Diskussion om purism

Startat av andreaseldh, 03 September 2013 kl. 22:28

Föregående ämne - Nästa ämne

Skafte

Visst skapade Skrytson "custom" minifighuvuden med hjälp av suddgummi? Ta bort lite skägg eller ärr eller vad nu kan vara extra i ansikten för att få det mer likt en förlaga. Är det mer eller mindre puristiskt än att sätta fast hemgjorda klistermärken? Gråskalan är mångfacetterad!

o0ger

Citat från: byStfn skrivet 01 Februari 2021 kl. 15:21
För mig så är Legobyggandet en konstyttring styrt av materialet vi har att tillgå. Om o0ger skulle bygga 100% puristiskt (och "legalt"?) så skulle vi kanhända inte haft den o0ger vi har och älskar idag och detsamma gäller många i vårt community. Diskussionerna om purism är för mig helt ointressanta då det är som att försöka följa ett manifest som ingen skrivit :D Och framförallt så tar det inte hobbyn och konstformen vidare det minsta.

Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

byStfn

Citat från: Skafte skrivet 01 Februari 2021 kl. 15:22
Visst skapade Skrytson "custom" minifighuvuden med hjälp av suddgummi? Ta bort lite skägg eller ärr eller vad nu kan vara extra i ansikten för att få det mer likt en förlaga. Är det mer eller mindre puristiskt än att sätta fast hemgjorda klistermärken? Gråskalan är mångfacetterad!

Det verkar ju vara så att ganska många är överens att så länge det går att återställa allting som det var tänkt så är det okej. Dvs stickers är okej att klistra hejvilt eftersom du kan ta bort de från bitarna. Ett tanke-experiment slår mig: Om jag använder en officiell sticker för att hålla ihop två bitar som normalt inte skulle sitta ihop - är det puristiskt då? Det är inte en legal teknik men det är 100% LEGO :P

o0ger

Citat från: byStfn skrivet 01 Februari 2021 kl. 15:39
Det verkar ju vara så att ganska många är överens att så länge det går att återställa allting som det var tänkt så är det okej. Dvs stickers är okej att klistra hejvilt eftersom du kan ta bort de från bitarna. Ett tanke-experiment slår mig: Om jag använder en officiell sticker för att hålla ihop två bitar som normalt inte skulle sitta ihop - är det puristiskt då? Det är inte en legal teknik men det är 100% LEGO :P

Det har mer med byggteknik att göra tycker jag. Då är frågan mer om det är ett "legalt" bygge än om det är ett "puristiskt" bygge.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Emma

Fast icke-existerande färger är ju de facto icke existerande och går således inte att bygga med :)

Jag tänkte på digitala byggen.
Region Mitten

byStfn

Citat från: Emma skrivet 01 Februari 2021 kl. 15:49
Fast icke-existerande färger är ju de facto icke existerande och går således inte att bygga med :)

Fast ett digitalt bygge är ju aldrig ett LEGO-bygge utan en representation av ett LEGO-bygge. Eftersom vissa tävlingar inte godtar digitala byggen så torde ett digitalt bygge per definition vara icke-puristiskt.. eller? :D

Myko

Citat från: byStfn skrivet 01 Februari 2021 kl. 15:39

Tejp är en custom sticker.

marpe

Citat från: Skafte skrivet 01 Februari 2021 kl. 15:22
Ja Skrytsson gjorde Strindberg med hjälp suddgummitekniken. Jag minns det som om det var igår och inte 2012.

https://www.swebrick.se/index.php?topic=3826.msg65019#msg65019

o0ger

Citat från: marpe skrivet 01 Februari 2021 kl. 16:24
Ja Skrytsson gjorde Strindberg med hjälp suddgummitekniken. Jag minns det som om det var igår och inte 2012.

Du återkom aldrig med någon rapport dock ;)

Emma

Citat från: byStfn skrivet 01 Februari 2021 kl. 15:57
Citat från: Emma skrivet 01 Februari 2021 kl. 15:49

Fast ett digitalt bygge är ju aldrig ett LEGO-bygge utan en representation av ett LEGO-bygge. Eftersom vissa tävlingar inte godtar digitala byggen så torde ett digitalt bygge per definition vara icke-puristiskt.. eller? :D

Du tänker så! Ja, det låter rimligt.
Region Mitten

byStfn

De puristiska sveken glöms långsamt :P

Record

Citat från: byStfn skrivet 01 Februari 2021 kl. 16:42

De puristiska sveken glöms långsamt :P

Å då hade ändå Strindberg varit död i 100år.. :P
Friskt satsat, hälften vunnet..

marpe

Citat från: o0ger skrivet 01 Februari 2021 kl. 16:30

Jag har skrivit 3 olika svar faktiskt, men ändrat  :)mig innan jag postat dem. Jag behöver grunna lite till.  :)

byStfn

Citat från: marpe skrivet 01 Februari 2021 kl. 19:37
Citat från: o0ger skrivet 01 Februari 2021 kl. 16:30

Jag har skrivit 3 olika svar faktiskt, men ändrat  :)mig innan jag postat dem. Jag behöver grunna lite till.  :)

9 år till? :P

Anders67

Purism är a never ending story 🥰 jag får uppdatera min scala den har ju inte alls med suddigumstekniken, sedan finns väl det där kemiska acrylglansen som också tar bort repor det borde väl också vara en typ av påverkan även om det blir till det bättre! 😃
Deltar i CB Blue Harvest och CB Castonien