Hjälp en nybörjare med ett medeltida slott!

Startat av KizzE, 24 Mars 2013 kl. 20:11

Föregående ämne - Nästa ämne

Wineyard

Som andra har sagt, det finns inga riktiga genvägar. Jag har byggt upp min samling främst genom att köpa set från det senaste castle-släppet och Lotr. Slottet nedan innehåller uppskattningsvis 6000-7000 bitar och kostade uppskattningsvis runt 6000 kr. Storleksmässigt är det ca 40x40x70cm, så att bygga stort kostar mycket.

Lego Castle - The Old Monastery by Ichthuz, on Flickr

Illuwatar

Du kan ta modulhusen som referens - de byggs på 32x32 basplatta och innehåller i medel ca 2000 delar. Skalar du upp detta till nämnda dimensioner kommer garanterat bitåtgången öka exponentiellt (en borg är trotst allt ett hus det också... ;)). Jag har inte byggt några borgar (än - man vet aldrig), men ett par custom-modulhus. Och bitarna går åt fort... Min källa till bitar är primärt Bricklink, men jag håller även ögonen på rea-set.
Inget är omöjligt - det omöjliga tar bara mer tid...
http://www.illuwatar.se

marpe

Ditt exempelbygge är på en nivå som de flesta av oss aldrig kommer att nå upp till. Din budget har en nolla för lite. Det är helt ok. Som du säger: Du är nybörjare och vill ha råd.  :)

Förslag. Hjärnan gillar att slutföra saker. Väx i lagom takt.
Bygg något du kan slutföra på en kväll. Riv.
Bygg något du kan slutföra på en helgdag. Riv.
Bygg något du kan slutföra på en helgdag igen. Riv.
Bygg något du kan slutföra på två helgdagar. Riv.

Redan efter ett sånt litet test kommer du att ha lärt dig massor.  :)

mechamike

Lego är inte en billig hobby..och som marpe säjer du saknar nog en nolla eller två i budgeten ;)
För att få tag på bitar till mina byggen kör jag följande variant:

1. Blir medlem i Swebrick (150:-)
2.
3. Köper lösa bitar på Bricklink
4. Handlar set med avseende på INNEHÅLL

-på Amazon uk när de har 40% rabatt eller mer.
-i leksaksbutiken när de kör billigare än på shop.swebrick.se.
-på shop.swebrick.se (kräver medlemskap)
-på nätet från webbutiker när de kör kampanjer lång under nomalpris.
-på bricklink när folk säljer set utan minfigs

Jesperallen är väl den av oss som bygger störst borg du kan säker få kloka råd av honom om hur du ska planera ditt borgbygge,

Bygg det modulärt och tranportabelt så du kan visa upp det för fler än bara de som kommer hem till dig.

?

o0ger

Citat från: mechamike skrivet 25 Mars 2013 kl. 08:54
Lego är inte en billig hobby.

Det beror på vad man jämför med. Det är en billigare hobby än att tex köpa in gamla amerikanska bilar och hålla dem fräscha ;)
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

mechamike

Sant.. beror på vad man jämför med.. Man kanske skulle omformulera det till att "Legobyggen är dyrare än vad folk normalt tror.."

?

KizzE

Tack så mycket för era tips =)

Sitter och kollar på AFOL butiken på bricklink(?)

och än så länge är jag uppe i ungefär 3700kr..
Dock lite tråkigt att dom inte har allt, hitta något som jag "VET" att jag kommer behöva hundratals av, så hade dom bra 32st :/

malmen

Projekt tar tid, så kommer det alltid vara. Att köpa på sig allt på samma gång är dyrt, låt det ta den tid det tar.
Annars är sätten som beskrivits ovan väldigt användbara, bygg med fel färger eller i LDD, då vet du vad för bitar du kommer behöva köpa på dig och när de behövs, ingen idé att bunkra sköldar och svärd till arméerna så länge de inte har en borg att husera i :)

Vi kan jämföra med mitt bygge i garaget, jag har en bild i mitt huvud och nedplitat på papper hur den ska vara, vad för delar jag ska ha osv. Det har stått ungefär likadant i snart 2 år, jag köper mina delar när jag hittar dem till bra pris och bygger allt eftersom.

Du får tänka så här, ju längre tid det tar att hitta dina bitar, ju längre kommer du bygga och känna bygglädje ;)

shiftaltcmd

Citat från: Illuwatar skrivet 25 Mars 2013 kl. 08:03
Du kan ta modulhusen som referens - de byggs på 32x32 basplatta och innehåller i medel ca 2000 delar.

Kunde inte låta bli att räkna lite.
1.5 m x 1.5 m ger 36 basplattor.
72 000 bitar
De flesta bitarna kostar mindre än en krona, men det brukar alltid sluta med att man vill ha en del specialbitar som är dyrare och sen vill man oftast befolka sitt bygge. Tror man kan räkna en krona per bit i genomsnitt.
Med en årsbudget på 4 000 kr så skulle det ta 18 år.
1 000 kr i månaden så är man nere på tre år.

KizzE

Citat från: shiftaltcmd skrivet 25 Mars 2013 kl. 10:55
Du kan ta modulhusen som referens - de byggs på 32x32 basplatta och innehåller i medel ca 2000 delar.

Kunde inte låta bli att räkna lite.
1.5 m x 1.5 m ger 36 basplattor.
72 000 bitar
De flesta bitarna kostar mindre än en krona, men det brukar alltid sluta med att man vill ha en del specialbitar som är dyrare och sen vill man oftast befolka sitt bygge. Tror man kan räkna en krona per bit i genomsnitt.
Med en årsbudget på 4 000 kr så skulle det ta 18 år.
1 000 kr i månaden så är man nere på tre år.

Haha nu sa jag att jag ska lägga runt det DETTA året, kommer finnas mer pengar nästa år =)
Men innan jag verkligen köper på mig en massa saker ska jag först ha någon sorts plan på hur det ska se ut :P

Tänkte bygga på 50x50 plattor (Funkar väl? Inte dumt?)

Carl T

Du kan ta modulhusen som referens - de byggs på 32x32 basplatta och innehåller i medel ca 2000 delar. Skalar du upp detta till nämnda dimensioner kommer garanterat bitåtgången öka exponentiellt

Nej! Den kommer att öka kubiskt (om man skalar upp i alla tre dimensioner)!

Jag blev lätt chockad förra terminen när det visade sig att en del av våra studenter trots en dryg termins matematikstudier inte förstod skillnaden mellan exponentialfunktionen ax och potensfunktionen xa, eller åtminstone blandade ihop dem när de talade om skalning.

Jag är rädd att "exponentiellt" börjar ges betydelsen "snabbt", ungefär så som "decimera" har kommit att användas om eliminering av något annan andel än var tionde.

För att hålla mig mer till ämnet: Modulhus på en kvadratmeter (4*4 plattor) skulle behöva drygt 30000 bitar om man inte byggde dem högre. Det är en hel del småbitar i modulhusen och en borg skulle kunna vara byggd av större bitar, men priset på bitar ökar också något med storleken på dem.

Om jag skulle bygga något stort så skulle jag börja smått och experimentera med olika stilar för att hitta något som passar till ett större bygge, och sedan tänka igenom någon sorts modulär design så att man kan bygga i etapper och kanske också riva delar som så småningom inte ser så snygga ut längre. Själv har jag inte gett mig på något större än en borg på 48x48 (med rejält med utrymme runt om), men om jag varit bättre på det estetiska så hade jag gärna gett mig på att bygga större också.
När jag plockade isär bitar lärde jag mig att reddish brown tar allting bokstavligt.

mechamike

Citat från: KizzE skrivet 25 Mars 2013 kl. 09:51
Tack så mycket för era tips =)

Sitter och kollar på AFOL butiken på bricklink(?)

och än så länge är jag uppe i ungefär 3700kr..
Dock lite tråkigt att dom inte har allt, hitta något som jag "VET" att jag kommer behöva hundratals av, så hade dom bra 32st :/

Alla butiker på Bricklink är väl AFOL butiker ;)

Det finns en separat tråd med tips och trix kring bricklink här på Swebrick, rekommenderar att du testar sökfunktionen här på forumet för att hitta dit och sedan läser in dig lite.. , Du kan göra Wanted lista på bricklink och därefter söka ut vilken butik eller vilka butiker du kan handla i. Där kan du även sätta gränser och få mail om någon butik får in rätt antal av din bit , det går att sortera på bredden och tvären.. Ibland är det tyvärr så att ingen handlar har rätt antal ev den biten man behöver, då kan man vända sig till S@H (Lego Pick A Brick) (www.lego.com/sv )  där kan du köpa en hel del bitar...

?

marpe

Citat från: KizzE skrivet 25 Mars 2013 kl. 11:03
Nu tror jag bestämt att du har börjat att skoja med oss. Är det så?
I övrigt instämmer jag med föregående talare. Det är dags att du provar sökfunktionen.  ;)

KizzE

Wow, efter att ha tittat i tråden (http://www.swebrick.se/index.php?topic=2591.135) så bara försvann allt :(

Hur ska man NÅGONSIN kunna "slå" hans?
Bara genom att kolla på bilderna så ser man massvis med lådor med LEGO, jag har nog 1% av hans bitar bara :*(

Man kanske skulle börjat med något mindre iallafall än ett mäster projekt :P

KizzE

Citat från: marpe skrivet 25 Mars 2013 kl. 11:29
Citat från: KizzE skrivet 25 Mars 2013 kl. 11:03
Nu tror jag bestämt att du har börjat att skoja med oss. Är det så?
I övrigt instämmer jag med föregående talare. Det är dags att du provar sökfunktionen.  ;)

Nej varför skulle jag skoja? 50x50 plattor känns väl ändå bäst? Istället för massvis med 32x32 plattor?