[ALLTID PÅGÅENDE!] Musikaliska vinjetter

Startat av Kvarnbacka, 12 Mars 2013 kl. 09:36

Föregående ämne - Nästa ämne

Stigge72

Riktigt så mycket betydelse har det inte att fisken är ovanför vattnet...

Men eftersom det är ledtrådsdags iaf, så kan jag tala om att det är en artbestämd fisk.

krakfot

Det finns ju en underbar låt om Torsk som spelas av gotländska Smaklösa men det är väl ingen som känner till ute i världen. Annars så kan jag chansa på the "Salmon dance" med the chemical brothers.

Stigge72

Citat från: krakfot skrivet 01 Juni 2013 kl. 08:45
Det finns ju en underbar låt om Torsk som spelas av gotländska Smaklösa men det är väl ingen som känner till ute i världen. Annars så kan jag chansa på the "Salmon dance" med the chemical brothers.
Smaklösa har jag hört, men inte just den, vad jag minns...
Det är inte Chemical Brothers.

Stigge72

Ny ledtråd:
På rak arm kan jag inte komma på att den här genren varit med tidigare i tråden, men för att vara på den säkra sidan, eftersom jag inte orkar leta igenom hela nu, så säger jag att det är en sällsynt musikgenre.

krakfot

Nu blev det ju nästan svårare att gissa med ledtråden ;) här är i alla fall en  länk http://www.youtube.com/watch?v=kukJKcw7Ntk till den fina tosksången av smaklösa, en helt underbar liten sång. Men å andra sidan så går inte torskar upp i floder så det var ju klart att det inte kunde vara den ;) Däremot lax går upp och efter en googling så finns det ju en hel del sånger med titel salmon river, men vilken man skall välja från en udda musikstil har jag ingen aning om ;) Kommer dock ihåg en liten sång om en "mört som simmar bört" från barnskivan djurens brevlåda.

Stigge72

Visan om mörten, ja... Den minns man, men det var inte den.

Dagens ledtråd är att jag faktiskt frågade efter upphovsmannen, och med vilje lät bli att fråga efter vem som framför den, vilket i sammanhanget är tämligen egalt.

krakfot

ok, kan det vara Schuberts forellkvintetten då?

Stigge72

Citat från: krakfot skrivet 03 Juni 2013 kl. 11:22
ok, kan det vara Schuberts forellkvintetten då?
Det kan det, för det är rätt. :)

Hade inte en tanke på att det fanns så många fisk-visor att gissa på...

krakfot

Ja den spelade jag på Cellon förr.. men det var länge sen sist. Detta betyder i sin tur att jag har taktpinnen i både musik och filmvinjetterna, så jag gör det enkelt för mig och återanvänder samma bild, dock inte samma svar. Här söker jag en musiktitel och ett svenskt band.

ByggareDan

Gissar på Dansa i månens sken med Suzzies orkester från 1988 på skivan Om

/ByggareDan

krakfot

Hadde ju varit bra men det var inte den jag tänkte på...

Kvarnbacka

Så effektivt att använda samma bild i två vinjetteman  :)
Jag har tyvärr ingen bra gissning på någon av dem.

AndersI

Citat från: Kvarnbackafilm skrivet 03 Juni 2013 kl. 20:21
Så effektivt att använda samma bild i två vinjetteman  :)

Fattas bara att du löser den historiska vinjettråden också, och återanvänder samma bild där - i så fall ett äkta dubbel-hat-trick, det vore nåt det!
Region: Nerike och lite ÖstraG (bor i Södermanland)
Mitt urgamla LEGO CAD-program: BlockCAD

shutter

Attack med Hoa hela natten? 80-tal kanske.

krakfot

nä det var ju inte den heller, roligt med så många bra gissningar som man int tänkt på...