Diskussion om purism

Startat av andreaseldh, 03 September 2013 kl. 22:28

Föregående ämne - Nästa ämne

marpe

Citat från: byStfn skrivet 01 Februari 2021 kl. 20:01
Citat från: marpe skrivet 01 Februari 2021 kl. 19:37
Citat från: o0ger skrivet 01 Februari 2021 kl. 16:30
Citat från: marpe skrivet 01 Februari 2021 kl. 16:24
Ja Skrytsson gjorde Strindberg med hjälp suddgummitekniken. Jag minns det som om det var igår och inte 2012.

Du återkom aldrig med någon rapport dock ;)
Jag har skrivit 3 olika svar faktiskt, men ändrat  :)mig innan jag postat dem. Jag behöver grunna lite till.  :)

9 år till? :P
Ja definitivt.  :D Det är väl inte nån lång tid när det gäller en så här viktig fråga. Mindre viktiga frågor har tagit längre tid.

Exempel. "Meningen med livet" tog 7.5 miljoner år att räkna ut för datorn Djupa Tanken (Liftarens guide till galaxen). Om en sådan skruttfråga får ta 7.5 miljoner år, så bör purismfrågan ovan få ta minst det dubbla.  :D

Anders67

Och rtesultatet blir 19
Deltar i CB Blue Harvest och CB Castonien

Magnus den store

Citat från: o0ger skrivet 01 Februari 2021 kl. 13:35
Jag återuppväcker den här tråden. Vet inte om det är rätt tråd, men jag ville bara kolla vad ni anser om en grej:

- Är det okej at ta bort tryck på bitar?

Jag såg att Djokson hade tagit bort trycket på en Chima-speedor och frågade hur han hade gjort. Han hade använt ett suddgummi. Jag testade själv på en Speedor och det funkar faktiskt. Det tog en stund med mycken gnuggande.

Det är relativt utifrån dina värderingar. Om du tycker att det är okej, så är det okej. Jag skulle vilja vända på frågan: Är det okej att trycka på Lego-bitar? Här anar jag viss dubbelmoral hos gemenskapen, för det verkar vara betydligt mer accepterat i föreningen. Se bifogad bild.

Jag tar regelbundet bort tryck eller delar av tryck, och jag använder två metoder. Ena är med radergummi, som är förhållandevis skonsamt mot ytan, även om det kan lämna en tunn gummihinna som är svår att få bort. Andra är isopropanol som sliter både kemiskt och mekaniskt på ytan när man måste gnugga med någon form av verktyg. Dock enklare vid finlir.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

andreaseldh

Ger ingen åsikt i frågan (främst för att jag inte har funderat tillräckligt) utan vill istället bolla en fråga jag har:

• Kan samtliga bitar i aktuell produktion med tryck, även köpas utan tryck på Bricks & Pieces?

Wolcker

Ja o0ger det är helt okej =)

Nu är frågan avklarad så nu kan vi bygga mer LEGO ^^
Flickr Wolcker
Hemsida Wolcker.com
Instagram  Wolcker

byStfn

Citat från: andreaseldh skrivet 01 Februari 2021 kl. 23:25
Kan samtliga bitar i aktuell produktion med tryck, även köpas utan tryck på Bricks & Pieces?

Nej. Lego har mig veterligen aldrig erbjudit otryckta bitar samtidigt som en ny tryckt bit introducerats. Bra idé dock.

Joacim

Nextuz

Citat från: Joacim skrivet 04 Februari 2021 kl. 14:01
Citat från: Anders67 skrivet 01 Februari 2021 kl. 21:14
Och rtesultatet blir 19

Blir väl 42? :o :o

Ja i den sagan ja.. Men svaret om purism blir säker 19 som Anders säger :P

Joacim

Aah tänkte inte på det...🤣

Anders67

Emma

Då var det dags att dra upp den här tråden igen...

Hoses är ju böjbara. Men hur mycket får man tvinga en hose att böja sig? Får jag utsätta en hose för värme för att den ska stanna kvar i den tvingade böjningen?

Klart man får, men hur långt ifrån purism är det? Är det lika illa som använda trasiga bitar?

Jag vill ha en skarp sväng, inte en båge.

Region Mitten

Gideon

Hård böj är nog snäppet snällare på purist-skalan än att klippa slangen till rätt längd i alla fall? ;)
Regionansvarig Gävle-Dala
Flickr   Instagram

Anders67

Intressant, hur hård böj tillåts eller vilken är minsta tillåtna radie? Svaret måste ju vara samma radie som i en stud-eller hur! 🤪😜

Eller hur varmt får man utsätta LEGO för innan det blir utanför skalan 156 grader celsius säger jag

CopMike

Citat från: Gideon skrivet 20 Maj 2022 kl. 14:10
Hård böj är nog snäppet snällare på purist-skalan än att klippa slangen till rätt längd i alla fall? ;)
Lego klipper ju sina slangar i rätt längd så den är väl inte så himla osnäll :-\?

Ett tips är att föra in en ståltråd, böja slangen som du vill och låta den vara ett tag. Därefter ta ur tråden och då tror jag slangen har fått en jämn och fin båge utan värme! Eller så väntar du till det blir högsommarvarmt, sätter dig i något inglasat rum för då får du "naturlig" värme som inte går av för hackor ;D! Eller lägger den på hatthyllan i bilen under samma sommardag!

matgri

Tycker nog att man för böja hur mycket man vill.
Men att lägga in en ståltråd i slangen låter som en bra idé för att slippa att slangen knäcks.