Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Great Ball Contraption

Startat av Tobbe Arnesson, 13 Januari 2010 kl. 14:04

Föregående ämne - Nästa ämne

tellblom

Ras 74

Nice! Med ett transportband eller något annat fiffigt, som leder tillbaka, så skulle han haft en
maskin som "fyllde på sig själv"!

DET hade jag byggt om jag gjort en liknande GBC.

Har det gjorts tidigare, någon som vet?
We meet again, at last. The circle is now complete. When I left you, I was but the learner. Now I am the master.

Tobbe Arnesson

Eh, har du missat tanken med hela GBC-projektet Ras? Man bygger så klart ett antal moduler som sätts samman i en loop och hey-presto har man en "evighetsmaskin".  :P
Blogg: Robotkampen

Ras 74

Kan tycka att det ser kul ut vad folk gör, men jag söker inte på det, och har därför heller aldrig
reflekterat över tanken på det. Men när du nämner det verkar det ju naturligtvis det rimliga.
We meet again, at last. The circle is now complete. When I left you, I was but the learner. Now I am the master.

AndersI

Häftiga filmer! Men det är svårt att se hur man skulle kunna göra sånt i LEGO utan att smälta ner bitarna - dessutom bygger de ju på optisk illusion, medan en GBC faktiskt motverkar tyngdlagen på riktigt ;)

Jag skulle bli mycket mer inspirerad av ett riktigt GBC-bygge av någon här på forumet, men det verkar som om det var en fluga som hölls vid liv av mig och några få till. Det är nästan så jag överväger att demontera dem jag fortfarande har kvar (mina bitar räcker inte...). Blir väl knappast någon GBC på årets träff(ar) med så pass lågt intresse under året i övrigt - det tar ganska lång tid att trimma en så den blir pålitlig...

Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

Tobbe Arnesson

Jag vill, men det räcker visst inte...

pacc

8 minuter GBC ett par länkar från klippet ovan...
http://www.youtube.com/watch?v=rWd3vgLaA_M&feature=related

Tänkte genast på någon gigantisk lego träff, så står det 'built by me' under :P

robban

Citat från: AndersI skrivet 27 Januari 2011 kl. 18:25

Jag skulle bli mycket mer inspirerad av ett riktigt GBC-bygge av någon här på forumet, men det verkar som om det var en fluga som hölls vid liv av mig och några få till. Det är nästan så jag överväger att demontera dem jag fortfarande har kvar (mina bitar räcker inte...). Blir väl knappast någon GBC på årets träff(ar) med så pass lågt intresse under året i övrigt - det tar ganska lång tid att trimma en så den blir pålitlig...

Klart det blir GBC på årets träffar, du får  peta ihop ett 20-tal moduler och så visar du oss andra det.. hur svårt kan det va??  ;) :D
Varning för starka scener och känsliga läsare varnars för allmänt språk

Tobbe Arnesson

Citat från: pacc skrivet 01 Februari 2011 kl. 22:06
8 minuter GBC ett par länkar från klippet ovan...
http://www.youtube.com/watch?v=rWd3vgLaA_M&feature=related

Tänkte genast på någon gigantisk lego träff, så står det 'built by me' under :P

Oj! 20 snygga och välfungerande moduler. Gillade speciellt "armarna" vid 4:13: http://www.youtube.com/watch?v=rWd3vgLaA_M#t=4m13s

Tobbe Arnesson

93 moduler på LW i år:

Gillar att de lagt ner jobb på utseendet på en del av dem.

Stigge72

Citat från: Tobbe Arnesson skrivet 18 Mars 2011 kl. 11:42
93 moduler på LW i år:

Gillar att de lagt ner jobb på utseendet på en del av dem.

Imponerande. :D :P

Synd att inte alla såg ut att fungera ordentligt. :(

Tobbe Arnesson

AndersI

Citat från: Tobbe Arnesson skrivet 18 Mars 2011 kl. 11:42
93 moduler på LW i år

Kul! Det ser faktiskt mycket roligare ut när det är lite design på apparaterna, men jag tycker det är synd om funktionen blir lidande.

Nu tror jag dock att de strödde på bollar vid varje maskin för att få lite 'masseffekt' under filmandet. Det behöver inte betyda att funktionen var dålig i genomsnitt, det räcker ju med en läckande modul, så blir det ganska tunt med bollar på dem som kommer efter.

Hur går det med vårt eget byggande då? GBC-moduler snor man inte ihop på en eftermiddag, ni bygger väl och lägger på lager så att vi kan få ihop en konkurrerande kedja nästa gång vi har GBC på en träff?

[Andra filmen] - kul grejer! En hel del borde gå att göra i LEGO (och en del är redan gjort).
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

Jankas

Helt klart små mekaniska under oavsett de funkar 100% eller ej :).Jaghar gåttigenom hela gbc tråden nu och vart imponerad.Har kvar den boll jag fick på swelug 8 :) men kanske dags att utöka den till flera och kasta mig in i gbc.
Mvh Jankas