Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

[MOC] The Bucephalus

Startat av o0ger, 27 September 2013 kl. 16:46

Föregående ämne - Nästa ämne

o0ger

Planetary Resources Mining Rig, "The Bucephalus"

Detta skepp används för gruvdrift av asteroider. 4 laserstrålar smälter asteroiden och gasen som bildas fraktas tillbaka till skeppet med traktorstrålar som bildar en tunnel runt laserstrålen.

20 drönare tar hand om mindre asteroider och skräp.

En del råvaror som utvinns återanvänds i skeppet, men det mesta lagras i behållare på skeppets utsida. Dessa behållare töms med jämna mellanrum av fraktskepp som sedan tar lasten till närmaste rymdstation.

De flesta skador som uppstår på drönare och andra skepp kan lagas i den stora service-hangaren mitt på skeppet.

Bucephalus är ca 108 pluppar långt (med antenner). Det består av ca 3800 bitar and väger ca 3 kg.

Jag började bygga det här skeppet i LDD i september förra året. Min tanke var från början att bygga ett stort skepp. Men jag ville inte bygga ett krigsskepp, utan ett civilt skepp. Det blev "LEGO City Gruvan goes to space". Jag har försökt använda ungefär samma färger och några av bitarna från gruvtemat förra året. Jag hade en idé om en form, och sen satt jag och lekte lite med stora bitar i LDD. Allting lossnade när jag placerade två st 54093 mot varandra. Sen började jag bara bygga runt dem.

Jag ska ta med detta till Norrköping. Ni måste lova att ni inte petar på det bara. För då faller det i tusen bitar ;)
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Anders67

Ooowwhh, snyggt, den ser jag fram emot att se live i Norrköping!
Deltar i CB Blue Harvest och CB Castonien

Larry Lars

Väldigt snyggt och mäktigt med spännande detaljer. Och så en kvalitet som ofta är lite svår att förklara, men som jag tycker är viktigt när det gäller den här typen av skepp. Att allt ser ut att sitta på rätt plats och ha rätt funktion så som den konstruerats och rullar ut från den fabrik som tillverkar bjässar som denna.

Bra jobbat!
Kolla gärna in mina byggen på Flickr!

dalle

Riktigt bra på alla sätt.
Ögongodis. :-)

jalex

Snyggt och detaljrikt! Gillar verkligen första bilden!
Mina MOCs på Flickr, Instagram, Twitter

Illuwatar

Den var riktigt snygg! Många fina detaljer och skön färgsättning.
Inget är omöjligt - det omöjliga tar bara mer tid...
http://www.illuwatar.se

AndersI

Tjusigt och detaljrikt! Det som är svårt att få grepp om är skalan - en del av detaljeringen ("tankarna") får mig att tänka på en miniubåt för två-tre personer, medan andra ("trampolinen" på tredje bilden) känns som om de skulle rymma en X-Wing, eller ännu större...
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

42Hz

//Harri

Jesperallen

Mkt trevligt att se på.  :)
Också nyfiken på skalan

swestar

Mina Egna Byggen flickr
Instagram

Skrytsson

För mig sticker skeppet en del i ögonen, främst färgmässigt.

Men detaljrikedomen är hysterisk och de olika byggteknikerna imponerande. Att använda två stycken 54093 som "bas" för att få bra stadga är genialt.

Teabox

Gillar den. Ska bli kul att få se den i Norrköping :)

Majkel

Det blev lika Snyggt som smygtittarna har indikerat! Jag gillar färgskalan, framförallt med kopplingen till city-gruvan. Ser fram mot att se den i Norrköping!

Joge

Väldigt detaljrikt bygge...och snyggt naturligtvis :)

Gideon

Riktigt läckert bygge! Trots alla snygga SHIPs som kommer ut nu under SHIPtember så är detta nog ett av de bättre jag har sett :)
Ser fram emot att få kika på det i verkligheten!
Regionansvarig Gävle-Dala
Flickr   Instagram