Tävling: Bygg en Borg på max 8x8

Startat av Nextuz, 27 Mars 2013 kl. 17:38

Föregående ämne - Nästa ämne

Myko

Jag har gjort det första inlägget tydligare, men jag tycker diskussion om reglerna för en tävling hör hemma i tävlingstråden.

MVH Swebrick moderator team

MicroByggare

Hmm det var ju verkligen synd med en regel 18+ varför det? Vad har det med att göra om jag får delta i en tävling eller inte eller om jag får bygga en Borg eller ej, lego är ju ändå i första hand för barn :(

+ jag kan faktiskt bygga lego annars skulle jag inte vara här eller hur?  :o

stegu

@Microbyggare:
Vi är faktiskt litet handfallna inför hur vi ska hantera byggare som inte fyllt 18. De flesta här på forumet gjorde misstaget (eller valet, kanske man ska säga) att sluta med Lego i 15-16-årsåldern eller så, och började sedan bygga igen som vuxna. Ni som är under 18 är inte så många. Ja, Lego är först och främst gjort för barn, men vi behandlar det inte som en barnleksak utan som en vuxenhobby, och det är därför det här forumet har skapats. Det är ett forum för "vuxna" byggen, och det är inte så himla vanligt att folk i din ålder tycker det är kul att bygga på "vårt" sätt. Du är tyvärr i minoritet här, och du kommer nog att få stå ut med en del så'nt här strul tills du fyller 18, om du hänger kvar så länge och inte tar en paus i Legobyggandet som de flesta av oss gjort. (Och som vi väl så här i efterhand inser att vi egentligen inte hade behövt.)

I just det här fallet har jag en förklaring till åldersgränsen, och ett förslag till lösning:

Problemet
Det är tyvärr litet av en snårskog att reda ut vilka lagar och regler som gäller för tävlingar på Internet (Internet är ju jättefarligt, det vet ju alla) där man tillåter omyndiga personer att delta. Det har dels med ansvar att göra, men också med att det är extra känsligt att samla in personuppgifter av minderåriga. (Vid en eventuell vinst måste du ju ange en postadress att skicka priset till.) Lagen verkar vara skriven för att skydda godtrogna och lättlurade nioåringar som inte förstår skillnaden mellan tävlingar och lotterier, som inte genomskådar trams som "köp tio paket Frosties och skicka in streckkoderna så kan du få en värdelös plastpryl med posten om du har tur" och som inte förstår problemet med att ge sin adress och telefonnummer till vem som helst som vill skicka reklam och störa med telefonförsäljning. Det finns ju inga sådana risker här på Swebrick, men lagarna är fyrkantiga och strikta. Jag är inte själv inläst på lagen, jag är ingenjör och får litet ont i hjärnan av att läsa lagtexter, men jag vet att det här har diskuterats och att man kom fram till att det enklaste för att slippa problem var att begränsa pristävlingar till folk som fyllt 18. Kanske vi borde tänka om där.

Lösningen:
En enkel lösning för just din del i just det här fallet är att du samarbetar med någon vuxen, någon som kanske till och med reggar sig enbart för att lämna in ditt bidrag. Då är det formellt sett den personen som tar ansvaret i juridisk mening, och problemen försvinner. Du måste förstås komma överens med den personen om hur ni ska göra med priset vid en eventuell vinst, men det tror jag ni kan reda ut själva om du t ex håller det inom familjen. :)

MicroByggare

jo jag har också tänkt på den lösningen men varför införs det just nu 18+ regler när internet har varit farligt innan?

Gideon

"Falkboet" är en antik borg, dock inte mycket mer än ett vakttorn, som ligger uppe på en bergsspira i ett av Kaliphlins ökenområden.
Tornet har fått sitt namn av att Arkbri-falkarna, en grupp av ökända legosoldater (oavsiktlig ordvits på svenska ;)) har lagt beslag på tornet och använder det som bas för sin verksamhet i området.
Tornet är mycket lätt att försvara, då enda vägen in är via en repstege som hissas upp i golvluckan om fiender är i närheten. Särskilt farliga fiender är sådana som kan klättra in om något överhäng skulle vara inom en manshöjd.

Borgen från andra hållet

Förnödenheter får hissas upp med en kran, vilket kan vara besvärligt eftersom det blåser ordentligt uppe på toppen.

Borgens bas på 8x8 börjar vid den sista rotationen och både växtligheten och kranen håller sig inom 16x16, jag har kollat noga nu ;)
Ett par bilder till (som jag dock inte anmäler till tävlingen) kan ses i den här tråden, där kan man se hur man tar sig in i borgen vilket jag tyvärr insåg görs på ett sätt som inte håller sig inom 8x8.

Edit: Hade länkat till fel sista bild.
Regionansvarig Gävle-Dala
Flickr   Instagram

o0ger

Mycket snygg borg! Nu blir jag sugen på att bygga något jag med.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Nextuz

Citat från: o0ger skrivet 03 April 2013 kl. 19:16

Fick du blodadvinsttand? ;)

o0ger

Citat från: Nextuz skrivet 03 April 2013 kl. 19:34
Citat från: o0ger skrivet 03 April 2013 kl. 19:16

Fick du blodadvinsttand? ;)
Precis, nu tror jag att jag är oövervinnerlig! :)
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Nextuz

Citat från: Vibora skrivet 03 April 2013 kl. 22:54
EDIT: Jag är fortfarande osäker på om det var tillåtet med tiles på den nedre väggen eller inte?? Om inte får jag ta bort dom. Är det tillåtet att bygga mer än ett bidrag till tävlingen?

Kanske verkar grinigt.. men 8x8 är sagt... =) Så jag är tveksam tyvärr...

Ni får lämna hur många bidrag ni vill =)
Tävlingen är till för att visa vad man kan göra på relativt liten yta och utan att ha en stor legosamling, så mata på bara=)

Vibora

Citat från: Nextuz skrivet 04 April 2013 kl. 00:10
Citat från: Vibora skrivet 03 April 2013 kl. 22:54
EDIT: Jag är fortfarande osäker på om det var tillåtet med tiles på den nedre väggen eller inte?? Om inte får jag ta bort dom. Är det tillåtet att bygga mer än ett bidrag till tävlingen?

Kanske verkar grinigt.. men 8x8 är sagt... =) Så jag är tveksam tyvärr...
OK då får jag bygga om den understa delen lite. :)

Markus

Här kommer mitt bidrag  :)

Riket ligger i spillror. Den enda tronarvingen är sedan flera år i den onda draken Mirowaaks våld. En förbannelse vilar över borgtornet och ingen riddare som gett sig av till tornet,för att rädda arvingen och landet, har återvänt.

En späd och trasig röst ekar från ett av fönstren.
-Kan någon tapper riddare komma till min undsättning?

I skinande rustning närmar sig så den sista riddaren i hela kungariket...

Draken är dräpt. Hoppet, livet och ljuset återvänder till kungariket. Kronprinsen är räddad och vem vet, snart kanske ett kungabröllop väntar?  ;)

talbom

Riktigt snyggt, den här borgen gillar jag verkligen! Roligt att så många lagt ner tid på att skriva lite historia kring sitt bygge, det ger lite extra krydda.

ByggareDan

Var ju inte jättelätt att bygga på sån relativt liten yta utan att det drog iväg på höjden och blev ett rangligt torn.

Mitt bidrag är Cyklopen's sommarresidens där han och hans två polaren Draken och Alien dricker, fiskar och bara socialt umgås långt ifrån den dömmande världen.

Innan Herr C. köpte sin sommardröm var det en fängelsehåla mitt ute i havet i Stockholm's yttre skärgård, efter enklare ombyggnation och lite tillpiffande är det nu hans bostad hela sommaren.

/ByggareDan

Kvarnbacka

Citat från: Nextuz skrivet 08 April 2013 kl. 23:52
Men.. förste bilden till vänster... sticker tornet utanför de 16x16 där? ;)

Oj, var det ingen höjdbegränsning på det? Bottenplattan är visserligen bara 15x15, men det sticker ju ut åt både höger och vänster här. Gör om gör rätt antar jag  :P
Men dörren är OK eller, domarn?  ;)

Nextuz

Citat från: Kvarnbackafilm skrivet 09 April 2013 kl. 07:26
Citat från: Nextuz skrivet 08 April 2013 kl. 23:52
Men.. förste bilden till vänster... sticker tornet utanför de 16x16 där? ;)

Oj, var det ingen höjdbegränsning på det? Bottenplattan är visserligen bara 15x15, men det sticker ju ut åt både höger och vänster här. Gör om gör rätt antar jag  :P
Men dörren är OK eller, domarn?  ;)

Inget får sticka utanför 16x16 absolut inget...
Och nej.. inte dörren heller.. :P den är utanför 8x8... ;)