Swebrick

För dig som hittat tillbaka till LEGO®. En mötesplats för vuxna entusiaster.
Huvudmeny

Hjälp mig identifiera min bit (Samlingstråd)

Startat av tellblom, 01 januari 2010 kl. 19:12

Föregående ämne - Nästa ämne

andreaseldh

Lite OT: Hjälp mig bygga med min bit.

2449 har trevliga antistuds på sidan men hur är det med 67440, går dom hålen att använda?

o0ger

Citat från: andreaseldh skrivet 02 mars 2022 kl. 11:36
Lite OT: Hjälp mig bygga med min bit.

2449 har trevliga antistuds på sidan men hur är det med 67440, går dom hålen att använda?
Ja, det går men det är inte lika bra clutch
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

andreaseldh

Har jag drömt eller finns det tvådimensionella Technic Liftarm, alltså en rektangulär skiva full med hål på korrekta avstånd både höger-vänster och upp-ner?

o0ger

Citat från: andreaseldh skrivet 17 mars 2022 kl. 19:25
Har jag drömt eller finns det tvådimensionella Technic Liftarm, alltså en rektangulär skiva full med hål på korrekta avstånd både höger-vänster och upp-ner?

Menar du som 39790? Eller tänker du att den inte ska vara öppen i mitten utan helt täckt av plast?
Följ mig på Flickr eller Instagram. Jag har också en blogg. | Glöm aldrig Bortom Sol!

Godtfred



andreaseldh

#1506
Lite OT igen. Biten är redan identifierad, här gäller det snarare att bekräfta en teori.

Technic Brick 4 x 6 Open Center 32531 finns egentligen inte i rött. Är då de bitar som faktiskt säljs i skälva verket 32531c01 med bortmonterad Pin bb1241? Ja åtminstone den biten som jag köpte visar tydliga tecken på att så är fallet!


LEGO Technic Brick by Andreas Eldh, on Flickr

Magnus den store

#1507
Citat från: andreaseldh skrivet 10 maj 2022 kl. 23:58
Technic Brick 4 x 6 Open Center 32531 finns egentligen inte i rött. Är då de bitar som faktiskt säljs i skälva verket 32531c01 med bortmonterad Pin bb1241? Ja åtminstone den biten som jag köpte visar tydliga tecken på att så är fallet!

Kanske är det så men dels låter det omständligt, dels så är det felaktig saluförnig. Kanske är jag för petig. Äger dock inte någon 32531c01 så jag har svårt att kolla den. Trodde att dess pins var fasta.

Varför skulle 32531 inte finnas i rött? Element som inte ska finnas i en färg, förekommer trots allt i sådana färger. Glöm inte att

  • Rött är en färg som Lego gärna test-gjuter med.
  • Lego tar emot custom-beställningar för att gjuta element som inte är i produktion i en viss färg. Bland annat Legoland har gjort sådana beställningar.
  • Produktionsfel kan inte uteslutas.

Tillägg
Inte heller säkert att allt tillverkas i korrekt upplaga. Varför är inte 32531c01 kategoriserad som assembly likt torso med armar och händer? Samma sak med benen.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

andreaseldh

Citat från: Magnus den store skrivet 11 maj 2022 kl. 00:52
Äger dock inte någon 32531c01 så jag har svårt att kolla den. Trodde att dess pins var fasta.

Ja min undersökning är ju verkligen inte vetenskapligt korrekt utförd, med ett urval på endast 1. Och även om versionen med pins är den enda som förekommer i officiella set, så har ju bitarna halvvägs i produktionen varit utan. För nog ser det väl ut som pin bb1241 som sitter där?


P5111407 by Andreas Eldh, on Flickr


P5111408 by Andreas Eldh, on Flickr

Magnus den store

Citat från: andreaseldh skrivet 11 maj 2022 kl. 02:24
För nog ser det väl ut som pin bb1241 som sitter där?

Jo, det ser så ut och din teori är ju inte orimlig.
Pluppsala finns även på Flickr. Välkommen!

andreaseldh

Lite OT igen, men jag tror denna tråd är det närmaste ändå. Idag upptäckte jag en bit som har funnits sedan 2016, nämligen dockan Walters korslagda armar! Minifiguren är ganska porträttlik.


andreaseldh

BrickMe hittade en rolig skylt på LEGO House! Nu undrar jag in figurens tvåfärgade armar finns som officiell figur/överkropp? Och om det är klassisk blå eller någon ljusare nyans?

IMG_20221113_134214.jpg

Eriol


Emma

Jag vet inget bra sätt att snabbt hitta rätt keps på bricklink.

Vilket set är denna ifrån?

Skafte

Lumberjack från CMF s5. Sökte på "Cap beaver"  :-X

LEGO® is a trademark of the LEGO Group of companies which does not sponsor, authorize or endorse this site.