Vinjett-stafett - Historiska händelser

Startat av Kvarnbacka, 27 Januari 2013 kl. 15:34

Föregående ämne - Nästa ämne

marpe

För övrigt. Betraktat ur Petrus perspektiv (fg. vinjett) är pillerkartan rättvänd. Det gäller att inte missa de korsfästas perspektiv.  ;)

Gideon

Här kommer en ny: Vem, var och när?
Regionansvarig Gävle-Dala
Flickr   Instagram

Carl T

Konstantinopels fall i slutet av maj 1453. Sultan Mehmet II leder sina trupper som efter segern plundrar staden i tre dagar.
När jag plockade isär bitar lärde jag mig att reddish brown tar allting bokstavligt.

stej123

Muslimerna med profeten Muhammed i spetsen erövrar Mekka den 11 december 629 e.Kr?

Gideon

Rätt världsdel men fel stad och fel person.
Personen i fråga erövrade staden efter att den i drygt 32000 dagar varit i fiendens händer.
Flickr   Instagram

stej123

Kastar ut en ny gissning och säger att året är 1924 och Ibn Saud integrerar Medina med Kungariket Saudiarabien?

Carl T

Och jag tror att det är Saladin som erövrar Jerusalem fredagen den 2 oktober 1187.
När jag plockade isär bitar lärde jag mig att reddish brown tar allting bokstavligt.

Gideon

Citat från: Carl T skrivet 03 April 2013 kl. 01:00
Och jag tror att det är Saladin som erövrar Jerusalem fredagen den 2 oktober 1187.
Alldeles rätt! Din tur :)
Flickr   Instagram

Kvarnbacka

Det rullar på fint i den här tråden!  :)
Jag vill bara påminna alla byggare om 24-timmarsregeln för ledtrådar: inga ledtrådar inom ett dygn efter att vinjetten postats. Detta för att så många som möjligt ska ha en likvärdig chans att gissa.

Carl T

På grund av diverse deadlines och datorproblem så kommer nästa vinjett tidigast i morgon. Jag borde försöka skaffa en buffert... ::)

Carl T

Här kommer då nästa. Inte mitt bästa bygge, men det bör inte vara svårt att lista ut vad det föreställer.

MicroByggare

Titanic 1912 innan hon sjunker på sin jungfruresa
Fast hon hade ju 4 skorstenar  :-\

Annars gissar jag på Estonia katastrofen 28 september 1994 då hon sjunker på väg från Tallinn till Stockholm i en hård storm.
Eller några tidigare färder under namnen M/S Viking Sally (1980–1990), M/S Silja Star (1990–1991) och M/S Wasa King (1991–1993) som trafikerade mellan Stockholm och Åbo, Umeå och Vasa, Sundsvall och Vasa samt Tallinn och Stockholm.

Gideon

Scandinavian Star brinner den 7 april 1990
Flickr   Instagram

Carl T

Citat från: Gideon skrivet 06 April 2013 kl. 03:38
Scandinavian Star brinner den 7 april 1990

Visst var det Scandianvian Star. 159 personer dog när någon anlade bränder ombord och besättningen inte hade en susning om vad de skulle göra i händelse av brand. Händelsen är aktuell igen eftersom det framkommit uppgifter om hur illa utredningen sköttes.

Gideon

När och var?
Flickr   Instagram