Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Great Ball Contraption

Startat av Tobbe Arnesson, 13 Januari 2010 kl. 14:04

Föregående ämne - Nästa ämne

AndersI

Citat från: tellblom skrivet 22 September 2010 kl. 07:49
Hur fasiken har du tid Anders.....

Jag tar mig tid :-)

Jag tycker det är så förbaskat kul med GBC, så jag kan bara inte hålla mig. Det är nattsömnen som blir lidande...

Och det hjälper ju att yngsta barnet numera är (nästan) 12 år, och de två äldre studerar på annan ort (jag fick ta hand om deras LEGO!!!).
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

AndersI

Dubbelpost igen :-(

Idag när jag kom hem från jobbet låg det ett paket med LEGO-märken på i brevlådan!
380 fräscha bollar (fot-A, fot-B och basket med/utan svarta streck).

Tack Fredrik LEGOrep!

380 bollar! Jag har redan testat dem i min #10, när jag hällde mer än c:a 150 i magasinet på en gång började den missa lite (bollarna trycker på hjulet lite för hårt i nederkant), men med 100 i stöten var den hur pålitlig som helst, och det får väl anses vara en acceptabel batchstorlek...

Nu ska jag prova den högre hastigheten...

100 st. på ~32 sekunder, dvs. 3 i sekunden (snabbare än jag uppskattat tidigare) - här spottas det kulor :-)

Edit kl. 21:20: Nu är #11 klar (den oåterkalleligen sista modulen eftersom motorerna är slut) . Ett transportband med smeknamn "Kaninen" som kan transportera 100 bollar på mindre än 10 sekunder om jag häller i en jämn (men strid) ström.

Tobbe Arnesson

Oj vad du ligger i! Bra det, för jag har till och med slutat bygga dem i teorin. :(
Blogg: Robotkampen

AndersI

Men kom igen nu då! Det ska väl inte bara vara uppvisning av mina GBC-er?

tellblom

Jag skall försöka låna hem en kamera idag ifrån jobbet så vi kan la lite bilder ikväll kanske ........ :)

/M

tellblom

Som sagt värdelös kamera men här kommer bilder på mina tre moduler:

1. UpAndAway
2. Ladder
3. Eight

Grundprinciperna i alla moduler är snodda ideer ifrån nätet  :)
Än så länge så missr de mellan 1-3 bollar per 100 så jag tycker de funkar bra... man måste bara justera in hastigheten

/Martin

AndersI

Gillar!

"Eight" verkar ganska spektakulär, men jag ser inte hur "Ladder" fungerar?

tellblom

Ladder är en såndär som ibland kallas JigSaw

/Martin

Tobbe Arnesson

Här är ett par lite annorlunda, jag gillar speciellt "caterpillar":

http://www.eurobricks.com/forum/index.php?showtopic=49564

colonel

För info så blir der en masse GBC på LEGO World i Köpenhamn... ;D

Ras 74

Sånt byggde jag en massa som barn, fast utan motorer. Mer eller mindre boll-banor där man för hand släppte
bollen och så gick den på en bana.
Skall bli kul att se detta i verkligheten på Brick World då.
We meet again, at last. The circle is now complete. When I left you, I was but the learner. Now I am the master.

Tobbe Arnesson

AndersI

Ja, skruven var snygg!

Men, ligger inte den här tråden fel? Vad har GBC med föreningen att göra? Vi har visserligen pratat om träffar här i tråden, men huvudtemat är ju GBC, så Allmänt LEGO, där den låg från början (?) är väl bättre?

mechamike

Jag såg  på det här som till stor del en föreningsaktivitet, något som pysslats med på träffar, spons på bollar osv. Möjligtvis skulle den kunnat passa i MOC tråden. Men nu fick den hamna här. Så nu vet du och alla andra varför den ligger här. ;)

Har ni övriga funderingar kring moderering så är ni välkommen att ta det över PM  till antingen mig, eller någon annan av Staff så kan vi svara på era frågor.

Mvh Micke

?

Tobbe Arnesson