Vinjett-stafett - Historiska händelser

Startat av Kvarnbacka, 27 Januari 2013 kl. 15:34

Föregående ämne - Nästa ämne

stej123

Vibora

Krokodiljägaren Steve Irwin dödas av en rocka 4 september 2006?

stej123

Citat från: Vibora skrivet 27 Mars 2013 kl. 23:53
Krokodiljägaren Steve Irwin dödas av en rocka 4 september 2006?

Yes, varsegod!

Vibora

Återkommer tidigast ikväll med ny vig, eftersom jag inte har någon i arkivet.

Kimmen

Citat från: stej123 skrivet 27 Mars 2013 kl. 23:48

Historisk händelse by stej123, on Flickr

Vem, vad och när?

Äsch.. Tänkte bygga den själv.. Hade mer eller mindre färdig vinjett för den händelsen.. Jaja

Vibora

Vad, var, när?

Tommy_la

1981. U137 har gått på grund i Karlskrona skärgård.
Min bricklinkbutik "Tommy's Store":
http://www.bricklink.com/store.asp?p=tommy_la

Vibora

Citat från: Tommy_la skrivet 29 Mars 2013 kl. 11:23
Lite mer detaljerat när, och eventuellt var, hade jag nog tänkt mig. Du får kompletter svaret och sedan bygga nästa.  :)

Tommy_la

Citat från: Vibora skrivet 29 Mars 2013 kl. 11:27
Lite mer detaljerat när, och eventuellt var, hade jag nog tänkt mig. Du får kompletter svaret och sedan bygga nästa.  :)

U 137 (enligt svensk dåtida benämning; S-363 enligt senare offentliggjord sovjetisk benämning) var en dieseldriven sovjetisk ubåt av Whiskey-klass byggd 1956 på Ordzjonikidzevarvet, det sovjetiska namnet på Baltijskij Zavod (Östersjövarvet), som gick på grund på Torumskär vid inloppet till Gåsefjärden, i militärt skyddsområde utanför Karlskrona, Blekinge den 27 oktober 1981. Vid tidpunkten för händelsen sågs grundstötningen som ett bevis för en omfattande sovjetisk undervattensverksamhet i svenska farvatten. Idag anser en del debattörer att kränkningen snarare berodde på inkompetens och undermålig teknisk utrustning än en medveten aggression. Andra anser att kränkningen var medveten och ett led i illegala aktiviteter mot Sverige. Detta är en slutsats som även förs fram av senaste ubåtskommissionen. För allmännheten framstår det dock märkligt att Sovjetunionen i något syfte skulle skicka in en skrotfädig ubåt som just avslutat en övning söderut.

Vibora

Citat från: Tommy_la skrivet 29 Mars 2013 kl. 11:32
Citat från: Vibora skrivet 29 Mars 2013 kl. 11:27

U 137 (enligt svensk dåtida benämning; S-363 enligt senare offentliggjord sovjetisk benämning) var en dieseldriven sovjetisk ubåt av Whiskey-klass byggd 1956 på Ordzjonikidzevarvet, det sovjetiska namnet på Baltijskij Zavod (Östersjövarvet), som gick på grund på Torumskär vid inloppet till Gåsefjärden, i militärt skyddsområde utanför Karlskrona, Blekinge den 27 oktober 1981. Vid tidpunkten för händelsen sågs grundstötningen som ett bevis för en omfattande sovjetisk undervattensverksamhet i svenska farvatten. Idag anser en del debattörer att kränkningen snarare berodde på inkompetens och undermålig teknisk utrustning än en medveten aggression. Andra anser att kränkningen var medveten och ett led i illegala aktiviteter mot Sverige. Detta är en slutsats som även förs fram av senaste ubåtskommissionen. För allmännheten framstår det dock märkligt att Sovjetunionen i något syfte skulle skicka in en skrotfädig ubåt som just avslutat en övning söderut.
Ja det var tillräckligt detaljerat och rätt svarat. :)

Tommy_la

Gideon

Arkimedes dödas i Syrakusa av en romersk soldat år 212 fkr.
Regionansvarig Gävle-Dala
Flickr   Instagram

Tommy_la

Skafte

"Noli turbare circulos meos" - rubba inte mina cirklar. Snyggt!

Gideon

Så här i påskhelgen passar det väl bra med ett kors?
Vem, var och när?
Regionansvarig Gävle-Dala
Flickr   Instagram