Hjälp en nybörjare med ett medeltida slott!

Startat av KizzE, 24 Mars 2013 kl. 20:11

Föregående ämne - Nästa ämne

Myko

Citat från: KizzE skrivet 25 Mars 2013 kl. 11:30
Citat från: marpe skrivet 25 Mars 2013 kl. 11:29
Citat från: KizzE skrivet 25 Mars 2013 kl. 11:03
Tänkte bygga på 50x50 plattor (Funkar väl? Inte dumt?)
Nu tror jag bestämt att du har börjat att skoja med oss. Är det så?
I övrigt instämmer jag med föregående talare. Det är dags att du provar sökfunktionen.  ;)

Nej varför skulle jag skoja? 50x50 plattor känns väl ändå bäst? Istället för massvis med 32x32 plattor?

Eftersom plattorna är 48x48 knoppar trodde nog marpe att du menade 50 stycken plattor gånger 50 stycken plattor. :)

KizzE

Citat från: Myko skrivet 25 Mars 2013 kl. 11:36
I övrigt instämmer jag med föregående talare. Det är dags att du provar sökfunktionen.  ;)

Nej varför skulle jag skoja? 50x50 plattor känns väl ändå bäst? Istället för massvis med 32x32 plattor?

Eftersom plattorna är 48x48 knoppar trodde nog marpe att du menade 50 stycken plattor gånger 50 stycken plattor. :)

Jaha, nej 50 plattor tänkte jag inte använda :P

Men tänkte använda 50x50 plattor..

http://www.bricklink.com/catalogItem.asp?P=4186a

Sånna.. Är väl inte 48x48?

Nextuz

Jag tror det uppfattades som att du skulle bygga 50x50 32 plattor... alltså... 1600 x 1600...

Men du menar att bygga på plattor osm är 50x50... Det komemr bli dyrt, då de knappt existerar längre... En ny finns på bricklink för US $40.00... lite dyrt..

Men plattor på 48x48 finns =)

Myko

Citat från: KizzE skrivet 25 Mars 2013 kl. 11:42
Jaha, nej 50 plattor tänkte jag inte använda :P

Men tänkte använda 50x50 plattor..

http://www.bricklink.com/catalogItem.asp?P=4186a

Sånna.. Är väl inte 48x48?

Ah, jag visste inte att det funnits 50x50-plattor. De vanliga stora som säljs och tillverkas nu är 48x48.

KizzE

Citat från: Nextuz skrivet 25 Mars 2013 kl. 11:42

Jag tror det uppfattades som att du skulle bygga 50x50 32 plattor... alltså... 1600 x 1600...

Men du menar att bygga på plattor osm är 50x50... Det komemr bli dyrt, då de knappt existerar längre... En ny finns på bricklink för US $40.00... lite dyrt..

Men plattor på 48x48 finns =)

Behöver ju inte köpa nya, kan ju köpa begagnade för under 100kr st..

Teabox

Citat från: KizzE skrivet 25 Mars 2013 kl. 11:45
De tillverkades mellan 1964 - 1979. Finns risk för att de begagnade är i rätt dåligt skick. Jag hade tyckt de varit tryggare att beställa begagnade 48x48 basplattor.

Sen var uppmärksam på att att de gråa nyanserna bytes ut ca 10 år sen. Alla gråa bitar som tillverkades förra århundradet och lite till är "Light Grey" och "Dark grey", medan de grå bitarna som gjorts de senaste åren är i "Light Bluish grey" och "Dark blueish grey". Många borgbyggare gillar att använda båda nyanserna, men man kan lätt bli besviken på sina bricklink köp om man inte vet detta.

malmen

Wow, efter att ha tittat i tråden (http://www.swebrick.se/index.php?topic=2591.135) så bara försvann allt :(

Hur ska man NÅGONSIN kunna "slå" hans?
Bara genom att kolla på bilderna så ser man massvis med lådor med LEGO, jag har nog 1% av hans bitar bara :*(

Man kanske skulle börjat med något mindre iallafall än ett mäster projekt :P
Varför försöka "slå" någon, du bygger väl för dig själv? Överträffa dig själv varje gång istället, det ger minst lika mycket :)
Din sista rad i det där inlägget tycker jag låter bra, börja i mindre skala och utöka eftersom. Jag är absolut ingen expert och själv ganska nyligen tillbaka in i LEGO-träsket, men jag skyndar långsamt. Planer är alltid bra att ha, men de måste vara realistiska också :)

KizzE

Citat från: Teabox skrivet 25 Mars 2013 kl. 11:54
Citat från: KizzE skrivet 25 Mars 2013 kl. 11:45
De tillverkades mellan 1964 - 1979. Finns risk för att de begagnade är i rätt dåligt skick. Jag hade tyckt de varit tryggare att beställa begagnade 48x48 basplattor.

Sen var uppmärksam på att att de gråa nyanserna bytes ut ca 10 år sen. Alla gråa bitar som tillverkades förra århundradet och lite till är "Light Grey" och "Dark grey", medan de grå bitarna som gjorts de senaste åren är i "Light Bluish grey" och "Dark blueish grey". Många borgbyggare gillar att använda båda nyanserna, men man kan lätt bli besviken på sina bricklink köp om man inte vet detta.

Ahh tack... Visste jag inte om.. Kanske ska kör på 48x48 plattor då istället..

marpe

Stämmer bra det, Myko. 2500 st basplattor a 48x48.

Det finns faktiskt en fråga som inte går att hitta via sökfunktionen. Den stora frågan "varför"
Varför vill du bygga så extremt stort?
Har du goda eller blandade erfarenheter av extrema projekt sen tidigare?

KizzE

Citat från: marpe skrivet 25 Mars 2013 kl. 12:02

Det finns faktiskt en fråga som inte går att hitta via sökfunktionen. Den stora frågan "varför"

Mycket bra fråga, svaret kommer dock inte vara i samma klass :/

Varför jag vill göra detta, har alltid gillat borgar/fort/slott, så skaffade mig minecraft för ett tag sedan, men tyvärr så mättar inte det mitt behov.. Inte samma känsla som att sitta o trycka ditt varenda klass förhand..

Visst skulle jag kunna börja bygga något lite mindre, på typ en platta 48x48, men jag tycker det är rent för litet, jag vill att det verkligen ska kunna utnyttjas, vagnar som kunna få plats innanför murarna, trupper ska kunna få plats, och då ska det inte vara trångt efter allt sånt man vill ha där inne..
Nackdelen med detta projekt är inte att det kommer kosta mycket pengar(Planerar inte att det ska bli färdigt om 1månad) Utan ju att det kommer ta upp så fruktansvärt stor plats!

Men får nog bli att inreda ett uthus och enbart ha det som LEGO rum =)

Tie Fighter

Citat från: KizzE skrivet 25 Mars 2013 kl. 12:07
Citat från: marpe skrivet 25 Mars 2013 kl. 12:02

Mycket bra fråga, svaret kommer dock inte vara i samma klass :/

Varför jag vill göra detta, har alltid gillat borgar/fort/slott, så skaffade mig minecraft för ett tag sedan, men tyvärr så mättar inte det mitt behov.. Inte samma känsla som att sitta o trycka ditt varenda klass förhand..

Visst skulle jag kunna börja bygga något lite mindre, på typ en platta 48x48, men jag tycker det är rent för litet, jag vill att det verkligen ska kunna utnyttjas, vagnar som kunna få plats innanför murarna, trupper ska kunna få plats, och då ska det inte vara trångt efter allt sånt man vill ha där inne..
Nackdelen med detta projekt är inte att det kommer kosta mycket pengar(Planerar inte att det ska bli färdigt om 1månad) Utan ju att det kommer ta upp så fruktansvärt stor plats!

Men får nog bli att inreda ett uthus och enbart ha det som LEGO rum =)
Jag känner igen mig i ditt svar, mitt Rivendell bygge startade jag för att ha något långvarit att bygga på, utan någon speciell tidsplan och som avkoppling när andan faller på.
Fast det har ändrats då jag börjar så smått se slutet på bygget.

Pekblom

Citat från: Myko skrivet 25 Mars 2013 kl. 11:44
Ah, jag visste inte att det funnits 50x50-plattor. De vanliga stora som säljs och tillverkas nu är 48x48.
Lärde mig the hard way förra vinter när vi byggde ett vinterlandskap och jag byggde skidbacken med tåg-tunnel i på en platta för sig. Tog väll någon vecka å sen var den lite för stor *suck* :o

marpe

Många av oss har legorum, stabila legobudgetar, men bygger oftast smått ändå. Detta trots brinnande intresse. Varför? Legobyggen handlar ju oftare att bygga fint än stort. Klura på spännande lösningar så att man kan få med "Hannibal som tågar över alperna med elefanter" på en 8x8-platta. (Se vinjettråd.)

När jag själv var ny här försökte jag bygga alldeles för stort. (48x48). Jag hade för lite erfarenhet, gjorde felköp och projektet vissnade som en bukett tulpaner utan vatten. Det blev en ful grå klump, istället för ett drömbygge. I efterhand önskar jag att jag istället hade satsat pengarna på ett mindre men betydligt finare bygge.

Så det är mitt råd till dig. Bygg inte så stort som en hel basplatta. Bygg fint istället.

Du pratar om hästar och vagnar. Vill du ha en utmaning?
- Bygg ett häst- och vagnekipage som ryms på 8 x 8.

"Leg godt"

o0ger

Du kan också börja i en mindre skala. Alltså inte minifig-skala. Då kommer det inte gå åt lika mycket bitar och det kommer inte ta lika mycket plats. Det är en helt annan utmaning att bygga i en mindre skala. Men det är minst lika kul.

Kolla på de här exemplen:

Sök bara på LEGO Castle mini så hittar du drösvis med inspiration.
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

KizzE

Citat från: marpe skrivet 25 Mars 2013 kl. 13:13
Många av oss har legorum, stabila legobudgetar, men bygger oftast smått ändå. Detta trots brinnande intresse. Varför? Legobyggen handlar ju oftare att bygga fint än stort. Klura på spännande lösningar så att man kan få med "Hannibal som tågar över alperna med elefanter" på en 8x8-platta. (Se vinjettråd.)

När jag själv var ny här försökte jag bygga alldeles för stort. (48x48). Jag hade för lite erfarenhet, gjorde felköp och projektet vissnade som en bukett tulpaner utan vatten. Det blev en ful grå klump, istället för ett drömbygge. I efterhand önskar jag att jag istället hade satsat pengarna på ett mindre men betydligt finare bygge.

Så det är mitt råd till dig. Bygg inte så stort som en hel basplatta. Bygg fint istället.

Du pratar om hästar och vagnar. Vill du ha en utmaning?
- Bygg ett häst- och vagnekipage som ryms på 8 x 8.

"Leg godt"

Blir inte det väldigt litet på 8x8 ? :P

Men ja, kanske vore bra att börja mycket mindre, min fantasi är inte heller vad den brukade vara :/