[ALLTID PÅGÅENDE!] Musikaliska vinjetter

Startat av Kvarnbacka, 12 Mars 2013 kl. 09:36

Föregående ämne - Nästa ämne

janhansson

Studley Heinsbergen

Ledsen för dröjsmålet, men nu har vi ett bygge.

Inspirerad av Jans klurigheter är även detta något av en deep cut. Därför: ledtrådar!

Objektet Musse håller syftar på en föreställd händelse som är högst levande hos de boende i det aktuella geografiska området. 
Logan => William Shakespeare.
Scenen berör första textraden i den aktuella låtens tredje vers, inte låtens titel.

Studley Heinsbergen

Vi tar en ledtråd till.

Bandet hade tidigare i sin historia världens objektivt roligaste trummis.

andreaseldh

Steve Moore, även känd som The Mad Drummer eller Drummer At The Wrong Gig, spelade tidigare med Rick K. & The Allnighters som har gjort en cover på The Beach Boys gamla dänga Surfin' USA, vilket jag tycker ditt bygge liknar. Alltså inte att man surfar på vågorna utanför USA:s kust, utan att man surfar på själva USA! Och USA har ju inte bara landsnummer 1 på telefon...

Studley Heinsbergen

Citat från: andreaseldh skrivet 14 Mars 2026 kl. 02:25Steve Moore, även känd som The Mad Drummer eller Drummer At The Wrong Gig, spelade tidigare med Rick K. & The Allnighters som har gjort en cover på The Beach Boys gamla dänga Surfin' USA, vilket jag tycker ditt bygge liknar. Alltså inte att man surfar på vågorna utanför USA:s kust, utan att man surfar på själva USA! Och USA har ju inte bara landsnummer 1 på telefon...

Du är något på spåren, men det är inte rätt.

Behövs fler ledtrådar?

Studley Heinsbergen

Bandet ifråga är namngivet efter en litterär sexleksak.

Studley Heinsbergen

Här var det fridfullt. Vi tar en sista ledtråd innan vi ger upp. Som @Teabox vet är detta en direkt hänvisning till den aktuella låtens titel.

(Med alla de ledtrådar som nu har givits bör en kapabel AI lista ut det på nolltid...)

eiker86

Pratar vi om Steely Dan med My Old School?

Studley Heinsbergen

Citat från: eiker86 skrivet 19 Mars 2026 kl. 20:18Pratar vi om Steely Dan med My Old School?

Du sa det alla tänkte men var för blygsamma för att svara!

California
Tumbles into the sea
That'll be the day I go back to Annandale

Så lyder första strofen i tredje versen av denna klassiker. Logan => Shakespeare är alltså den Wolverine (linjebuss) som de satte berättaren på till Annandale (Bard College). Låten handlar också om en ökänd drug bust på Donald Fagens och Walter Beckers (och deras tidigare trummis, Chevy Chase) alma mater ("...when they find you with the working girls up in Annandale", "Tried to warn you about Gino and Daddy G [Republikanen och tidigare åklagaren G. Gordon Liddy]").

Lite väl elementärt alltihop, förstås. Ändå: snyggt jobbat, var så god och bygg! :)

Godtfred

Precis det jag tänkte svara men tyckte att allt var lite väl uppenbart - not.

Studley Heinsbergen

Citat från: Godtfred skrivet 20 Mars 2026 kl. 08:53Precis det jag tänkte svara men tyckte att allt var lite väl uppenbart - not.

eiker86

Det vart lite arbete at finna ut, men goda tips.

Jag har sökt igenom listan, men kunde inte hitta att den här var publicerad. Så jag gjorde ett enkelt vingnät.
Jag räknar med att den här kommer att gå snabt ;)

Vad heter låten?

Lähnn

Another Brick in the Wall - Pink Floyd?

Godtfred

Troligen är det så, men är det part I, II eller III...?

eiker86

Citat från: Lähnn skrivet 20 Mars 2026 kl. 16:34Another Brick in the Wall - Pink Floyd?
Ja, den gikk riktig hurtig. 

Vet inte om det er part 1, 2 eller 3  ;D