Tävling: Bygg en Borg på max 8x8

Startat av Nextuz, 27 Mars 2013 kl. 17:38

Föregående ämne - Nästa ämne

Gideon

Citat från: Majkel skrivet 29 Mars 2013 kl. 23:37
Härligt, detta är jag sugen på. Jag åker västerut för att studera borgbygge i minifigskala! Och lagom tills jag kommer hem borde en BL-order med mycket grått vara här hos mig.
Vem är det som säger att man måste ha mycket grått för att bygga en borg?
Regionansvarig Gävle-Dala
Flickr   Instagram

lindyhep

Citat från: Gideon skrivet 30 Mars 2013 kl. 00:04
Härligt, detta är jag sugen på. Jag åker västerut för att studera borgbygge i minifigskala! Och lagom tills jag kommer hem borde en BL-order med mycket grått vara här hos mig.

Tack, Gideon. Min tanke med. Jag skall försöka mig på att bygga en borg men jag har inga planer på att använda särskilt många grå bitar alls.
(Å andra sidan är det ju fritt fram att välja grått om man vill det :) )

Magnus den store

Om jag får tummen ut och bygger en borg lär den inte bli grå utom möjligen enstaka detaljer. Jag har en tanke om en träborg.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

Jesperallen

Vi får väl ta tag i detta och se om man kan få ihop nåt när vi ses. Skulle behöva en spark där bak för att komma igång, har byggt alldeles för lite på sistone :)

Majkel

Citat från: Gideon skrivet 30 Mars 2013 kl. 00:04

Sant! Det får stå som ett exempel på min fyrkantighet. En av alla goa anledningar till att hänga här är just att nyss nämnda kantighet mjukas upp.

Anders67

Ja vänner här kommer mitt bidrag.

Det är kväll, befälhavaren över de 7 rikernas trupper bevakar Demonnyckeln, längst ut på den yttersta av öar i det mörkaste havet. Elden knastrar från eldbålet i bakgrunden och det blåser bistert, intet ont annade han vad som pågick nedanför.

De två bröderna Tariuk och Ferrik är på uppdrag att stjäla Demonnyckeln, de har byggt en enkel men robust flotte som de tagit sig ut till ön, förankrat den vi en av kalkstensstoderna och påbörjat klättringen uppåt, det är halt och Ferrik säger till Tariuk att ta det lungt så han inte halkar.

Magnus den store

Redan ett bidrag och en hel månad kvar. Snyggt Anders67.

Jag påbörjade mitt bygge idag men jag tror inte att jag kan slutföra det utan ett BL-köp. Grund, vegetation, bottenvåning och minifigurer är klart. Inte helt lätt att hålla sig inom ramarna med vegetation.

Har en fråga till tävlingsledningen: Är tredjepartsbitar (BrickArms, Brickforge, BrickWarriors) tillåtet?

Nej.. tyvärr icke...
Bara Lego =)

stegu

Citat8x8 känns mer som ett torn än en borg

Man kan säkert krysta fram många anledningar till att bygga smalt. Eller lämna det åt betraktarens fantasi, vilken i det här forumet får antas vara avsevärd. :)

Magnus den store

Mitt bidrag:

Landshövdingens har nyligen infört nya tullar för införsel av exotiska varor till de Gothias stora förtret. För Sir Gideon som får provision stundar goda tider.

Bakom hörnet står banansmugglaren Svante Granat och klurar på hur han ska få bananerna genom tullen, vilket är lättare sagt än gjort. Sir Gideon är smart och har installerat ett larm i form av en hönsgård.

Borgen är byggd med Göteborgs landshövdingehus som förlaga.

Framsida

Baksida

stegu

Skäreborg, en befäst kaskad i rosa

Prinsessan Ingeborg gillar rosa, men hon är ingen mes. Hon läser mycket, men är också en hejare på att fäktas och kasta spjut, och på sin vita springare Solstrimma med rosett i pannan rider hon gärna ut och utforskar vildmarken och slåss med troll. Hennes minst sagt trångbodda egna lya Skäreborg, dit hon ofta drar sig tillbaka för att få ro att läsa och ägna sig åt sin forskning i matematik och filosofi, kan vid en första anblick se ut som ett gulligt rosa sagoslott, men som åtskilliga plundrare bittert fått erfara är det ett starkt befäst försvarsverk bemannat av två av hovets tuffaste livvakter.

Utanför dörren vaktar den nobla riddaren Amanda Guldlock, i en synnerligen välsmidd skinande rustning och med en av rikets skarpaste och mest välputsade svärdsklingor i beredskap. Riddar Guldlock är rättvis och mild till sin natur, och hon behöver sällan ta till vapen, men de som någon gång sett henne handskas med sitt svärd och sin sköld vet att det är en dam man verkligen inte vill stöta sig med.

Från värnet uppe i tornet spejar den fagra och dödliga fröken Felicia Skarpöga, en ofrälse farmardotter som fick sitt tillnamn när hon otippat tog hem den stora pokalen i bågskytte i en nationell tornering där hon anmält sig i sin brors namn för att hon var för ung för att delta. Prinsessan Ingeborg såg till att Felicia fick träna skytte med kungens livgarde när hon blev gammal nog, och hennes pricksäkerhet med armborstet är legendarisk. Hon har även gjort flera finurliga modifieringar av armborstets konstruktion som ökat räckvidden, träffsäkerheten och avfyrningshastigheten väsentligt.

Eftersom Ingeborg trots allt är prinsessa och uppskattar god mat och en viss bekvämlighet så har hon också en hushållerska i Skäreborg, fru Knopp. Inspirerad och instruerad av fröken Skarpöga har fru Knopp med god framgång börjat jaga rådjur från balkongen med armborst, och tar även del i borgens försvar när det behövs. På bilden poserar hon på bröstvärnet i stridsmundering, med en hjälm av egen design.

Prinsessan Ingeborg själv står på balkongen i lediga vardagskläder, men ringbrynjan och hjälmen hänger alldeles innanför dörren om de skulle behövas. För säkerhets skull har hon ett spjut i handen, och i den rosa hinken har hon kokande olja att hälla över eventuella marodörer. Hennes filosofi är att sträva efter det bästa, men vara förberedd på det värsta, och hittills har hon klarat sig mycket bra i livet.

Skäreborg, som är ritat och inrett av prinsessan själv och byggdes under hennes överinseende, ligger vackert och lättförsvarat på en liten kulle intill en å. På bottenvåningen ligger ett kombinerat kök och matsal, något trångt men mysigt. Prinsessan håller inte på etiketten när hon inte befinner sig vid hovet inne i huvudstaden, utan äter gärna med sina anställda. En våning upp finns prinsessans gemak, med en bekväm säng och en skrivplats vid fönstret. På interiörbilderna skymtar vi också hennes två husdjur: katten Schrödinger och minidraken Kopernikus. På översta våningen finns ett krenelerat bröstvärn och en liten rustkammare, och på taket finns en utsiktspost med skottställning för prickskytten.

Efter att vi besökt Skäreborg för det här "hemma hos"-reportaget och lärt känna prinsessan Ingeborg litet närmare vågade vi oss på en försiktig fråga: är det så att prinsessan målat sitt slott, förlåt, sin borg, rosa som en provokation? Prinsessan säger med ett smittande leende: "Nej, faktiskt inte. Visst, det är litet kul att få folk att sätta sina fördomar i halsen, men först och främst är det för att jag tycker rosa är snyggt. Det här är mitt hus, och här trivs jag."

(Modellen är inspirerad av satsen , och även något av .)

talbom

Hej!
Här kommer mitt bidrag. Rolig tävling, kul och inspirerande byggen så här långt!

MicroByggare

Snyggt!! Gillar den snett inbyggda dörren ;D

stegu

@talbom: stilrent och snyggt! Jag får associationer till både 6067-1 och 3739-1, som är två av mina favoriter ur Classic Castle.
Tur att du har avkapade hörn nertill, annars hade facklan varit ett för lågt placerat överhäng. :) Nu har du är det bara att säga att basytan omfattar även pluppen rakt under facklan, men inte de fyra hörnplupparna på basens 8x8. (Eller? Jag är fortfarande inte helt klar över reglerna här. Tjusigt bygge i alla fall.)

talbom

Tack för fin kritik, du har rätt om inspirationen vad det gäller "guarded in". Jag var lite sugen på att rentav använda två av väggbrickorna från den satsen. Nu blev det bara dörren.
Citat från: stegu skrivet 02 April 2013 kl. 00:52
@talbom: stilrent och snyggt! Jag får associationer till både 6067-1 och 3739-1, som är två av mina favoriter ur Classic Castle.
Tur att du har avkapade hörn nertill, annars hade facklan varit ett för lågt placerat överhäng. :) Nu har du är det bara att säga att basytan omfattar även pluppen rakt under facklan, men inte de fyra hörnplupparna på basens 8x8. (Eller? Jag är fortfarande inte helt klar över reglerna här. Tjusigt bygge i alla fall.)

AndersI

För mycket snack och för lite borgar!

Borg och borg, förresten - mitt bidrag är kanske mera ett 'försvarsbyggnadsverk' men jag lämnar in det i alla fall!

(Edit: Usch vad dåligt fotot blev - får försöka med en riktig kamera - tja, lite bättre kanske)
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD