Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[MOC] The Bucephalus

Startat av o0ger, 27 September 2013 kl. 16:46

Föregående ämne - Nästa ämne

o0ger

Det är kul att läsa era åsikter. Kul att de flesta verkar gilla bygget.

Min idé var att få till en industriell look och enligt era kommentarer så verkar det som att jag har lyckats.

Jag hade ingen aning om att någon skulle hitta på SHIPtember i augusti. Det är en kul challenge som fyller nätet med SHIPs just nu. Tyvärr drunknar ju mitt bygge i alla dessa SHIPs. Men jag var ju tvungen att få det klart till Swebrick-eventet! ;)

Angående skalan så trodde jag att det var uppenbart att det inte rör sig minifig-skala. Men det kanske krävs ett förtydligande. Jag har inte tänkt ut en exakt skala, men man kanske kan tänka sig att en plupp mostvarar 5-6 meter.

Det var ibland frustrerande att försöka bli klar med det här skeppet. Jag har ett 20-tal olika WIP-modeller som jag byggt i LDD som jag inte blev nöjd med och fick backa. Men till slut så hamnar man i ett läge där man känner att nu måste jag bara bli klar annars kommer jag tröttna på det här!

Den absolut tråkigaste delen av bygget var att ta ut en part-list från LDD och kolla vilka bitar jag redan hade för att sedan skapa en wanted-list på BL. Där var det nära att jag gav upp! Den näst tråkigaste delen var tyvärr att bygga ihop den efter att jag hade fått hem alla delar. Det var inte alla lösningar som funkade lika bra i verkligheten som i LDD. Jag kan avslöja för dig Superkalle att 54093 tyvärr är lite buggig i LDD. I LDD kan man bygga längs med hela undersidan utan avbrott på den biten, men så var det inte riktigt IRL märkte jag.

Nåväl, det här är mitt första större bygge. Jag har mycket mer att lära mig. Jag kommer nog försöka bygga mer parallellt med riktiga bitar och LDD i framtiden för att försäkra mig om att lösningarna håller. En annan sak som är svår är hur mycket detaljer man ska klämma in och color blocking så att det ser trovärdigt ut. Det är en balansgång som man bara kan klara av med övning och mer övning. Jag hoppas att jag orkar bygga nåt sånt här stort snart igen, men just nu måste jag bara pusta ut lite! :)

Citat från: Skrytsson skrivet 28 September 2013 kl. 15:07
För mig sticker skeppet en del i ögonen, främst färgmässigt.

Men detaljrikedomen är hysterisk och de olika byggteknikerna imponerande. Att använda två stycken 54093 som "bas" för att få bra stadga är genialt.
Gult är fult! ;)  Men kul att du förstod hur lyckat det blev med två stycken 54093 som bas i detta bygge. Jag hade hoppats att någon skulle kommentera det :)

Citat från: Larry Lars skrivet 27 September 2013 kl. 16:58
Väldigt snyggt och mäktigt med spännande detaljer. Och så en kvalitet som ofta är lite svår att förklara, men som jag tycker är viktigt när det gäller den här typen av skepp. Att allt ser ut att sitta på rätt plats och ha rätt funktion så som den konstruerats och rullar ut från den fabrik som tillverkar bjässar som denna.

Bra jobbat!

Tack! Det är en sån sak som jag strävar efter som LEGO-byggare. Det är inte lätt att sätta fingret på hur man ska få till det, men ibland lyckas man.

Jag hade tänkt mig mycket mer gult och inte lika brokigt från början, men då hade det nog inte känts lika industriellt.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

o0ger

Jag har uppdaterat orginalposten så att man kan klicka på bilderna. Gör ni det kommer ni till min photostream på Flickr och där kan ni titta på bilderna i orginalstorlek. Där finns en bonusbild också! :)

(finns även en länk till mitt Flickr-konto i min signatur här nedan)
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Tobbe Arnesson

Mycket snyggt! Hatten av!

Jag tycker inte färgerna sticker alls, däremot "ploppar" det gula ut ganska bra från det korta skärpedjupet, så jag gissar kommentaren från Skrytsson inte står sig IRL.
Blogg: Robotkampen

Jonsson

Ruskigt snyggt! Gillar verkligen färgschemat och alla fina snot-lösningar!
Om det ändå kunde bli en träff i norra Sverige så man kunde få se byggen som dessa live någon gång! :)

o0ger

Citat från: Tobbe Arnesson skrivet 02 Oktober 2013 kl. 13:51
Mycket snyggt! Hatten av!

Jag tycker inte färgerna sticker alls, däremot "ploppar" det gula ut ganska bra från det korta skärpedjupet, så jag gissar kommentaren från Skrytsson inte står sig IRL.

Tack!

Det var svårt att fotografera den här. Jag tog bilden i köket i dagsljus. Du får gärna lära mig hur jag borde ha gjort med skärpedjup och sånt där som jag inte har någon koll på. Jag har en Cannon EOS 500D så jag borde kunna ställa in det mesta på den.

o0ger

Citat från: Jonsson skrivet 03 Oktober 2013 kl. 18:53
Ruskigt snyggt! Gillar verkligen färgschemat och alla fina snot-lösningar!
Om det ändå kunde bli en träff i norra Sverige så man kunde få se byggen som dessa live någon gång! :)

Tack tack, kul att du gillar bygget! Men om ni hade en träff i norra Sverige så skulle ju jag behöva ta mig dit på nåt sätt istället ;)

Kanske kan mötas halvvägs? Se till att någon ordnar en träff i de norra trakterna. Vart är halvvägs? Om någon från Stockholm åker på en sån träff så skulle jag kunna skicka med mitt bygge, om jag inte kan åka själv.

Tobbe Arnesson

Citat från: o0ger skrivet 03 Oktober 2013 kl. 22:00Du får gärna lära mig hur jag borde ha gjort med skärpedjup och sånt där som jag inte har någon koll på.

Jag tycker det var ett bra skärpedjup, det bidrar till att ge skeppet storlek. Fast det gör också att det gula "sticker" ut mer från de delar som är oskarpa. Därmed teorin om anledningen till Skrytssons upplevelse av färgerna.

Vill du lära dig mer om skärpedjup slår du över kameran till bildläget "Av" och testar dig fram mellan de olika värdena. Det är storleken på objektivets bländare som ändras. Personligen plåtar jag nästan uteslutande i det kameraläget, skärpedjupet är vanligen den största variabeln för en bilds utseende.
Blogg: Robotkampen

Cakeman

Jättesnyggt. Extra roligt med civila skepp, som du säger är ju de militära bra mycket vanligare. Många trevliga detaljer och en färgskala som direkt för tankarna till industri. Synd att jag inte får se det irl :)

Roger Brickjet

Grymt snyggt! Känns för mig väldigt mycket Chris Foss och John Berkey! Hade en Foss-bok som barn som det bläddrades flitigt i medan jag försökte rita något liknande :) Det ska bli spännande att titta närmare på den här.

o0ger

:) både Chris Foss och John Berkey är stora idoler.

Rallare

Ditt bygge är klart och jag kan inte fatta att det är så coolt. Angående skalan tänker jag mig att en X-wing skulle kunna landa på dem främre landningsplattorna med det menar jag att det får plats ca. 4 personer på en plupp.

o0ger

Citat från: Rallare skrivet 08 Oktober 2013 kl. 14:23
Ditt bygge är klart och jag kan inte fatta att det är så coolt. Angående skalan tänker jag mig att en X-wing skulle kunna landa på dem främre landningsplattorna med det menar jag att det får plats ca. 4 personer på en plupp.

Wow! Kul att du gillar det så mycket! Din uppskattning av skalan kan nog stämma med vad jag har tänkt mig.

o0ger

Ber om ursäkt att jag uppväcker denna tråd från de döda, men jag kom på att jag har ju inte lagt upp LDD-filen. Jag började ju som sagt med att bygga hela det här skeppet i LDD först. Sen beställde jag alla bitar som jag inte redan hade.

Här är filen in all it's glory.

mechamike

?

o0ger

Lite "Behind the scenes"

Här är lite bilder från olika iterationer av det här skeppet. Den första bilden är från 20/11 2012 (!)

Går det till så här när ni bygger oftast också eller?