Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Great Ball Contraption

Startat av Tobbe Arnesson, 13 Januari 2010 kl. 14:04

Föregående ämne - Nästa ämne

AndersI

Citat från: Tobbe Arnesson skrivet 12 December 2011 kl. 12:21Ännu en spark i min rumpa att sortera färdigt någon gång.  :-\

Spark, spark! Jag vill se lite GBC från dig (och alla andra med, förstås)! Lägg sorteringen åt sidan och börja bygg!
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

Anders Nolberger

Citat från: AndersI skrivet 11 December 2011 kl. 22:02
Edit: Tack, förresten  AndersN, vad gjorde jag för fel? Äsch, vad dum jag är - varför tittar jag inte bara vad det var du hade ändrat  [...] aha, man ska bara lägga in den kryptiska delen av youtube-URL-en? Skulle inte knappen i redigeringsfönstret kunna 'städa' åt mig när jag gör fel? (Som om du inte hade tillräckligt att pyssla med?)

Jag ändrade hur man bäddar in Youtube i går kväll efter ditt inlägg. Så ja nu använder man bara den "kryptiska delen" av URL-en. Knappen när man postar borde definitivt städa men som du säger så har jag tillräckligt att göra ändå så vi kör så här ett tag så får vi se om det fungerar bättre.

AndersI

Nu har jag byggt om uppfångningen/inmatningen helt med blå järnvägsräls och flera lutande plan, verkar fungera bättre, men det händer fortfarande att två bollar går med upp en bit och så ramlar de av åt sidan. Rivningskatastrofer ska dock inte vara möjliga längre...

Men det är tråkigt - den metoden har jag ju redan använt...

Tobbe Arnesson

Oj, hade missat din uppdatering AndersI - ser ut att mata på fin-fint nu! Kul med rälsen.

akiyuky har varit produktiv igen:

Arkimedesskruv:

Klart udda spirallyft:

Simpel och därmed fantastisk sick-sack-lyft:

Smått genial pneumatisk modul som verkar funka riktigt bra:

Blogg: Robotkampen

Teabox

Den pneumatiska modulen var imponerande och sick-sack-lyften var cool.

AndersI

Kan man annat än sucka? Han/hon är ju suverän på att komma på nya grejer. Zig-zag-lyften ser i alla fall ut som om man skulle kunna klara av att kopiera...

Illuwatar

Gillar verkligen den pneumatiska enheten. Hur man har fått till en mekaniskt oändlig loopande funktion med något som påminner om enkel relälogik.
Inget är omöjligt - det omöjliga tar bara mer tid...
http://www.illuwatar.se

Stigge72

Klart imponerande vad hen får till det. :P
Till stor det nästan irriterande enkla lösningar...  :o

Tobbe Arnesson

Smarta små moduler om man behöver jämna ut bollflödet av någon anledning:

GeekJoan

Citat från: Tobbe Arnesson skrivet 04 Mars 2010 kl. 09:00
Igår fick jag 200 fotbollar från Fredrik på LEGO, så nu kan jag skicka ut 20-pack till de som vill bygga moduler till nästa träff! Stort tack till Fredrik!

Du har inte möjlighet att få tag på fler?
Jag skulle gärna köpa ett gäng så man slapp och "låna" dom.

AndersI

Jag har fortfarande hand om ~250 bollar, varav du kan få låna en del. Men observera att det bara är lån - bollarna tillhör föreningen och kan behövas på träffar (om vi någon gång får ihop en riktigt lång bana). Jag misstänker att Tobbes bollar går under samma premisser...

Edit: Kul att du föder tråden då och då, Tobbe - de där sista sakerna verkar användbara, måste bygga nån av dem...

Ännu roligare om någon mer hade byggt en egen GBC att visa upp bilder på - ska du inte få tummen ur snart, Tobbe? Eller har du för många projekt i huvudet efter allt sorterande?

Jesperallen

Det här är inspirerande grejer! Bygger inte alls med technic men det här kommer defenitivt nån gång få mig att börja experimentera lite. Blir nog att börja samla på sig lite grejer till borgprojektet är lite mer färdigt. Kommer troligtvis undervisa i teknik till hösten och det hade varit jättekul att prova nåt sånt här med eleverna.

Tobbe Arnesson

TLG har tydligen slutat göra bollar, dvs. lagt gjutformarna på hyllan. De går inte att köpa mer, förutom på begagnatmarknaden. Tyvärr.

Det lobbas för att få dem i produktion igen, under tiden är det någon som har hittat en billig källa på andra plastbollar. Tydligen finns det pärlor (för hobbytillverkning av halsband och sådant) med 14 mm diameter för nästan inga pengar alls. Förvisso har de ett hål rakt igenom, men legobollarna är inte heller helt perfekta sfärer. Den som skrev om det hade köpt ett hundratal på eBay för kaffepengar.

Jag tycker vi i swebrick gott kan använda oss av sådana.

Min byggtid går just nu till sommarens utställning på Trafikverkets museum, men fastnar jag i "vänta på bitar från BL"-limbo ska jag snickra lite GBC.

GeekJoan

OK, så 14mm är det magiska måttet. Hittar man "något" med samma diameter så är man safe för hemma test. Så kan vi använda de riktiga bollarna vid "publika" körningar.

Tobbe Arnesson

Enligt uppgift, ja. Kommer jag ihåg ska jag mäta när jag kommer hem.