Lundgren's "Big Rig Shop" (Stora fordon/maskiner)

Startat av Lundgren, 07 April 2014 kl. 20:51

Föregående ämne - Nästa ämne

Lundgren

Jo jag har en stark kärlek för "grymma" lastbilar, har alltid haft det sedan min morfar körde T-Scania  :D

Håller ju på att bygga Andrea Grazi's Tow Truck http://www.swebrick.se/index.php?topic=6292.0 men jag har fler projekt i pipelinen.
Varav detta är ett utav dem. Denna truck kommer jag bygga i 2 exemplar, ett som synes i denna färgkombo och en i samma kombo som min Tow Truck altså svart röd och lbg.

Denna fantastiska MOC är altså designad utav Ingmar Spijkhoven och det finns altså ritningar att köpa på MOCPlans
http://mocplans.com/transportation/trucks-trailers/us-truck-t1-mkii.html

http://rebrickable.com/mocs/2legoornot2lego/us-truck-t1-mkii-with-instructions-us-truck-t1-revised

Trucken har stela axlar (individuella) med full fjädring, ackerman styrning osv osv.
XL motor för drivning och ett servo till styrningen.
PF lights både fram och bak!

Så här kommer lite bilder under byggets gång.

Bygget börjar med chassiet.

Servot på plats.

Fantastisk design på interiören, stolarna är bara början! ;)

Rikligt detaljerad motor!

Handskfack ja till och med dörrfack i dem öppningsbara dörrarna!

Storleksjämförelse.

Tow trucken och denna är NÄSTAN i samma skala.

Technic man för att ni skall få en bättre uppfattning om strl.

Kommande släp också en design utav Ingmar Spijkhoven.

Så funderar ni på att bygga er en lastbil utav Ingmar's instruktioner är det bara sluta fundera och göra slag i saken!
Underbara ritningar och mycket mycket kul kommer ni att ha under byggtiden!
Sen skadar det ju inte att den som sagt är RC så kidsen kan få leka med den sen! :D

Lundgren

Har klossat lite mer i kväll.
Saknar tyvärr 16 små bitar för att få den 100% klar... nån som ser?

Lundgren

Det är inte direkt små lastbilar det här  ;D

Med det kommande släpet kommer den bli upp emot 1.8 meter lång...

malmen

Första spontana tanken är "Jag vill också bygga dem!", riktigt imponerande lastbilar det där. Jag tror det får bli till att kolla vad för bitar man har hemma :>

andreas E

Snyggt. Det kräver en stor arbetsplats för att hålla på med så stora modeller.

Lundgren

@ malmen, jag kan bara säga kör på! Du kommer inte bli besviken!
La några ordrar till igår på BL, en till en svart version av denna och likaså en svart version utav Ingmars US Truck T2.

@ Andreas E, jo det går ju åt lite utrymme men man klarar sig gott på ett vanligt skrivbord som jag har. Bara man har sorterat bitarna bra!

janimakaj

Riktigt snyggt!! :D
Är den skalabyggd??  Ser ut att kunna va i storlek med mina två lastbilar :) alltid kul o se andra som bygger lastbilar :D
Unless you try, you will not know if it works! ;)

Lundgren

Ja jag älskar utseendet på longnose trucks! :)
Alla Ingmars kreationer är byggda i skala 1:17.5

Har du länkar till dina lastbilar? Mycket nyfiken!!

Som sagt rikligt detaljerade! T.o.m högtalare i dörrarna!

Har börjat räkna och sortera inför nästa truck bygge.

Sockerbit

Oj vilka snygga byggen med massor med detaljer. Kul att se ditt påssystem också  :)

janimakaj

ja amerikanska lastbilar är snygga, personligen föredrar ja skandinaviska lastbilsuppbyggnaden med 24 meter.. så kör på den typen ja..  ::) men som sagt riktigt maffig..

ska se om ja kan lägga upp en bild.. de länkar som finns gör den inte rättvis då de nu är ombyggda.. kör på skala 1:17 ungefär så skalamässigt är de lika.. kul! :)

janimakaj

detta är min flishugg.. en scania R730 helt egen designad :)
som sagt skala 1:17, drivning av 2 xl-motorer och styrning med en m-motor. släpet är tippbart. :)

Lundgren

Oh I like!!! Den har du verkligen fått till, när jag har lärt mig bygga så står en Scania högst upp på to do list! (Jag jobbar nämligen på det företaget så lite partisk är jag nog.)

Har du film på den?

Sorterandet inför truck no:2 är i full gång!

Lundgren

@ Sockerbit, hehe jo påssystemet funkar bra för mig! :) har dem flesta bitarna sorterade i fackväskor så jag tar bara det antalet bitar jag behöver till varje bygge och lägger i alla påsar.

Den röda trucken tror jag kommer få ett vanligt täckt skåpsläp medan den svarta kommer få dolly gooseneck trailern jag börjat med.
Den syns på dataskärmen i bakgrunden här. (Men då i svart färgsättning)

janimakaj

Se där ja, jo ja jobbar i en lastbil av de märket så  ;D mitt nya projekt är att bygga den bilen ja kör i verkligheten :)
Nej ja har ingen film på den.. men den kommer nog med på uppsalaeventet i höst så då kan du se den irl där :)

Ska bli kul o se när dina bilar ä klara :)

Lundgren

Ah, då har du en trevlig arbetsplats mao? ;)

Jaså nytt projekt säger du, har du påbörjat den än?
Isf upp med bilder, jag är jättenyfiken! :)
Om den inte är påbörjad så får du hojta till när du gör det!