Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Sci-Fi-motsvarighet till GoH

Startat av o0ger, 16 Maj 2014 kl. 09:04

Föregående ämne - Nästa ämne

EpsilonEta

Citat från: lingonfil skrivet 26 Maj 2014 kl. 23:22
Citat från: Myko skrivet 26 Maj 2014 kl. 13:14
Jag tycker:

* Port eller tunnel. Det är en korridor som man färdas mycket snabbare i. Fördel: Man kan bli avbryten halvvägs igenom av pirater.
* Varje port går endast till en annan port.
* Transporten tar tid. Ingen materia bryts ner och byggs upp, för mycket metafysiska och filosofiska aspekter.
+1

Angående portalernas design så måste jag säga att jag definitvt föredrar en "portal max" eller en "boj" framför en "spegel" som man ska färdas igenom. Det grundar jag helt och hållet på med anledning av legomediet. "Spegeln" känns som en väldigt jobbig design att realisera i LEGO.

Ang. färgval.
Så förslår jag följande riktlinje.
Samfundet = klara färger. T ex kombinationer av vitt/ljusgrått + röd/blå/gul/lime/grön/rosa/orange/mm
Fria kolonierna= Mörkare och helst mindre klara färger. T ex mörkgrå/svart + tan/dark tan/mörkröd/mörkblå/lila/olive/sand blue/mm
Men som sagt är det riktlinjer, man får göra som man vill bara man hittar på ett hyffsat bra ursäkt.

Nu tycker jag att du är lite motsägelsefull. Du "likar" port/tunnel men vill inte resa genom en ring. Angående att bygga de i lego behövs ju bara ta en massa 44301 och 44302 (eventuellt dryga ut men något 1x4) så har du en portal.
Blixteffekterna kan fotoshoppas eftersom de bara behövs när skeppet går igenom och då behövs photoshop i alla fall för att kapa skeppet (om du inte bygger ett halvt skepp, fast då kan du använda några 59233pb01 runt skarven).

"portal-max" bilden ska föreställa ett stort kontainerskepp som precis bår igenom porten (namnet kommer av panamax http://en.wikipedia.org/wiki/Panamax som precis går igenom Panamakanalen)
Min karaktär i Bortom Sol är: <a href="http://www.swebrick.se/wiki/index.php?title=Louise_Tellarian_%28Bortom_Sol%29">Liiz </a>

o0ger

Jag håller med EpsilonEta, du behöver inte bygga en spegel. Portalen är inte en spegel. Det är bara ett hål.

Alltså så här tänker jag att det funkar:

Person 1, Person 2 och Person 3 ska demonstrera hur en portal funkar.

- Person 1 stannar kvar på "framsidan" av portalen, en meter från öppningen.
- Person 2 åker igenom portalen och stannar 1 meter på andra sidan.
- Nu kan person 1 och 2 titta på varandra och vinka. De upplever båda att de är två meter från varandra.
- Person 3 åker runt portalen och stannar en meter från portalens baksida.
- Person 3 kan inte se Person 2.
- Person 3 kan se Person 1 och upplever att Person 1 är två meter bort.
- Person 2 kan inte se Person 3.

Nu tänker vi att portalen helt plötsligt stängs av.

- Person 2 kan inte längre se någon alls.
- Person 1 och Person 3 kan se varandra och upplever båda att de är två meter från varandra.

Solklart?
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

EpsilonEta

Citat från: o0ger skrivet 27 Maj 2014 kl. 00:03
Jag håller med EpsilonEta, du behöver inte bygga en spegel. Portalen är inte en spegel. Det är bara ett hål.

Alltså så här tänker jag att det funkar:

Person 1, Person 2 och Person 3 ska demonstrera hur en portal funkar.
...
Solklart?
Så skulle det (nästan) funkat med min "vägg". Eftersom ljus inte har massa skulle man kunna se igenom (om det inte var en stargate yta)
Frågan är hur det går när porten plockar isär och skickar. Gör den det även för ljuset? (i så fall skulle person 3 inte se person 1 utan bara en svart vägg eftersom allt ljus åker till den andra porten). Är det bättre för spelet att man inte ser andra sidan fören man är där. Det går ju alltid att skicka bilder/data till navigationsutrustningen på skeppet (men de går ju inte alltid att lita på om man har med pirater att göra)
Min karaktär i Bortom Sol är: <a href="http://www.swebrick.se/wiki/index.php?title=Louise_Tellarian_%28Bortom_Sol%29">Liiz </a>

lingonfil

Citat från: EpsilonEta skrivet 26 Maj 2014 kl. 23:52
Nu tycker jag att du är lite motsägelsefull. Du "likar" port/tunnel men vill inte resa genom en ring. Angående att bygga de i lego behövs ju bara ta en massa 44301 och 44302 (eventuellt dryga ut men något 1x4) så har du en portal.
Blixteffekterna kan fotoshoppas eftersom de bara behövs när skeppet går igenom och då behövs photoshop i alla fall för att kapa skeppet (om du inte bygger ett halvt skepp, fast då kan du använda några 59233pb01 runt skarven).

"portal-max" bilden ska föreställa ett stort kontainerskepp som precis bår igenom porten (namnet kommer av panamax http://en.wikipedia.org/wiki/Panamax som precis går igenom Panamakanalen)

Jag likar att det är en tunnel man färdas genom och att inte skeppet sticker ut på andra sidan så att halva skeppet befinner sig i ena änden av universum och andra halvan på andra änden (vilket känns fel på något sätt).

Jag tycker att det känns "knäppt" att portalerna är som en dörr/fönster. Min bild av denna typ av rymdresande är att man fortfarande åker från punkt a till punkt b - bara att det går ohyggligt fort och att det eventuellt sker i något slags annat fysiskt plan än det som man vanligtivs befinner sig i. En hypersnabb rymdtunnel helt enkelt.

Det som är meckigt med en ring är få den att sväva i luften när man ska fota, det är en ganska jobbig och utrymmeskrävande design.  Den måste också vara tillräckligt stor för att få plats med skepp som har en anorlunda form (tänk typ en b-wing från star wars). Designen jag skulle föredra är att man ringar in området med "bojar". När alla bojar aktiveras så sker "hoppet". Eller att man har en större "boj" som projicerar ett fält bakom sig. Så alla skepp som befinner sig bakom "bojen" kan färdas genom portalen.

EpsilonEta

Citat från: lingonfil skrivet 27 Maj 2014 kl. 00:25
Jag likar att det är en tunnel man färdas genom och att inte skeppet sticker ut på andra sidan så att halva skeppet befinner sig i ena änden av universum och andra halvan på andra änden (vilket känns fel på något sätt).

Jag tycker att det känns "knäppt" att portalerna är som en dörr/fönster. Min bild av denna typ av rymdresande är att man fortfarande åker från punkt a till punkt b - bara att det går ohyggligt fort och att det eventuellt sker i något slags annat fysiskt plan än det som man vanligtivs befinner sig i. En hypersnabb rymdtunnel helt enkelt.
Har du inte spelat Portal? ;)

Citat från: lingonfil skrivet 27 Maj 2014 kl. 00:25
Det som är meckigt med en ring är få den att sväva i luften när man ska fota, det är en ganska jobbig och utrymmeskrävande design.  Den måste också vara tillräckligt stor för att få plats med skepp som har en anorlunda form (tänk typ en b-wing från star wars). Designen jag skulle föredra är att man ringar in området med "bojar". När alla bojar aktiveras så sker "hoppet". Eller att man har en större "boj" som projicerar ett fält bakom sig. Så alla skepp som befinner sig bakom "bojen" kan färdas genom portalen.
Det är väll svårt att fota rymdskepp över huvud taget (jag har inte försökt). Jag har inget emot teleportsystemet, båda fungerar  och ger olika möjligheter för handling. Men är det lättare att fota 10 -20 små skepp som trängs inom ett område och väntar på att "hoppet" ska göras.
Du kan ju alltid ställa ringen på golvet/bordet och inte ta med undre delen i bild.

mechamike

Det är meckigt att få till en ring som sväljer mitt SHIP kan jag konststera. . Bättre att man bygger en boj som skapar ett för ögat osynligt hål kring sig. Hålets diameter och förmåga att "ta emot"  antal skepp per yta beror på hur stor stark boj man använder.. jag är pro att resan sker i en korridor och tar tid. Moder natur ska jävlas lite o göra det lite minde perfekt. .
?

EpsilonEta

Citat från: mechamike skrivet 27 Maj 2014 kl. 00:43
Det är meckigt att få till en ring som sväljer mitt SHIP kan jag konststera. . Bättre att man bygger en boj som skapar ett för ögat osynligt hål kring sig. Hålets diameter och förmåga att "ta emot"  antal skepp per yta beror på hur stor stark boj man använder.. jag är pro att resan sker i en korridor och tar tid. Moder natur ska jävlas lite o göra det lite minde perfekt. .
För fotografering tror jag båda versionerna har svårigheter men jag byggde precis en ring i LDD med en diameter på ca 40 studs som kan göras ännu större om man vill.
Om man kör med att teleportera ett område runt en boj får man väl ingen tunnel.  Menar du att istället för ytterringen har man mittpunkten som plockar isär och skickar skeppen som kommer nära?

Jag tror att det är en relativt originell ide att färdas flera ljusår genom att långsamt glida/pressa genom en portal.  Att ett stort skepp sticker ut på andra sidan gör ju att man behöver små fighter skepp som skyddar en under resan. Det ger också en mycket tydlig förvarning att någon är på väg. Man kan till och med ta ut tull/skatt medan skeppet "färdas".

lingonfil

Citat från: EpsilonEta skrivet 27 Maj 2014 kl. 01:12
Jag tror att det är en relativt originell ide att färdas flera ljusår genom att långsamt glida/pressa genom en portal.  Att ett stort skepp sticker ut på andra sidan gör ju att man behöver små fighter skepp som skyddar en under resan. Det ger också en mycket tydlig förvarning att någon är på väg. Man kan till och med ta ut tull/skatt medan skeppet "färdas".

Jag har lite svårt att acceptera den bilden.
Om man sakta pressas genom portalen så förlorar man det "zappiga"i rymdresande. Att sakta glida igenom en portal tycker jag inte illustrerar att man transporteras i till andra sidan galaxen. Om man vill att det ska ta lite tid, så tycker jag att det är bättre att portalen behöver ladda upp sig. Vill man att andra sidan ska förvarnas så kan ju mottagande portal ladda upp sig simultant, och på så sätt förvarna att portalen håller på att användas.

Nåja man ska väl inte fastna för mycket i detta.

EpsilonEta

Citat från: lingonfil skrivet 27 Maj 2014 kl. 01:48
Nåja man ska väl inte fastna för mycket i detta.
Nä, de flesta tycks vara ok med ett-till-ett systemet vilket är den största parametern. Exakt hur man tar sig från den ena till den andra spelar kanske inte så stor roll (men det vore bra att vara konsekvent). Vi kan ju börja och se om det någonsin blir relevant för storyn hur man färdas. Många tycks också vara överens att även med portaler så tar det tid och ger köer. Om ingen tänkte bygga ett skepp är mitt i att färdas skulle vi behöva välja alls.
Någon föreslog ju en changera. När vi kommit igång kan man ju göra en tävling där alla får bygga och fotografera sin variant, kanske i lite olika skalor, (alla måste ju inte bygga SHIPs) och vi ser vad som funkar.

Roger Brickjet

Citat från: EpsilonEta skrivet 27 Maj 2014 kl. 01:12
[...]
Man kan till och med ta ut tull/skatt medan skeppet "färdas".
Och man får bara handla tax-free medan de mellersta 2/4 av skeppet passerar igenom ;) (Förlåt! Kunde inte låta bli...)

Gillar allt som skrivits i tråden hittills och jag är helt klart med när det drar igång, även om jag inte fattar allt ännu :)
Vet inte om jag verkligen läst allt men tycker att det ska vara både dyrt och energikrävande att färdas/skicka igenom portalerna...inget man gör för en söndagsutflykt. Tänker mig nog att det är så dyrt att det på båda sidor av en portal tom finns en depå eller station (lite som post-centralen i Firefly) där de som inte har råd att åka igenom själva, kan hämta sina varor.

Cakeman

Citat från: EpsilonEta skrivet 26 Maj 2014 kl. 12:19
På tal om att komma igång, det viktigaste nu borde vara att bestämma hur transportsystemet fungerar.
Jag skulle föredra en diskussion.  Det är inte så mycket som ska bestämmas och man kan välja varje individuellt
* Jump eller gate? Är det teleport eller en portal
* 1-1 (en-till-en), 1-m (en-till-många) eller 1-a (en-till-alla)
* Tar det tid att resa? Måste systemet laddas upp (vilket ger en kö och begränsade avgångar)?

Transportsystemet bygger på kommunikationssystemet enligt den påhittade historien. Jag tycker inte att kommunikationssystemet är "alltid på", dvs det behövs någon slags energitillförsel i båda ändarna för att det ska fungera. Samma sak med transporten, jag är inte för portaltanken utan mer en stargate-liknande transport/teleport med antingen en uppladdningstid före beroende på massa som transporteras eller en refraktärperiod efteråt. Således:

* Jump, dvs teleport.
* 1-1 (Rent fysiskt kanske vissa skepp inte passar in i alla portaler, vilket gör att det finns "farleder" som tillåter större transporter och kanske kräver omvägar av stora militära skepp eller transporter för att nå sin destination om ens möjligt)
* Resan tar lite tid, upplading/refraktär krävs. Det går inte att bli avbruten/stoppad halvvägs (vad alla känner till nu). Det kommer finnas köer på båda sidor och en ledningscentral, inte minst för att hindra krockar om skepp skulle försöka köra från båda sidorna samtidigt eller dyka upp precis framför ett skepp påväg in...

Alla försiktiga system kommer också ha ett extensivt tullsystem, eftersom ett enkelt sätt att invadera torde vara att i ett handelsskepp föra med sig en liten person-stor transportring som kan tas ner till planetytan och sedan bara låta soldater gå igenom i hemlighet tills stor mängd ansamlats. Borde det finnas någon anledning till att transportringarna hänger i rymden? Jag kan lätt se att de finns på planeterna annars, eller till och med i större skepp.

lingonfil

Citat från: Cakeman skrivet 27 Maj 2014 kl. 09:31
Borde det finnas någon anledning till att transportringarna hänger i rymden? Jag kan lätt se att de finns på planeterna annars, eller till och med i större skepp.

Håller med om att de inte nödvändigtvis behöver vara lokaliserade i rymden. Men för att transportera stora rymdskepp som svårligen landar på en planet så är det ju onekligen praktiskt att ha dem där. =) Man kan ju tänka sig att det finns tidiga/enkla versioner av portalerna som endast har kapacitet för små enmannakapslar. Dessa skulle ju kunna befinna sig på en planet eller en rymdstation.

Men jag motsätter mig lite idén man skulle ha portabla portaler (alltså inuti större skepp) eller att ett skepp har en "inbyggd" portal (typ en hyperdrive, eller warpdrive). Jag tycker det bryter lite mot 1-till-1 tanken som vi nog ändå har enats om. Vill man använda detta fantastiska revolutionerande sättet att färdas måste man helt enkelt vara tvungen att uppsöka en "station" för att göra det. Det öppnar upp för att portalerna blir ett maktmedel att slåss om/tulla/kontrollera/avlyssna/tjuvåka/sabotera/sluta avtal om. Tummar man på 1-till-1 eller den geografiska begränsningen så blir denna teknologi bara en framtidsteknologi som inte driver storyn, ungefär som laserkanoner. 

EpsilonEta

Citat från: Cakeman skrivet 27 Maj 2014 kl. 09:31
Alla försiktiga system kommer också ha ett extensivt tullsystem, eftersom ett enkelt sätt att invadera torde vara att i ett handelsskepp föra med sig en liten person-stor transportring som kan tas ner till planetytan och sedan bara låta soldater gå igenom i hemlighet tills stor mängd ansamlats. Borde det finnas någon anledning till att transportringarna hänger i rymden? Jag kan lätt se att de finns på planeterna annars, eller till och med i större skepp.
För det första förändrar det spelet riktigt mycket så då får alla säga sitt men som jag ser det så "hänger" de i rymden för att stora skepp (som alltid opererar i rymden) inte ska behöva landa. Det blir häller inget problem av olika atmosfärstryck mm men den största anledningen till att man inte har miniportar överallt (varför bygga en tunnel?) är för att tekniken är ny och svår att bygga smått. Det är också extremt dyrt att bygga ett port-par och hela samfundet tillsammans kanske producerar en eller två per år.
Din invasionsstyrka skulle även behöva kapa ett kraftverk eller koppla in sig  en stads elnät för att få den energi som skulle behövas. Slutligen, beroende på teknikval skulle det kunna vara helt omöjligt att frakta en port genom en port utan att tappa kontakten mellan paren.

Cakeman

Citat från: EpsilonEta skrivet 27 Maj 2014 kl. 10:24
Din invasionsstyrka skulle även behöva kapa ett kraftverk eller koppla in sig  en stads elnät för att få den energi som skulle behövas. Slutligen, beroende på teknikval skulle det kunna vara helt omöjligt att frakta en port genom en port utan att tappa kontakten mellan paren.

Det här är bra argument! Enorma energikrav öppnar för att det kan finnas personportar men att de är under kontroll av de som kontrollerar energiproduktionen dvs planetregeringen, energimängderna får vara så stora att de skulle uppmärksammas av någon med viss vaksamhet men de är defacto möjliga.

Vad gäller om det går att frakta en port genom en port - jag tycker det är ok så länge de byggs tillsammans och att det är en faktisk transport genom portarna. Är det dematerialisering, skicka som energi och materialisering vid ankomst så borde kopplingen brytas men som sagt, jag är för att det faktiskt går att transportera portar genom portar. Dessutom så är ju detta hinder inte ett hinder mot smyginvasionen. Har vi nästanljusfart så kommer ju en driven planetär säkerhetstjänst skicka skepp sub-ftl till andra planeter som förklädda handelsskepp, ok det tar 10-20 år men det kommer ju göras bara för att det kan vara bra att ha..

Om det bara är energikravet som hindrar kommer det dock öppnas möjligheten för att de allra största skeppen (the mothership!) kan ha personportar, som fortfarande är 1-1 till en annan personport någonstans som också kräver stora energimängder för att aktiveras. Det borde behövas energitillförsel på båda sidor av en portal för en överföring, annars är vi tillbaka i smygproblematiken med smugglade småportar.

torso

Citat från: o0ger skrivet 27 Maj 2014 kl. 00:03
- Person 1 stannar kvar på "framsidan" av portalen, en meter från öppningen.
- Person 2 åker igenom portalen och stannar 1 meter på andra sidan.
- Nu kan person 1 och 2 titta på varandra och vinka. De upplever båda att de är två meter från varandra.
- Person 3 åker runt portalen och stannar en meter från portalens baksida.
- Person 3 kan inte se Person 2.
- Person 3 kan se Person 1 och upplever att Person 1 är två meter bort.
- Person 2 kan inte se Person 3.

Vad händer om person 3 åker genom portalen åt fel håll? :P Portalen borde antingen vara dubbelsidig (två skepp kan åka åt olika håll samtidigt), eller ha en baksida. Baksidan kan aningen vara byggd eller uppstå när portalen är aktiv.

Med tanke på att atomer alltid vibrerar, kommer dessa att skickas flera gånger genom en sådan portal. Om det kostar energi att skicka igenom materia är det rimligt att det blir mer energieffektivt att frysa skepp (för att minska vibrationerna) innan de skickas igenom. Låt oss inte tala om gas och vätskor. Kanske tänker jag för mycket på detta, men en enkelriktad transportteknik känns betydligt mer rimlig.