi ha generationsskepp/kryosömnsalternativ? Värdet av portarna ökar med det senare alternativet som jag ser det.

EpsilonEta

Jag tycker inte det är krångligt (läste relativitetsteori på universitet).
Jag säger igen det jag tycker du missförstår
Att åka från Alpha Centauri tar 4 år med ljusfart (4 ljusår). Alla på jorden och resten av universum ser att det tar raketen 4 år att komma fram. Men för passagerarna känns (och tar) det mycket kortare beroende på hur fort det går.

Nu har vi bestämt skala och systemen ligger som längst bort ca 10 ljusår. alltså sedan ljusfarts-drift uppfanns har man inte haft behov av kryosömn eller generationsskepp. (oavsätt tidsdilation). Det är bara "de första utvandrarna" (som AndersI tillhör) som rest långsammare. Vill du ha ett generationsskepp kan det varit privat finansierat och rest iväg utan kryosömn innan "de första utvandrarna"

Gideon

Det beror väl på hur snabba kolonisationsskeppen var? Kan tänka mig att de första iaf färdades så långsamt att tiden nästan gick "som vanligt" ombord, vilket innebar behov av generationsskepp/kryosömn?
Regionansvarig Gävle-Dala
Flickr   Instagram

EpsilonEta

Citat från: Sollan skrivet 02 Juni 2014 kl. 07:51

Från wikimedia:
Substantiv[redigera]
ansibel

Som sagt finns det "boxar" som har omedelbar kontakt med en tvilling. för koloniskeppen var denna tvilling på jorden och gick förlorad i krigen. alla "fria kolonier" har varit avskurna i ca 50 år.
Jag har två sätt att ge dej en ny box för direkt kommunikation men svaret som Ataria skulle få är detsamma. Det kommer ta ca 5 -10 år att få dit en port (så att man kan färdas direkt via rymdskepp). Tills dess tar det 2 år enkelresa i ljusfart (om jag placerar dig där jag tänkt)
Om meddelandet skickades (av Angeles föräldrar när hon var mycket ung) kan porten vara framme när spelet börjar.
Om du bara vill ha en box är det lättaste sättet att en ny kommer fyra år efter att de byggt en radiosändare. (två år att motta meddelande och två att skicka rymdskepp med en box ombord)

Det beror helt på hur du vill spela här. vill du ha en port eller vill du bara bygga i din lilla bubbla med enbart kommunikation?

EpsilonEta

Citat från: Gideon skrivet 02 Juni 2014 kl. 11:06
Det beror väl på hur snabba kolonisationsskeppen var? Kan tänka mig att de första iaf färdades så långsamt att tiden nästan gick "som vanligt" ombord, vilket innebar behov av generationsskepp/kryosömn?

Jag sa ju det ovan
CitatDet är bara "de första utvandrarna" (som AndersI tillhör) som rest långsammare.
de hade kryosömn. Vill man ha ett generationsskepp går det också att ordna men då spelar man i en liten "bubbla" utan att kunna delta i tävlingar mm.

Cakeman

Citat från: EpsilonEta skrivet 02 Juni 2014 kl. 11:03
Jag säger igen det jag tycker du missförstår

Ahh, jag ser nu att jag glömt skriva att det tar 163 dagar på skeppet i min post, då förstår jag att resten av mitt resonemang kan verka fel men jag har hela tiden varit med på att det för alla på planterna verkar ta minst lika många år som sträckan i ljusår för skeppet att komma fram. Jag ska vara noggrannare med vad jag själv skriver framöver, men diskussionen har ändå landat i det jag undrade - vi har inte behov av generationsskepp.