Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Great Ball Contraption

Startat av Tobbe Arnesson, 13 Januari 2010 kl. 14:04

Föregående ämne - Nästa ämne

AndersI

Som du eventuellt har sett tidigare står jag inte helt främmande för icke-LEGO när det gäller elektricitet och elektronik. Å andra sidan var mitt svar inte speciellt seriöst menat...
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

Tobbe Arnesson

Citat från: Tobbe Arnesson skrivet 11 Juli 2011 kl. 13:07
:o

Allvarligt talat, det där är riktigt knasigt bra!

Nu har hen kompletterat med en rätt seriös robotarm:

Finns även denna lilla simpla modul:

Denna fick mig att le stort, en sådan måste jag bygga när jag väl får fingrarna ur:

Blogg: Robotkampen

AndersI

Den där sista var ju för söt! Eller vad man nu ska säga...

Jag ligger efter med efterapningar nu, än mer efter med egna påhitt. Men å andra sidan är det ju ingen annan heller här på Swebrick som visar upp några GBC :-(

Tobbe: Sluta visa youtube här och bygg något eget!

Ej allvarligt menat, det är jättebra att någon hittar alla dessa fantastiska konstruktioner, men jag skulle bli ännu gladare över simpla moduler gjorda av någon härifrån...

mechamike

Snygga moduler.. om det inte vore för man har så mycket annat som ligger före i bygglistan så vore det kul att försöka ge sig på något.

Kanske någon av alla nytillkomna Swebrickare tar upp GBC tråden..

Var finns förövrigt föreningens alla bollar?
?

AndersI

Jag har c:a 300 bollar (tror jag) från LEGO - den som vill prova att bygga moduler behöver bara PM:a adress så slänger jag iväg c:a 20 st. så har man att testa med. Men glöm inte att ta med bollarna till träffen (när det nu blir någon) så vi har riktigt mycket där! Vissa moduler (mina bollpumpar, Andreas R:s cementblandare eller vad det nu var) håller ganska många bollar gisslan under körning.

Tobbe Arnesson

Jag fick också 200 boll från LEGO, av dessa är följande utlånade:

Nextus   30
AndersI   30
stigge72   30
tellblom   30
Pekblom   30

Jag är också rätt säker att jag lämnade en påse om 30 till 42Hz men tycks inte ha bokfört, fy mig!

Nextuz

Citat från: Myko skrivet 17 Juli 2011 kl. 13:04
Har du bricklink-nummer på bimetalltungan? :P

Hehe.. även min tanke.. ;)

AntonYmer

Sweet mother of Contraption! :)

Kul att du hittar alla de här videosnuttarna, Tobbe. Det skapar inspiration att få se dem. Och inspiration föder byggarglädje.

mechamike

För info så finns numera 40 bollar hos Swebrick lokalavdelning i Linköping/Linghem.
(20 av dessa kommer AntonYmer låna)

Tackar AndersI för snabb transport!
?

Illuwatar

Tog mig tid och kolla de senaste filmerna. Klart imponerande. Robotarmen hade verkligen en industriell känsla över sig. Och den mekaniska "bucket brigade"-modulen var klart skoj. Bonus för det enhetliga färgschemat.
Inget är omöjligt - det omöjliga tar bara mer tid...
http://www.illuwatar.se

Skrytsson

Haha, den sista länkade filmen är ju fantastiskt rolig  :D

Tobbe Arnesson

akiyuky bygger vidare och mitt brainchild måste nu få cred, om den någonsin blir byggd:

AndersI

Suck... Det är ju ingen idé att fundera på GBC:er - vad man än tänker sig så har någon annan redan byggt det, och dessutom mycket bättre än man själv nånsin kommer att kunna göra.

Underbart maskineri!

Illuwatar

Den var minst sagt underhållande - ser ut som en galen åkattraktion från Six Flags eller liknande. Välbyggt, väl fungerande och snyggt.
Inget är omöjligt - det omöjliga tar bara mer tid...
http://www.illuwatar.se

Tobbe Arnesson

Jag läser på hans blogg, men Google Translate är inget vidare mellan japanska och svenska: "GBC och står för den stora balen grunka, var och en producerar ett transportband boll, det vill säga genom att ansluta den att spela."

I vilket fall är hissen klart mer komplicerad än man först kan tro, notera att korgarna pausar i båda ändlägena: