Nya bitar i LDD

Startat av o0ger, 30 Augusti 2013 kl. 09:53

Föregående ämne - Nästa ämne

andreaseldh

Citat från: andreaseldh skrivet 07 April 2016 kl. 10:13
Jag har den senaste versionen. Varför kan jag inte se dessa bitar?

Citat från: Teabox skrivet 07 April 2016 kl. 12:04
Är du i Extended mode?

Nej, jag kör i Normal eller vad den heter.

o0ger

Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

andreaseldh

Citat från: o0ger skrivet 07 April 2016 kl. 18:39
Testa extended mode

Då hittade jag bitarna 18677, 22890 och 18649. Och med hjälp av Decoration Tool kunde jag tapetsera en 3010 med Batman-mönstret.

Jag har råkat ut för samma sak tidigare med tåghjul, frågan är alltså en mycket gammal och obesvarad: Varför finns det fler bitar i Extended Mode?

Myko

Vad tror du "extended" betyder?

andreaseldh

Citat från: Myko skrivet 07 April 2016 kl. 19:18
Vad tror du "extended" betyder?

Ungefär som att hjulen är extrautrustning på bilen alltså?

o0ger

Citat från: andreaseldh link=topic=5660.msg195420#msg195420
Jag har råkat ut för samma sak tidigare med tåghjul, frågan är alltså en mycket gammal och obesvarad: Varför finns det fler bitar i Extended Mode?

Jag tycker snarare frågan är: "varför finns extended mode?"
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

AndersI

Det är väl en kvarleva från när man kunde beställa bitarna till sitt bygge direkt inifrån LDD. Då fanns bara bitar som var i aktiv produktion (och lager?), i de färger som faktiskt producerats.

Många AFOLs ville kunna bygga i LDD med alla bitar som någonsin producerats, och Extended mode infördes, men innehöll då inte heller någon kontroll av att färgen existerat för just den biten.
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

Superkalle

Det är precis som Anders skriver.

Notera också att efter att DesignByMe försvann, så försvann också kontrollen av att bitarna i Normal mode faktiskt tillverkats tillverkats i alla de färger som finns där. Man verkar har tagit någon slags intern databaslista med färg/bit-kombinationer, och det har även slunkit med bitar som mig veterligen aldrig nått ut på marknaden. Så var försiktig med att lita på att alla färg/bitkombinationer i Normal mode finns. Skulle gissa att 90% av färg/bit kombinationerna är OK, resten inte.

o0ger

Vet inte om ni märkte det, men det har kommit en ny bit i LDD. Om man blinkar när man startar programmet så ser man det inte. Uppdateringen kom 10/2. Det har bara lagts till en ny bit:

22604 Brick, Modified 1 x 1 with Studs on 2 Sides, Adjacent

CopMike

Citat från: o0ger skrivet 16 Februari 2017 kl. 16:20
22604 Brick, Modified 1 x 1 with Studs on 2 Sides, Adjacent
Perfekt, tack för tipset!

Hassel

Finns det någon dokumentation för att Developer Mode? Jag vet hur man aktiverar det och de mest grundläggande som att slå av kollisionsdetektion, vilket är väldigt bra att kunna ibland. Men de bör ju finnas fler användbara finesser?  :)

o0ger

Citat från: Hassel skrivet 16 Februari 2017 kl. 20:10
Finns det någon dokumentation för att Developer Mode? Jag vet hur man aktiverar det och de mest grundläggande som att slå av kollisionsdetektion, vilket är väldigt bra att kunna ibland. Men de bör ju finnas fler användbara finesser?  :)

Jag vet inte något om det. Fråga Superkalle är mitt tips. Eller fråga på Eurobricks.

Nextuz

Citat från: Hassel skrivet 16 Februari 2017 kl. 20:10

Detta är från 2013 så det kanske inte fungerar i nuvarande version.
http://ldd.wikia.com/wiki/Developer_Mode