Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Taillights (Transformer)

Startat av EpsilonEta, 21 Februari 2014 kl. 21:50

Föregående ämne - Nästa ämne

EpsilonEta

Här är en "liten" transformer jag gjorde till en tävling på youtube.
Tävlingsledaren är den kände lego-transformers (Legoformers) byggaren Chris Roach

Enligt reglerna skulle man hitta på (och bygga) sin egen transformer (inga existerande karaktärer).

Eftersom deadline för tävlingen är 31 mars fick jag bygga mindre än vanligt och inte vara lika noga med allting. Jag uppskattar att det tagit ca 20-30 timmar (tävlingen startade 1 januari).

Här är mitt bidrag: Taillights

Jag lägger in en länk till den färdiga videon när jag är klar med den.

Tack till shiftaltcmd för de tryckta bitarna.

Mitt första försök till stop motion. (Bra träning inför mina andra transformers.)

Jag testade också att bygga denna i LDD så vill ni kan ni ladda ner "instruktioner". (Det är tydligt att LDD inte är tänkt att bygga sprängskisser.)
Min karaktär i Bortom Sol är: <a href="http://www.swebrick.se/wiki/index.php?title=Louise_Tellarian_%28Bortom_Sol%29">Liiz </a>

janimakaj

Unless you try, you will not know if it works! ;)

Sockerbit

Riktigt snyggt och imponerande bygge. Bra film också.

beguiristain

Grymt bra igen! Och jag blir lika konfunderad varje gång, hur man kan få ihop ett sånt här bygge.... Måste vara en skruvad och halvgalen person till detta  :D
Imponerande!

EpsilonEta

Citat från: janimakaj skrivet 21 Februari 2014 kl. 22:04
Vart ju skitsnygg! :D
Tack

Citat från: Sockerbit skrivet 21 Februari 2014 kl. 22:16
Riktigt snyggt och imponerande bygge. Bra film också.
Tackar

Citat från: beguiristain skrivet 21 Februari 2014 kl. 22:19
Grymt bra igen! Och jag blir lika konfunderad varje gång, hur man kan få ihop ett sånt här bygge.... Måste vara en skruvad och halvgalen person till detta  :D
Imponerande!
Tack (tror jag):D .  "skruvad och halvgalen" ??? Jag vet inte ur min hjärna är kopplad men jag tycker det är kul att bygga dessa.
Min karaktär i Bortom Sol är: <a href="http://www.swebrick.se/wiki/index.php?title=Louise_Tellarian_%28Bortom_Sol%29">Liiz </a>

o0ger

Wow! Det här är så imponerande! Du lyckad även få till hyfsad rörlighet så du kan posera den. Verkligen snyggt och klurigt bygge!
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

EpsilonEta

Citat från: o0ger skrivet 21 Februari 2014 kl. 23:18
Wow! Det här är så imponerande! Du lyckad även få till hyfsad rörlighet så du kan posera den. Verkligen snyggt och klurigt bygge!
Tack.
Tyvärr har den (hon) samma problem som alla mina transformers. Friktionen räcker knappt för att hålla upp kroppen/leder men det syns inte på bilderna. Fast jag lyckades ta stop motion bilderna med bara två foton som krävde stöd.

Anders67

Imponerande och snyggt! Bra jobbat!

o0ger

Citat från: EpsilonEta skrivet 22 Februari 2014 kl. 10:09
Citat från: o0ger skrivet 21 Februari 2014 kl. 23:18
Tack.
Tyvärr har den (hon) samma problem som alla mina transformers. Friktionen räcker knappt för att hålla upp kroppen/leder men det syns inte på bilderna. Fast jag lyckades ta stop motion bilderna med bara två foton som krävde stöd.
Sålänge man har tillräckligt med friktion för att kunna ta foton så får man vara nöjd. Det är ju ingen som ska leka med den ;)
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

phastas

Gillar väldigt mycket att du fått en till en snygg bil som egentligen inte alls avslöjar vad som döljer sig under ytan.
Favorit bit? Stolarna som blir till fötter :)

Odidoma

Imponerande! Jag förstår inte heller hur du lyckas/vilket tänk som används under processen men du gör det väldigt bra!

Tie Fighter

Cool! När får du veta hur tävlingen gick?

marpe

Bra klurat. Får intrycket att det gäller att tillfälligt kunna förlänga mellanrummen mellan transformerns kroppssegment, så att bitarna inte hakar i varandra när man viker?
Och att bli av med mellanrummet ändläget bil och stabilisera i ändläge robot?

Häftig nisch du hittat! :)

Stigge72

Snygg både som bil och som robot.
Skall nog ta en titt på den där ldd-filen, och se om jag kan förstå hur det funkar. ;)

EpsilonEta

Citat från: Tie Fighter skrivet 22 Februari 2014 kl. 14:44
Cool! När får du veta hur tävlingen gick?
Först måste jag spela in min video (senast 31 mars) sedan är det röstning på youtube till 30 april.
Har ni ett youtube-konto kan ni rösta under april genom att lägga en kommentar i den presentationsvideo som Chris lägger upp när han fått in alla bidrag.

Citat från: marpe skrivet 22 Februari 2014 kl. 15:38
Bra klurat. Får intrycket att det gäller att tillfälligt kunna förlänga mellanrummen mellan transformerns kroppssegment, så att bitarna inte hakar i varandra när man viker?
Och att bli av med mellanrummet ändläget bil och stabilisera i ändläge robot?
Jag är mycket mer nöjd med bakdelen (som blir benen). Den byggde jag först och hade tänk till innan jag började. Det mesta görs med "enpunkts-rotationer" och allting transformerar utmärkt. Fronten blev mer "trial and error" för att bli klar i tid och jag tänjer nog på ledernas kopplingar. LDD håller inte med om alla mina tekniker (men det gäller nog många av mina byggen).
Eftersom jag börjar med bilen och bygger en robot "inuti" blir det sällan glapp i bilen men stabiliteten på roboten blir lidande. Jag har hört att vissa börjar med en transformerande robot och bygger en bil runtom. Det ger nog en stabilare robot men men inte lika snygg bil.

Citat
Häftig nisch du hittat! :)
Ja, jag är nog bland de bästa i värden på detta mycket smala område.