Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Nya bitar 2014

Startat av lindyhep, 03 November 2013 kl. 10:05

Föregående ämne - Nästa ämne

lindyhep

Då var det dags igen. Spekulationerna är igång har jag sett så nu kan ni samla dem här. 

Anders67

Härligt lindyhep, första biten ut på listan:
13965  1x3x3 reddish brown, återfinns i The Hobbit

tobiasax

Några nya bitar dyker upp i Parisian Restaurant.
Redogörelse hos The New Elementary.

Superkalle

Bra tråd.

Det finns en del nya bitar nämnda i LEGO Movie-tråden, samt i Paris-restaurangen tror jag. Om någon har lust och energi kan ju de kopieras hit också, så har vi allt samlat på ett ställe  :)

o0ger

Det kommer ett nytt fordon, Skoter (Vespa). Jag har sett den i rött och turkost.

2x2 round tile med hål i mitten. Hålets diameter är som en stud.

2x2 inverted dome.

1x2 plate med 3 st tänder.

Sen har vi det nya ball hinge-systemet i mindre version än det som finns sedan innan. Det saknas detaljer kring exakt vilka bitar som kommer och hur de kommer se ut. Jag har sett dem i LEGO Mixels och i Chima Legendary Beast.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Anders67

60593 1x2x3 i reddish brown i set  Parisian Restaurant

o0ger

Citat från: Anders67 skrivet 03 November 2013 kl. 13:11
60593 1x2x3 i reddish brown i set  Parisian Restaurant

Intressant! Jag saknade den när jag byggde Villa Midgård.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

o0ger

2x2x2/3 slope curved, finns i tan och dark blue i Parisian Restaurant.

o0ger

Det finns lite nya bitar på den här bilden: http://www.flickr.com/photos/tormentalous/10632432863/

En 1x1 round plate med lite skruvad "mjukglass" på toppen. Guld i det här settet.

En ny 1x1 grön växt.

En liten tiger.

o0ger

På den här bilden finns ännu en ny tand-bit. En 1x2 plate med 2 tänder som sticker rakt upp istället för studs.

Anders67

Citat från: o0ger skrivet 03 November 2013 kl. 20:00
Det finns lite nya bitar på den här bilden: http://www.flickr.com/photos/tormentalous/10632432863/
En 1x1 round plate med lite skruvad "mjukglass" på toppen. Guld i det här settet.
En ny 1x1 grön växt.

Trevliga bitar!

Wineyard

Citat från: o0ger skrivet 03 November 2013 kl. 17:20
2x2x2/3 slope curved, finns i tan och dark blue i Parisian Restaurant.
Och den kommer i lbg också i (dock med print/sticker)
Sen kommer
Citat från: Wineyard skrivet 30 Oktober 2013 kl. 02:31
[...] 6567c01 i vitt och 98283 i dark red.

o0ger

Okej, om vi inte bara pratar nya bitar i den här tråden utan även gamla bitar fast i nya färger så finns det ju en del att tillägga:

Tex 6064 i Bright Light Orange, på den här bilden.

Larry Lars

I tråden Ninjago 2014 resonerades det lite om en bit Teabox upptäckte på en bild.
Jag återanvänder helt enkelt mina teorier från den diskussionen.   :)

Citat från: Teabox skrivet 10 Oktober 2013 kl. 09:54
Ser en bit jag inte känner igen på den här bilden. Titta på den översta mörka killen. Hans farkost har en konstig bit på vingarna. Något som vid första anblicken ser ut som en 1x4 plate, men när man tittar närmre ser man att den är mer än så :)

Jodå. En ny bit måste det vara. Lite svårt att klura ut hur den är beskaffad dock. Min gissning är att den ser ut som ett "A" där "tak" och "mellanliggare" är något förstärkta tunna släta mellan två, helt eller delvis, beknoppade plates 1x4.

by THE BRICK TIME Team, on Flickr

Den går även att skönja på bilder av andra set. Undersidan syns på bilens vapenhållare i och översidan syns bland drakvingarna i . Det senare ser ut att innehålla åtminstone åtta stycken av dessa "A-plates".

Efter att ha studerat bilderna noga och funderat lite mer har jag nu kommit fram till att min bästa gissning skulle vara följande:

Tänk er gångjärnet 2429 fast med en fyra knoppars plate i varje ände istället för bara två. Lås nu vinkeln till 45 grader och tänk bort den runda led-delen. Biten har en tunn tvärslå med en förstärkning inåt vinkeln till. I själva vinkeln är det sedan samma tunna gods på en sorts "simhud" mellan de båda 1x4-plattorna. De båda platt-delarna har 4 knoppar var medan tvärslån är slät på ovansidan.

Med åtta bitar får du ett helt varv och kan lägga en stjärna med åtta ekrar om 2x4 knoppar vardera.

Ett välkommet tillskott om än något oväntat. Som jag ser det kan den lösa problemet med fula kantglipor från wedge-plates så fort det blandas in vinklade ytor.
Kolla gärna in mina byggen på Flickr!

Mattias

tycker jag ser en ny del i kofångaren på nya biltransportbilen i city med, kan de stämma ? :P