Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Sci-Fi-motsvarighet till GoH

Startat av o0ger, 16 Maj 2014 kl. 09:04

Föregående ämne - Nästa ämne

mordatre

Jag tycker inte man ska köra på för stora växlar med poängen. Det är risk att man känner sig tvingad att slänga ihop byggen för att sin fraktion ska få poäng osv.  Å andra sidan har jag inte satt mig in i hur poängen i GOH fungerar heller. 
Vad som händer på en Legoträff stannar på en Legoträff.

o0ger

Citat från: Myko skrivet 20 Maj 2014 kl. 15:51
En galax är riktigt stor, det kan vara smart att vara försiktig med att kasta ur sig ord som galaktisk - å andra sidan är det långt mellan beboeliga planeter. Man behöver i och för sig inte vara jätterealistisk, men jag tycker vi lutat åt lite "hårdare" sci-fi än så länge.

Ja, man behöver inte börja med hela galaxen. Det kan fortfarande finnas enorma områden kvar att utforska och som kan öppnas upp senare.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

sweMezza

Hitta på ett riktigt namn innan det permanent blir "sf goh"... (för sent, kommer alltid att kallas det).

Det vore kul med ett system som uppmuntrar alla typer av byggare, inte bara de som bygger stort och ofta så det slutar med en liten samling spelare som bara bygger gigantiska skepp.

Teabox

Citat från: sweMezza skrivet 21 Maj 2014 kl. 12:28
Hitta på ett riktigt namn innan det permanent blir "sf goh"... (för sent, kommer alltid att kallas det).

Bra idé. Spottar ut lite förslag för att få bollen i rullning.

- Galaxens Hjältar
- Heroes of the Bricky Way
- Brick Commander
- BrickCraft (med risk att vi bli stämda av Blizzard :P)

Citat från: sweMezza skrivet 21 Maj 2014 kl. 12:28
Det vore kul med ett system som uppmuntrar alla typer av byggare, inte bara de som bygger stort och ofta så det slutar med en liten samling spelare som bara bygger gigantiska skepp.

Mmm, personligen kommer jag vilja bygga scener som utspelar sig på planeter och inuti skepp minst lika mycket som att bygga rymdskepp (om inte mer).

sweMezza

Kul! Gillar "Brick Commander". Spinner vidare:

- Bricks in Space
- Galaxy Brick
- Spacebricks
- Factions of Space/Universe

Lews

Citerar mig själv från sida 2 angående namnförslag nu när den diskussionen kommit igång.

Citat från: Lews skrivet 19 Maj 2014 kl. 23:35
Factions of Tucana? Tucana Dwarf är en av de mer isolerade galaxerna vilket kan göra hopp mellan olika galaxer omöjligt enligt den bestämda FTL-gränsen.
http://en.wikipedia.org/wiki/Tucana_Dwarf

o0ger

Citat från: Lews skrivet 21 Maj 2014 kl. 20:35
Citerar mig själv från sida 2 angående namnförslag nu när den diskussionen kommit igång.

Citat från: Lews skrivet 19 Maj 2014 kl. 23:35
Factions of Tucana? Tucana Dwarf är en av de mer isolerade galaxerna vilket kan göra hopp mellan olika galaxer omöjligt enligt den bestämda FTL-gränsen.
http://en.wikipedia.org/wiki/Tucana_Dwarf

Ok, fast det är väl en annan galax? Jag tycker det ska utspela sig i Vintergatan.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

o0ger

Citat från: Teabox skrivet 21 Maj 2014 kl. 18:06
Bra idé. Spottar ut lite förslag för att få bollen i rullning.

- Galaxens Hjältar
- Heroes of the Bricky Way
- Brick Commander
- BrickCraft (med risk att vi bli stämda av Blizzard :P)
Citat från: sweMezza skrivet 21 Maj 2014 kl. 20:26

- Bricks in Space
- Galaxy Brick
- Spacebricks

Hmm, här går våra åsikter isär. Jag hade tänkt mig något MYCKET mer seriöst. :) Faktiskt. Det är inte så lätt med namn. Jag vet. Men jag vill att det ska vara på allvar. Om jag ska engagera mig i storyn och bygga seriöst så vill jag inte att det ska vara fokus på "bricks" och syftningar till en massa franchiser.

Jag hade tänkt mig något lite mer poetiskt och episkt i stil med:

- Scattered Worlds
- Eternal Void
- Web Of Stars
- Fading Star
- Distant Sun

Eller liknande. Är det för grandiost? (alla namn är säkert redan tagna) Det gör inget om namnet antyder att det finns en story begravd långt ner under alltihop. Kanske någon orkar skriva ihop något nån gång. Kanske kan ett namn trigga någons fantasi eller föda en känsla.

Myko

Jag håller med o0ger här, 100%.

Lews

Citat från: o0ger skrivet 21 Maj 2014 kl. 20:57
Ok, fast det är väl en annan galax? Jag tycker det ska utspela sig i Vintergatan.

Ja det är en annan galax som ligger lite avsides från de andra. Vintergatan har visserligen många många fler solsystem än vårat, men jag tror att det blir lättare att hitta på egna saker om man börjar med en helt "tom" galax utan någon känd historia.
Fast tanken med emigrantskeppen var kanske att vårat solsystem dött och att man tvingats utanför det?

Odidoma

Citat från: Myko skrivet 21 Maj 2014 kl. 21:25
Jag håller med o0ger här, 100%.
jag håller med Myko här 100%

AndersI

Citat från: o0ger skrivet 21 Maj 2014 kl. 21:23

- Scattered Worlds
- Eternal Void
- Web Of Stars
- Fading Star
- Distant Sun

- Galactic Empire - the Beginning
- Scattered Worlds United
- In the Beginning was the Earth...

Eller varför inte på svenska...

- [Swebricks rymdsaga] Kapitel 1 - Utvandrarna, Kapitel 2 - Samfundet, Kapitel 3 - Den stora striden, Kapitel 4 - ???
- Fjärran världar
- Araina - Vintergatans erövring...
- Sången om den röda stjärnan
- När jag blundar ser jag ändå stjärnor
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

EpsilonEta

Citat från: sweMezza skrivet 21 Maj 2014 kl. 20:26

- Bricks in Space
- Galaxy Brick
- Spacebricks
på svenska:
- Block i Rymden
- Galaxens Bitar
- Rymdklossar
- Fraktioner av Rymden
;D

- Robotar & Rymdskepp (Dungeons & Dragons)
- I rymden kan ingen höra dig rassla

Nä, jag håller också med o0ger till 100%, ovan är för kul och eventuell inspiration.

Mer seriöst:
- Space Quest
- Exodus Earth
- Dawn  of Stars
Min karaktär i Bortom Sol är: <a href="http://www.swebrick.se/wiki/index.php?title=Louise_Tellarian_%28Bortom_Sol%29">Liiz </a>

Nextuz

Citat från: o0ger skrivet 21 Maj 2014 kl. 21:23

Hmm, här går våra åsikter isär. Jag hade tänkt mig något MYCKET mer seriöst. :) Faktiskt. Det är inte så lätt med namn. Jag vet. Men jag vill att det ska vara på allvar. Om jag ska engagera mig i storyn och bygga seriöst så vill jag inte att det ska vara fokus på "bricks" och syftningar till en massa franchiser.

Jag hade tänkt mig något lite mer poetiskt och episkt i stil med:

- Scattered Worlds
- Eternal Void
- Web Of Stars
- Fading Star
- Distant Sun

Eller liknande. Är det för grandiost? (alla namn är säkert redan tagna) Det gör inget om namnet antyder att det finns en story begravd långt ner under alltihop. Kanske någon orkar skriva ihop något nån gång. Kanske kan ett namn trigga någons fantasi eller föda en känsla.

Fading Sun lät otroligt bra...  Det kan ju just vara det som händer i vårt solsystem, Solen slocknar sakta.. och därför har andra delar koloniserats?

lingonfil

Citat från: Nextuz skrivet 21 Maj 2014 kl. 23:33
Fading Sun lät otroligt bra...  Det kan ju just vara det som händer i vårt solsystem, Solen slocknar sakta.. och därför har andra delar koloniserats?

Även om det är bra att ha ett namn snabbt innan "sci-fi GoH" fastnar så tror jag det är bra om namnet knyter an till storyn eller spelmekaniken. Jämför med "Guilds of Historica".  Så börja med spelmekaniken och storyn och låt namnet komma därifrån.

Om inte mitt förslag med flaggskepp blivit nedrustat så kunde namnet knutit an till det. Typ "Star Commanders" eller nåt sånt.

Det låter ju som den galaktiska unionen/samfundet/whatnot spelar en ganska avgörande roll i storyn. Så kanske spinna vidare på det? Typ "En Union av stjärnor",

Eller så kan man gå på spåret med fria kolonier kontra unionen, "De sista kolonierna", "Remnants of an empire"

Okej. Mina förslag var kanske lite fantasilösa. Men som sagt med en story i bakgrunden så finns det mer ramar att vara kreativ inom.